M

Myran88

Tråden ligger nog fel men...

Är det någon som har erfarenhet av åsnor?

Jag har en häst som jag behöver ha sällskapt till till hösten och jag skulle gärna vilja ha en åsna, men kan de sällskapet duga lika väl som en annan häst?

Kan åsnor få fång?

Hm... Ni får gärna berätta litye allmänt om era erfarenheter av åsnor. ;)

Sv: Åsnor

Jag har ingen erfarenhet av åsnor,men jag har hört för många år sedan att man helst inte ska ha åsnor och hästar tillsammans,kommer inte i håg varför :confused:
tror det var något med att åsnor bär lungmask el liknande...
vet inte alls om detta är sant,bara vad jag hört,
*svammligt* men du får säkert ett vettigt svar av någon som vet :D

mvh Arabizar

Arabizar skrev:
Jag har ingen erfarenhet av åsnor,men jag har hört för många år sedan att man helst inte ska ha åsnor och hästar tillsammans,kommer inte i håg varför :confused:
tror det var något med att åsnor bär lungmask el liknande...
vet inte alls om detta är sant,bara vad jag hört,
*svammligt* men du får säkert ett vettigt svar av någon som vet :D

mvh Arabizar

Stämmer du du skrev. Det är så att åsnor kan leva med lungmask.. men hästar klarar inte av detta, därför ska man inte ens låta hästen gå i åsnas hage och defenetivft inte tillsammans

Man kara nan, kan man inte avmaska asnorna mot lungmask??
Har pa Irland har var och varannan snubbe en asna, och garna tillsammans med hastarna och jag har aldrig sett nagot problem i detta.

Grannen har en asna tillsammans med deras folston, och dt fungerar hur bra som helst, forrutom att hon vaktar folen lite val mycket nar de ar unga. Men maste nastan lura ivag henne for att man ska fa ta sej en titt pa folen.

Dock ar hon annars en trevlig individ och hon ar bade kord och riden, sa hon anvanda ibland till att kora ner till affaren. Jag har aven hoppat med henne, upp till 1.10 gar hon som en klocka...men hon ar svar att fa igang!! :)

Vaddå inte klarar av lungmask? Det är ju bara att avmaska hästen.

ramonarunds skrev:
Man kara nan, kan man inte avmaska asnorna mot lungmask??
Har pa Irland har var och varannan snubbe en asna, och garna tillsammans med hastarna och jag har aldrig sett nagot problem i detta.

Åsnor är ofta kroniska bärare av lungmask, men om man avmaskar pållen så är det väl lungt antar jag..

Viss erfarenhet har jag efterssom jag är gift med en åsna. :D
Om jag ska vara lite seiös kan jag berätta lite om kompisens åsna. Hon har den som sällskap till hästen, och den är inkörd den också. Ett trevligt, men envist, litet djur med stor personlighet och massor av charm. Men man bör nog ha långt till närmsta granne, för deras läte hörs LÅNGT. Och så måste man ju sköta avmaskningarna, men det måste man ju även utan åsna.

Det är väl bättre än att låta hästen gå ensam i alla fall och utsätter hästen för mask gör man ju bara man släpper den på bete.

Glimfeather skrev:
Det är väl bättre än att låta hästen gå ensam i alla fall och utsätter hästen för mask gör man ju bara man släpper den på bete.

då är det bättre att köppa en sällskapsponny tycker jag..

citact ur en häslobok för hästar
"hästar smittas nästan alltid av åsnår, som är symtomfria smittbärare. Låt därför aldrig åsna och häst beta tillsammans"

sen är det väldigt jobbig att ha en häst som hostar hela tiden.. det skulle iallfall inta jag vilja ha...

Vad är det för hälsobok? Vem har skrivit den och när är den ifrån?

När jag var i USA hade hästen på gården en åsna till kompis. Den avmaskades inte alls medan jag var där (10 mån) och hostade inte heller.

Håll hästen frisk
att förebygga och bota sjukdommar

Fritz Sevelius, Harry pettersson, Bernt Green

1991

När min syster fick sin ponny ingick en åsna på köpet! Åsnan o ponny har gått ihop i många år och är nästintill oskiljbara! Och ponnyn har aldrig haft några problem med lungmask (el hosta)...
Det enda problemet vi haft är att hitta en hovslagare som vill verka åsnehovar... Men min nuvarande hovslagare (han är en klippa! ) tog sig gärna an hennes hovar!

Är det en åsna man vill ha är det ju inte bättre med en ponny... Och har man inte råd med en ponny är de tju inte heller ett allternativ.

tror nog inte att att en åsna är så mycket billigare än en ponny, varken i mat eller inköp...

jea78 skrev:
tror nog inte att att en åsna är så mycket billigare än en ponny, varken i mat eller inköp...
Nu var det ju inte det trådskaparen frågade om.

knoppan skrev:
Nu var det ju inte det trådskaparen frågade om.

det vet jag.. jag bara svarde på en fråga som jag fick... ursäkta så mycket !!! absoulut inte meningen att vara til besvär..

Tack för alla svar! =)

Jag har även pratat med en åsneuppfödare som sa att (som ni sagt) åsnor kan vara kroniksa bärare på lungmask men köper man från en seriös åsneuppfödare ska de inte vara så. Men man måste ju ändå sköta avmaskningne ordentligt sedan. Men de måste man ju i vilket fall som helst.

Men jag har väl kommit fram till att kanske vänta med att köpa en åsna tills jag kan ha två så de kan gå tillsammans...fast de får väl vänta några år. ;)

En sällskapsponny har jag haft... han fick fång och tas snart bort. Så jag måste ha nytt sällskap till hösten när min pålle blir själv igen.

Hade gärna haft en åsna! :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar