Aska i pellets?

S

Sellan

Vad för sorts aska är det i vissa pelletssorter?

vad har askan för syfte? bara "bindningsmedel"?

är det överhuvudtaget nyttit med aska?
- vad ska man tänka på?
 
Sv: Aska i pellets?

Aska är ett samlingsnamn för de mineraler och andra icke-organiska ämnen som finns i fodret. De finns där naturligt. De kallas för aska eftersom man vid analysen förbränner fodret vid mycket hög värme. De organiska föreningarna brinner då upp, medan mineralämnena finns kvar som just aska.
 
Sv: Aska i pellets?

Alldeles riktigt!

Det är inte fråga om "aska" som man tillfört utan det som blir kvar om man eldar upp fodret. Fodertillverkarna måste ange detta pga EUdirektiv. Detta av miljöskäl.

/F
 
Sv: Aska i pellets?

pollipop skrev:
Aska är ett samlingsnamn för de mineraler och andra icke-organiska ämnen som finns i fodret. De finns där naturligt.

Men om vi hittar höga askhalter i grovfodret tex upp mot 15-20%. Vad ska vi säga om detta då? Kan det vara nyttigt :confused:
 
Sv: Aska i pellets?

Gammeln skrev:
Men om vi hittar höga askhalter i grovfodret tex upp mot 15-20%. Vad ska vi säga om detta då? Kan det vara nyttigt :confused:
Risken finns att den höga askhalten beror på jordinblanding i fodret och om fodret i såfall t ex är ensilage finns ju risken för prolem med hygienen. Jag brydde mig inte om att skriva detta i mitt förra inlägg eftersom frågan gällde pellets.
 
Sv: Aska i pellets?

pollipop skrev:
Risken finns att den höga askhalten beror på jordinblanding i fodret och om fodret i såfall t ex är ensilage finns ju risken för prolem med hygienen. Jag brydde mig inte om att skriva detta i mitt förra inlägg eftersom frågan gällde pellets.

Det här är så pass viktigt att det är väl värt att vika in detta i diskussionen :) . Det är alltid bra att kasta ett getöga på askhalten då man synar av en analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 791
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp