B

BancoB

Hästen är ett halvblod på snart 6 år, men är ca ett år efter i utbildningen. Blev förut riden i ett väldigt undertempo = noll bjudning, noll bakbens- och ryggaktivitet + en krökt nacke. Han blev helt enkelt riden med handbromsen i.

Så huvudsakliga uppgiften det här halvåret sen jag fick honom har ju varit att få honom att lyssna på skänkeln och bjuda framåt ordentligt + att få honom att inse att det faktiskt är roligt att arbeta! Med varierad träning och att han har fått bjuda och ta fram näsan har givit resultat! Jag har fått en häst som är full med energi!! (som ej kommer av maten då han endast går på hö - dock ett med väldigt bra värden)
Hästen har ett väldigt varierat temprament, som han alltid haft, där han ena dagen går klockrent och andra dagen vill testa en för fullt.

Nu till saken; när han nu bjuder ordentligt fram och blir pigg, så stundtals, t ex när han inte känner för att koncentrera sig längre, dyker han neråt, ångar på och går på bogarna. Detta händer bara ibland, men när det händer gör man ju såklart något åt det.
Jag tränar för två olika tränare och får olika budskap av dessa när han gör såhär.

Tränare 1: Aldrig hög hand! Fram med handen mot bettet i låg position, släpp fram honom. Han ska bära upp sig själv, du ska inte bära upp honom! Också övergångar. Halter och avsaktningar där jag verkligen får honom att lyssna genom riktigt sätta mig i sadeln och skjuta fram bäckenet (?). Sätta honom på rumpan, reaktionen ska vara direkt.
Resultat; När man släpper fram honom, tar fram handen mot bettet och låter honom gå i ett bra tempo blir han inte tung i handen längre- han får fram näsan, lättar fram och baken kommer med.
Så detta sätt funkar utormordentligt och hästen blir lätt och fin i handen igen.
(tränaren- skitduktig tjej som varit ridit hästen mycket och varit med från början, kör lite akademiskt inspirerat och har enligt mig väldigt vettiga åsikter)

Tränare 2: Du får inte låta honom gå så överilat, sänk tempot! nu går han på bogarna! Upp med handen! Följ inte med honom ner! Halvhalter! Jag sitter då ner och har honom i ett tempo som jag tror tränare ett hade tyckt varit undertempo.
Vet inte vad jag ska tycka, känns väl rätt vettigt det här med.

Båda har ju samma mål; hästen ska lätta fram, bära upp sig själv och ha bra bakbensaktivitet. Han ska inte få dyka neråt och gå på bogarna. Han går i stort sett för det mesta i trevligt form men som sagt ibland så händer detta att han "dyker".

Vad tror ni tränarna tänker? Vad känns vettigast?
Vad tänker ni när ni läser vad jag skrivit?

/nyfiken Bancob ;)

Sv: Åsikter?

en av mina hästar kom gärna att hamna på bogarna då han hamnade i fel takt och jag tycker det låter som att tränare 2 är lite inne på detta. Det jag fick göra var kort och gott att hitta tillbaka till takten genom avsaktning--> igångsättning alt halvhalt.
På denna häst känndes det i början som ett undertempo men han gick i rätt takt dock med aningens kort steg. När jag senare under hans utbildning började med att plocka fram gångarterna tog han längre kliv och gick i samma takt + längre steg.
Det som tränare 1 syftade på skulle aldrig ha funkat på min tidigare häst. han skulle ha älgat iväg och blivit ännu tyngre. Dock tycker jag ändå att hon har en poäng i det hela.

Men slutligen: Jag känner mig mer som tränare 2 och när jag läser inlägget känns det som att hästen tappar takten och därmed blir tung och obalanserad?

Enligt mig har ingen av dem fel och de har ju samma tanke bakom.

Ja, tränare 2s åsikter känns ju mer orginella och ja, bra.
Tränare 1s, hade kanske inte funkat på alla hästar, men eftersom hon ridit honom tycker hon antagligen detta funkar bäst på just honom och att detta är bra för honom, och ja, det funkar faktiskt då han lättar.

(i skritt och galopp blir han aldrig tung och bär sig väldigt fint)
I skritt har de också olika åsikter;
Tränare 1; Han får inte skritta iväg, hellre i undertempo bara han koncentrerar sig, (när han lärt sig koncentrera sig och lyssna, då kan han få länge steget) Han ska lyssna i vaarje steg på mina signaler.
Tränare 2: Vill ha han i ett lite bättre tempo, kanske inte riktigt lika fokuserad då och lyssnar inte lika fint på sidvärtes osv.

Ja, du har rätt, han tappar takten - blir tung och obalanserad. Tar bettet och vill att jag ska bära upp honom :D

/Bancob

ok men det verkar som att jag hade precis samma problem med min tidigare häst. Denna blev heller aldrig tung i glp eller skritten.
jag tror och tycker man ska tänka på att inte krångla till det. Använd dig av en metod som är lätt, även för andra som rider honom, när han blir tung. I detta fall anser jag det vara att få honom tillbaka i rätt takt.

Målet när jag utbildar hästar är att få de okomplicerade och lättridna. Alla ska kunna rida den hästen jag rider in. Jag tycker sverige har väldigt få okomlicerade hästar i allmänhet. Men det är en annan disskusion ;). Vad jag ville säga var just att inte krångla till det.

ang skritten kommer jag tillbaka lite snare måste iväg nu och jag är en kvinna med många ord så jag hinner inte med et nu :D

Jag håller med luxurious, tränare 2 anser jag har den mest vettiga inställningen. Har en 6-åring som är lite efter och hade lite samma problem som du, hon var riden så som tränare 1 förespråkade, började rida såsom tränare 2 tyckte och jäklar vad fin hon är nu :p

och ang skritten; min tränare sa till mig "innan du kan plocka upp hästen måste det finnas något att plocka upp ifrån", alltså att hästen måste ha tempo och vara stadig och stärka sig där innan man kan samla skritten. Att enbart korta skritten utan samling tycker jag inte är någon höjdare.

allt det här är mina högst personliga åsikter :p

Senast ändrad:

Jag tycker att tränare 1 verkar ha väldigt kloka åsikter, om jag var du skulle jag lyssna på henne. Både gällande problemet att hästen dyker och blir tung samt i skritten.
En av de viktigaste sakerna när jag rider är att jag har en häst som lyssnar och väntar, självklart aldrig på bekostnad av bjudning.
Dessutom tycker jag att det kan vara smart att lyssna på den som känner hästen och du säger ju själv att det ger resulat. :)

Innerst inne tycker jag att tränare 1 har rätt. Bara för att hon är så j*vla duktig och rider så fint, är mäkta imponerad av denna tjej :bow:
Också kan hon ju min häst utan och innan.
Men samtidigt tycker jag tränare 2 tänker rätt, tanken är ju densamma. Bara två olika sätt att komma till det vi strävar efter.

När vi nu inte har några som helst problem med framåtbjudningen så tycker jag det är väldigt vettigt att hästen ska vänta på mina signaler, särskilt med denna häst där det handlar om diciplin hela tiden, han testar hela tiden om han får bestämma.

Kom gärna med fler åsikter, det är bara intressant! :)

/Bancob

Tja jag skulle nog tänka lite av båda, Takten är mycket viktig, men även hästen har utrymme framåt, halvhalter och övergångar som den första sa.

Så lite av båda tycker nog jag. Du får känna vad som passar hästen och dej. Men takten är grunden, sen betyder inte det undertempo, tycker jag. Däremot kanske det KÄNNS så för dej om du är van att den rantar iväg.......Jag har ju inte sett er så det är svårt att säga.

Lita då på vad du känner innerst inne! Även om tränare nr 2 säkert har helt rätt så kan ju skillnaden bli vilket ridsätt som du känner dig mest tilltalad av :idea:
Man ska lite på sin magkänsla :p :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka