Åsikter på detta?

Tirnanog

Trådstartare
Lösdrift med 7 hästar, kuperad hage på ca 2 ha skulle jag gissa.
Går på fri tillgång på ensilage. MEN det kan dröja över ett dygn innan hästarna får ny bal då den gamla tagit slut.
Finns det lite gräs, mossa, rötter, bark att pilla med. Är detta tillräckligt det dygnet de går utan annat grovfoder? Temperatur runt nollan just nu, växlande med blåst och nederbörd.

Jag vet vad jag anser. Undrar över andras åsikter på detta?

Utan mat över ett dygn är aldrig okej, inte denna tiden på året. Dock så har dom kanske en trevlig halmad ligghall dom kan stå och småäta i? Även om det såklart inte räcker.

Ingen ligghall alls... Dock finns box till alla hästar men mej veterligen utnyttjas det väldigt sällan.

Har dom ingen ligghall så känns det som att det kanske är fler problem än bara höt i det stallet. Eller menar du att det är 7 stycken öppna boxar som dom har tillgång till?

Nej, boxarna är i ett stall, alltså inga öppna boxar utan "vanliga" boxar.

Ligghall är på gång, men i nuläget finns inget annat skydd än träd för hästarna.

Jo nog tycker jag också att det finns mer än ett problem där :/

Nej, boxarna är i ett stall, alltså inga öppna boxar utan "vanliga" boxar.

Ligghall är på gång, men i nuläget finns inget annat skydd än träd för hästarna.

Jo nog tycker jag också att det finns mer än ett problem där :/
För att det ska kallas för lösdrift krävs ligghall.
annars är det bete som är ok sålänge betestillväxt finnes.

Kanske har de fått dispens iom bygge.

Om de har dispens eller ej vet jag inte, och möjligheten att ställa in finns ju om det skulle bli riktigt dåligt väder.

Det jag efterfrågade är huruvida ni anser att det är ok att hästar går utan grovfoder i ett dygn. Något gräs växer det ju inte längre.

Håller med! Inte ok utan ligghall!! Hästarna ska ju kunna välja att gå undan, inte bara när ni ev tar in dom.

Hästarna ska ha tillgång till ligghall dnna årsid...

även fösärkckligt att dem få gå utan mat i ett dygn?! Hästar behöver tugga 16-18h/dygn...

Går på fri tillgång på ensilage. MEN det kan dröja över ett dygn innan hästarna får ny bal då den gamla tagit slut.
Finns det lite gräs, mossa, rötter, bark att pilla med. Är detta tillräckligt det dygnet de går utan annat grovfoder? Temperatur runt nollan just nu, växlande med blåst och nederbörd.

Pga vädret är det ju extra viktigt att dom får grovfoder när det inte finns en ligghall, så nej ingenting med detta är okey.

Absolut inte okej enligt mig. Om det handlar om att man ska få tid att köra fram balen när man ser att den förra är slut får man väl ha en till foderplats dit man kan släpa undan resten av silaget när det bara är kvar för nåt dygn och ha framförhållning och ta in en ny i tid. Eller ta undan 100 kg så man kan fodra manuellt 2 ggr sista dygnet. Helt utan känns verkligen inte ok!

Tycker du inte att du själv kan prata med djurhållaren om bristerna du beskriver här, eller om djurhållaren inte ändrar sig i fråga om hur hästarna hålls om du pratar med denne så tycker jag att du ska kontakta Länsstyrelsen och anmäla det du sett. Länsstyrelsen kan då åka dit och bedöma om djurhållaren ska åtgärda eventuella brister i sin djurhållning.

Fruktansvärt!!! När maten dessutom börjar sina så försöker de ju pilla i sig av det sämre de ratat innan. För jag gissar att matplatsen inte städas när maten är slut?

Dessutom olagligt att ha dem ute utan ligghall så länge betestillväxt inte sker. Och det gör det väl knappats ens i Skåne längre?

Jag höll själv på att gå i taket ang denna slags hästhållning.
Ägaren däremot ser inga större hinder - hästarna är inte magra så det går ingen större nöd på dem (anser denne).

Nej jag skulle inte kunnat sova gott på natten om jag behandlade häst på det viset iaf. Ville bara checka av om fler reagerade som jag (vilket jag nog trodde) eller om jag är överdrivet hispig.

Absolut inte okej enligt mig. Om det handlar om att man ska få tid att köra fram balen när man ser att den förra är slut får man väl ha en till foderplats dit man kan släpa undan resten av silaget när det bara är kvar för nåt dygn och ha framförhållning och ta in en ny i tid. Eller ta undan 100 kg så man kan fodra manuellt 2 ggr sista dygnet. Helt utan känns verkligen inte ok!

Att bära foder till 7 hästar känns ju som något flera stora stallar gör flera ggr/dag iaf. Det är ju ingen omöjlig uppgift för en normal människa.

Oavsett: kan man inte sköta djuren kan man tyvärr inte ha dem..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 269
Senast: miniola
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 940
Hästmänniskan Så, min unghäst vallar. Hon är en arbetsmyra som gillar när det händer saker och hon blir lätt uttråkad. Hon väljer då ut en häst som...
Svar
15
· Visningar
1 509
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama