Åsikter om www.husse.se

K

Kajsabet

Jag undrar om någon har erfarenhet av fodret från www.husse.se och vad de tycker om det?

Det verkar ju bra, tycker vi. I dagsläget käkar våra katter torrfoder från RC och blötmat från Mjau.

Tacksam för rådgivning och åsikter från tidigare erfarenheter :)

Sv: Åsikter om www.husse.se

Nu har jag gjort en beställning därifrån, så snart har jag åsikter och erfaranhet därifrån ;)

Synd att ingen har delgivit sig sina åsikter än, om det finns några. Var inne och kikade på deras sida igår, men mitt första intryck är: hur kan de hålla så hög kvalitet som de lovar, när maten är relativt billig? (Om jag inte kollat fel på påsarnas storlek i förhållande till pris). Fanns ju inte så många sorter att välja på heller (långhårig, korthårig, innekatt osv). Hoppas kissen gillar maten! :)

Jag undrade faktiskt också hur de kunde hålla 'vanliga' priser på bättre (?) foder än annars.

Blötmat med minst 50% kött låter ju hur bra som helst. Det kan i och för sig aldrig konkurera med BARF mat och kattens naturliga föda..

Blötmaten hade de i 4 olika smaker och torrfodret i två olika smaker, kan ju vara en anledning till lägre pris. Har man bara några få smaker så blir det ju ingen smak som det köps mindre utav som man behöver kompensera priset för. Jag är inte så himla förtjust i alla torrfodrens specialkost som anti hårbollar och långhårig o.s.v. även om jag ser en stor poäng med light-varianter till innekatter som rör sig mindre :)

Jag köpte både torrfoder och blötmat därifrån och får som sagt hoppas på att katterna gillar det. Hittills har de aldrig fått välja själva och är därmed inte kräsna av sig ;) Får se om maten är bra när jag testat ett tag - är den inte bra går jag över till det jag har nu.

Är ju akuthem åt två katter så jag får viss rabatt från Husse, bara det var en anledning till att handla från dem. Tycker att det är så fint när affärer och företag sponsrar katthem och kattföreningar. Särskilt med foder och sand som är en stående kostnad.

Hur mycket kött innehåller en vanlig burk blötmat? Typ Mjaus?
Jag blöter mitt torrfoder lätt och kompletterar med blötmat och rå kycklig ibland på tal om ingenting :p Mina är innekatter, så jag har inbillat mig att det är bra att köpa mat som är för innekatter :)

Ja, det var fint att sponsra med mat faktiskt :)

Enligt information på burken så står det att Mjau´s kattmat innehåller minst 4% kött. Men det innehåller även köttbiprodukter (som jag inte vill hurra för, men som kanske kan vara bättre än spannmål för katten..). Mjau´s blötmat ska ju vara bland den bästa blötmaten om man går efter de kunniga människorna här på forumet. Annan blötmat verkar också ligga på runt 4% i köttinnehåll - men de kan ju ha mer spannmål än Mjau som gör de sämre. Det har jag faktiskt ingen koll på....

Så om Husse's kattmat innehåller 50% kött så är det tokigt mycket mer!

Mina katter är också innekatter, så jag har ju RC indoor nu :) Men vår Husse-levarans kom nyss (typ 10 min sedan) och när RC fodret är slut så skall det testas, hoppas verkligen att det är bra :) Blötmaten verkar ju hur som helst superb!

Det är ganska många fodertillverkare som sponsrar lite här och där, typ med startpaket för kattungar och sådant. Men Husse sponsrar Akutgruppen som jag tillhör och då blir det därifrån jag helst vill handla :) De har faktiskt riktigt bra rabatt för akuthemmen, plus hemkörning till dörren! :D Hittills är vi nöjda, innan katterna provat på maten haha.

Blötmaten från Mjau innehåller ca 82% vatten, det kan ju vara en anledning till att det inte går att få i 50% kött ;) Att det innehåller mycket vatten är ju i sin tur bara bra eftersom kattens naturliga föda innehåller mycket vatten.

Mmm, det är sant att det innehåller mycket vatten. Men kött innehåller ju i sig mycket vatten. Är det 50% kött så borde ju en del av köttet också vara vatten. Bara för att det är 50% kött konkurerar det inte med vätskeinnehållet. Naturliga födan är ju kött och naturliga födan innehåller ju mycket vatten. En människa består ju av 70% vatten.

Så frågan är väl mer om de 82% vatten i Mjau endast är tillfört vatten eller om det är vatten som finns i kött (vilket det inte kan vara då det bara är 4%). Det vore intressant att veta hur många procent vatten Husse's mat innehåller, samt hur många procent spannmål Mjau's och Musse's mat innehåller. Då kan man nog börja jämföra dem. För skiljer det sig endast på köttinnehållet är ju Husse's mat bättre, men det finns som sagt fler faktorer. Detta borde verkligen kollas upp :D

Jag tror att jag ska ändra mig om Mjau's mat. De där 4 % är bara specificerat för just smaken. Det vill säga om det är räksmak så måste de skriva ut exakt HUR mycket räkor det är i. Och för oxköttsmak så måste de skriva exakt hur mycket av just OXkött det är, osv osv.

Jag har inte hittat hur många procent kött och köttbiprodukter Mjau innehåller totalt. Näringsinnehållet (genomsnittsanalysen) är snarlik för Mjau och Husse. Vatten-/vätskehalten är exakt densamma, 82%.

De kanske är likvärdiga då, ingen är speciellt bättre än den andra?
I näringssynpunkt då.

Mjau's blötfoder innehåller endast animaliska produkter, alltså ingen spannmål alls.

Men på Husses sida kan man ju inte hitta råvaruinnehållet, det står bara att 50% är kött, om eller hur mycket spannmål maten innehåller upplyser de inte om på hemsidan (eller jag hittar iaf inte). Vad står det på burkarna ?

Senast ändrad av en moderator:

Blötmaten från Mjau innehåller ca 82% vatten, det kan ju vara en anledning till att det inte går att få i 50% kött ;) Att det innehåller mycket vatten är ju i sin tur bara bra eftersom kattens naturliga föda innehåller mycket vatten.

Fast nu gör du en tankevurpa tror jag. En kycklingfilé innehåller ju mycket vatten även den (runt 70%) men likt förbannat är det 100% kött. Mat bestående av 100% kött kan således bestå av 70% vatten eller mer utan att det är något konstigt. ;)

Enligt information på burken så står det att Mjau´s kattmat innehåller minst 4% kött. Men det innehåller även köttbiprodukter (som jag inte vill hurra för, men som kanske kan vara bättre än spannmål för katten..).

De där 4% gäller det namngivna köttet, inte den totala kötthalten. Står det tex. 4% strömming innebär det att maten innehåller minst 4% strömming. Resterande 96% kan vara kycklingkött, griskött och diverse köttbiprodukter (som f ö överlag är bra kattmat).

Vi beställde båda deras varianter av blötmat, någon som kallas paté och någon som kallas läckerbitar. Patén har samma koncistens som Mjau´s kattmat och enligt innehållsförteckningen innehåller den inte spannmål. Näringsinnehåller/Genomsnittsanalysen för de två är nästintill identiskt.. 0,3 procent mer aska/mineraler i Husse's än i Mjau.

Läckerbitarna är det tyvärr lite sämre med för där kommer spannmål som andra ingrediens. Kommer i fortsättningen bara att köpa patén. Det räcker med att jag ger mina stackars katter torrfoder med spannmål i :crazy:

SOL: Du skrev ungefär det jag skrev, fast bättre :D

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
1 442
Senast: cherie
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 738
Senast: Krålus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 473
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama