Åsikter om träning av 1-åringar....?

Sv: Åsikter om träning av 1-åringar....?

Det där med spola ben och sånt, det som fascinerar MIG mest är folk anser att man behöver träna specifikt på det. Samma sak med exvis lastning osv. Jag tänker aldrig att 'nu måste jag se till att hon klarar att få benen spolade för det måste hon kunna sen'. Utan en vacker dag så kommer behovet av att spola ben och då spolar jag benen.

Sen, jag kan göra riktigt otäcka 'misstag' med andaras hästar ibland eftersom jag är för van med mina hästar. T ex så när min unghäst var sex månader och hade skadat benen (sårskador) så konstaterar jag att de där benen bör lindas för det inte ska fastna spån i dem, och utan att tänka efter så sätter jag mig på huk och lindar alla fyra benen. Hästen lös, aldrig haft nåt på benen förr etc. Hon stod still, jag sa 'varsågod' och hon gick in i boxen utan att ens lyfta benen extra högt pga känslan av lindorna. MEN, det kunde lika gärna slutat med en ihjälsparkad Alex, om jag gjort samma blunder med en annan häst. Fast det visar rätt väl vad jag menar med att 'sitter grunden så är resten sällan några problem oavsett vilken ålder man väljer att göra dem i'.

(Sen, även solen har sina fläckar, samma dam som ovan HATADE täcke som pesten i början, för att ett år senare - utan någon som helst träning av täcken/saker på ryggen emellan - tycka 'jaha, täcke? Det är väl inget'. Dvs jag la på det där täcket INNAN hon var redo för det, men det tog ett tag för mig att förstå varför hon reagerade.

Måste hålla med om att det facinerar mig också att man måste lasta o spola benen. Tycker man ska saker i lugn o ro, och hur man själv vill göra med sin kuse. Har också gjort några blunders med andra hästar, så som o "slänga" på ett täcke, varav att hästen satt som klistrat i väggen. Var inte van att man gjorde på detta viset. Man skullle me denna herre "smeka" över täcket på han. :banana:

Visst minns jag Anouska. Kände henne inte direkt men vet vem hon är. Visst var det två systrar som ägde henne och innen dem så var det stallets dotter som ägde henne om jag minns rätt..? När jag bodde hemma ännu så hade jag mina hästar i ett privat stall ganska nära Black Horse, så jag såg Anouska några gånger längs med Fagernäs vägarna. :) Hälsa kära Österbotten! :love:

Tycker du har en väldigt bra syn på hästhållning, en eloge till dig :bow:

Men jag funderar på det här med att stå lösa i gången (ja, jag sällar mig till skaran som tycker det är svårt ;) ). Hur gör du om (vet inte om det hänt dig) hästen knallar iväg när du kommit så långt att du inte är i närheten av hästen längre och direkt kan tillrättavisa. Ex om du fodrar och hästen smiter in i boxen. För egen del så hände det ju toll slut att ponny smet in och fick en tugga innan jag hunnit komma fram, det kan man ju inte påstå att hon glömde... :d Då känns det liksom lite "kört". Ngn bra tips på vad som blev fel och hur det kunde gjorts annorlunda/hur man skulle gjort andra gånger?

(förövrigt så kunde hon "nej" och "stilla" bra men märkte att jag var i andra hörnet med maten dvs att hon stod mellan boxen med foder i och mig och tyckte inte alls hon förstod att hon skulle stanna;) )

PeRosa skrev:
Visst minns jag Anouska. Kände henne inte direkt men vet vem hon är. Visst var det två systrar som ägde henne och innen dem så var det stallets dotter som ägde henne om jag minns rätt..? När jag bodde hemma ännu så hade jag mina hästar i ett privat stall ganska nära Black Horse, så jag såg Anouska några gånger längs med Fagernäs vägarna. :) Hälsa kära Österbotten! :love:

Jo det var två systrar som ägde henne, å jag var hennes sista ägare... Jag hann ha henne i 8 år innan hon dog vid en ålder av 26 :cry: Anouska var för mig en sån där "once in a lifetime" häst.. :love:

Nej usch.. nu blir jag nästan sentimental! Bäst att byta ämne! ;)

Vad har du för hästar nuförtiden?

the_connemara skrev:
Hur gör du om (vet inte om det hänt dig) hästen knallar iväg när du kommit så långt att du inte är i närheten av hästen längre och direkt kan tillrättavisa.

Jodå, nog har det hänt. Mer än en gång också ;) Och inte bara under inlärning, utan börjar man 'slarva' ( t ex inte korrigera om hästen 'bara' tar ETT steg framåt) så kommer även den äldsta, mest 'pålitliga' häst förr eller senare ta tillfället i akt ;)

Ex om du fodrar och hästen smiter in i boxen. För egen del så hände det ju toll slut att ponny smet in och fick en tugga innan jag hunnit komma fram, det kan man ju inte påstå att hon glömde... :d Då känns det liksom lite "kört". Ngn bra tips på vad som blev fel och hur det kunde gjorts annorlunda/hur man skulle gjort andra gånger?

Händer det så händer det och det är inget annat att göra än att lugnt (fast så fort som möjligt) och stilla släpa ut odågan på stallgången igen, och börja om. Inget att hetsa upp sig för.
Men det som är viktigt är att hästen förstår innebörden av ordet NEJ (eller vad man nu har för ord), så man även på 'distans' kan avbryta något den pysslar med men inte borde.

Något som kan fungera med 'ögontjänare' är att 'gömma sig'. Man befinner sig där man SJÄLV ser, men hästen ska tro man har gått. Och när de då tar det där steget framåt så ryter man NEJ eller vad det nu är (och glöm för jisse namn inte att berömma översvallande när/om hästen då stannar). Det gäller att övertyga ögontjänarna om att matte ALLTID ser ALLT.. :devil:

Men det är i sådana där lägen men märker hur bra man lyckats. Hästen slits mellan tvås aker - motivationen att gå till MATEN och ÄTA, och viljan att vara matte tills lags/göra det som den förväntas göra.

Men det är bara att traggla på, inte göra någon stor sak av 'misslyckandet' och nöta på. Tro mig, jag har både släpat UT hästar ur boxen som gått in fast de inte borde, och släpat IN hästar i boxen igen som gått ut fast de inte borde. Och svurit långa eder i mitt stilla sinne och fantiserat om hur mycket KORV det blir av en häst egentligen ;)

Rom byggdes inte på en dag, ch det kommer vara otaliga 'bakslag' innan man når 'fulländning' (och sen gäller det att inte bli lat och slarvig som sagt :angel: )

Börja att binda upp en häst Hur gör ni?
När de backar och konstrar och drar.?

När börjar ni med att binda upp.
jag får erkänna att jag inte tränat på detta med min fölis presis 4mån.
Han går inte heller att ta på grimman i hagen ännu.

han har varit en feg propp. Så jag har tränat med detta. Skall börja med grimman nu.
Skall börja med att ta med en grimma till och ta på i hagen.

Fölungen ska helst vänjas vid grimma redan från första början = första veckan.... väntar inte heller särskilt länge med att leda/binda upp. Det går att binda i mammans svans i början, då blir det mer naturligt för fölungen att följa med under trycket...

backa inte för att du har en feg fölunge..... det blir bara värre! Tvärtom får man "våldföra sig" på dem lite när det gäller klappar, fasthållning för kelande osv. de vänjer sig jättefort.

Det är så att han går hela tiden med grimma i hagen nu. Han har fått grimma på sig redan 2 dagen.
men att ta av grimman i hagen och ta på honom den igen. Det fungerar inte. Han springer i väg. Finns ingen möjlighet att få tag på honom då.
Nu är han bättre. Men i början va det hopplöst.

Nu kommer han fram. Kanske man kan lägga grimmskaftet runt han. Jag skall testa.
Han går i grimman bra nu. Från hafen till hagen.
I boxen kan jag göra allt då är han lugn.

Så det gäller bara grimma på o av i hagen. träna hur.

ahh! sorry, då fattar jag - missförstod dig helt! :o :bow: då är det ju bara att träna vidare med lille blyger..... :)

Tråkigt att höra att hon inte finns mera... :cry:

Hemma i Finland har jag en rysk halvblodsvalack som blir 18 nästa år.:love: Honom har jag haft i tio år. Som tur är så rider mina systar också och familjen har en till häst. Så jag har nån som jag känner och litar på som tar bra hand om honom. Har ältat och funderat många gånger på att ta hit honom (och stoet jag hade) men har tillslut beslutat att det är bäst för honom att stanna hemma. Har tidigare varit jätte svårlastad och orolig i transporten och det är lång väg hit (3000km ganska exakt)... Skulle bara bli en stor stress för honom. Skulle han vara yngre och inte ha dåliga transorterfarenheter så skulle jag nog fundera allvarligt på saken. Men, men... När familjen har honom har jag ju honom ännu kvar. Skulle aldrig sälja honom! Och så finns han ju där när jag kommer hem.

Hade också ett varmblodsto hemma som jag var tvungen att ta bort våren -04. :cry: Hon blev 22 år.

Och här har jag min lilla P.R.E pojke som är född april -04. :love:

Så ni tycker inte man behöver träna lastning? Bara att lasta när man ska iväg och inte göra så stor grej av det? Har inte så stor erfarenhet av föl/unghästar ännu. Suger i mig olika råd och tips från alla håll och gör sen som jag tycker att det känns och passar oss bäst. Fick tipset att ge honom lugnande, men det känns fel... :confused:
När jag fick hem honom stod han lugnt och stilla i transporten. Lite fundersam var han ju förstås. :D Så kanske det går enkelt när vi ska till "tant doktorn" också om några veckor..?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka