Åsikter om skoning? *bilder*

krusmynta

Trådstartare
Jag har själv en hel del åsikter om hur min häst ska skos, en del framför jag till hovslagaren men vill samtidigt låta denne göra sitt jobb, utbildning har h-n. Nu undrar jag om det är fler än jag som tycker och tänker på samma sätt!

Hästen är ett 4-årigt halvblod, rör sig normalt, ngt uttåttåad både fram och bak. Här är färska bilder från senaste skoningen, någon kompetent person som har åsikter innan jag berättar vad jag tycker? Både bra och dåligt gällande hovslageriet, hovens form, balans etc. Vad kunde göras annorlunda och hur isf?

framhovar:
33135781.jpg

33131578.jpg


HF:
33135784.jpg

33135782.jpg


VF:
33135783.jpg

33135780.jpg


Tyvärr inte lika bilder på alla hovar men HF och VF är ganska lika skodda..
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*


Min spontana och amatörmässiga tanke:
Det ser ut som att man inte tagit nog på hela hovens höjd vilket givit en understucken trakt och en för lång tå, vilket man fixat genom att helt enkelt hugga av den :crazy:

Fast om du vill ha en vettig och relevant second opinion så skulle du nog ta ut en annan hovis med bra utbildning och ref.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Har bara synpunkt på att den är lite platt o borde hållas ihop. Såna utlägg i sidan i trakten breddar hela hoven- på en redan bred.

Ser ut som ena hörnstödet ligger ner.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Precis som Skuggi tycker jag det ser ut som om man kortat in tån för mycket framifrån. Har den haft fång så att man velat ta bort anknäbben som blir av vinkeländringen?
Nitarna är förskräckliga. Alldeles för långa vilket gör att de bara viks och inte nitas fast som de ska. Skorna brukar då sitta sämre. Kanske därför det sitter 4 söm/sko/sida. Brukar föredra 3 för att inte låsa hovmekanismen mer än nödvändigt.
På hoven som är upplyft ser det ut som om tåkappan inte sitter i linje med strålen.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

För klent tagna på höjden och en märklig kapning av tån tycker jag. Vad vill man åstadkomma med det? Bättre överrullning? Dessutom tycker jag skorna ser aningens långa ut och nitningen är heller inte speciellt bra.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Vore bättre om du startade tråden med bilder på när den är nyskodd,,

Sedan som du själv säkert sett så är det omöjligt att bedömma om den är verkad i fysiologisk balans på uppfyft hov eftersom du inte håller benet i en rak linje där alla ledytor är i obelastad yttre påverkan..

Det som däremot oberoende av hur man tagit dessa bilder mmkt lätt kan noteras är att den sliter mera på yttertå h.f. och att skon på v.f. inte är i fysiologisk balans om man nu ser till trakarmarnas ocentrering mot själva mittstrålfåran..

trist oxå att notera att den tydligen verkar avsluta sin svävningsfas mitt i rörelsen vilket bidrar till att den i belastningsfasen börjat skjuta skorna bakåt med påföljden att vissa ser tådelen som "rumphuggen"

Vi ska dock ha i åtanke att detta är en fyraåring som ännu inte är färdigväxt, heller inte i balance och vi har heller inte tagit del av vilken typ av arbete den utför, vilken utvecklingsfas den befinner sig i, samt viktigast av allt ryttarens inverkan som påverkar hovarnas slitage och avvikande belastningsform.

Personligen saknar jag VÄLDIGT mycket historik för att våga utvecka mitt svar mera detaljerat än att jag tycker det ser mera bra än dåligt ut. Belastningen ligger i alla fall för dagen i benets styvaste riktning och det är ett av det viktigaste för den växande hästens fysiologiska förutsättningar och framtida hållbarhet.

Önskar dig lycka till och va rädd om din hovis.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Jag förtod det som att den var nyskodd på bilderna.

KL

I övrigt har jag inget att tillägga. Intressant tråd!
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Kul att du svarade, tycker om dina skolningar på bilderna jag sett. Hästen ÄR nyskodd, har ridit med skorna 2 ggr på bilderna, tagna 4 dagar efter skoning. Hästen rids 3-4 dgr/v, omväxlande arbete och har normal hovisättning och normalt steg. Verkades tyvärr för hårt av annan hovslagare 7 v tidigare och måste få sulor för att kunna ridas. Tycker själv inte om nitarna, viks ut lätt och måste slås in.. Skulle också önskat att hovarna verkats mer och mindre utlägg i bredd i trakten för att undvika att hovarna vidgas ytterligare. Hovis verkar inte se storleken som ett problem, men det hänger ju ihop med plattheten enligt mig..
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Vore bättre om du startade tråden med bilder på när den är nyskodd,,

Sedan som du själv säkert sett så är det omöjligt att bedömma om den är verkad i fysiologisk balans på uppfyft hov eftersom du inte håller benet i en rak linje där alla ledytor är i obelastad yttre påverkan..

Det som däremot oberoende av hur man tagit dessa bilder mmkt lätt kan noteras är att den sliter mera på yttertå h.f. och att skon på v.f. inte är i fysiologisk balans om man nu ser till trakarmarnas ocentrering mot själva mittstrålfåran..

trist oxå att notera att den tydligen verkar avsluta sin svävningsfas mitt i rörelsen vilket bidrar till att den i belastningsfasen börjat skjuta skorna bakåt med påföljden att vissa ser tådelen som "rumphuggen"

Vi ska dock ha i åtanke att detta är en fyraåring som ännu inte är färdigväxt, heller inte i balance och vi har heller inte tagit del av vilken typ av arbete den utför, vilken utvecklingsfas den befinner sig i, samt viktigast av allt ryttarens inverkan som påverkar hovarnas slitage och avvikande belastningsform.

Personligen saknar jag VÄLDIGT mycket historik för att våga utvecka mitt svar mera detaljerat än att jag tycker det ser mera bra än dåligt ut. Belastningen ligger i alla fall för dagen i benets styvaste riktning och det är ett av det viktigaste för den växande hästens fysiologiska förutsättningar och framtida hållbarhet.

Önskar dig lycka till och va rädd om din hovis.
Snälla kan inte du förklara det fetstilta för mig. Jag förstår inte riktigt innebörden i ''benets styvaste riktning'' och vad som sen gör att belastningen ligger i benets styvaste riktning. :)
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Om du söker på den formuleringen i coaris tidigare inlägg så har han gjort en väldigt bra beskrivning i en annan tråd för bara ett par veckor sedan.

Om jag skulle våda mig på en beskrivning skulle det vara typ "på det sätt som ledytorna är bäst skapade att ta upp rörelsen" dvs att alla ledytor belastas på ett korrekt sätt.

Annars kanske corai är snäll och klipper in sitt tidigare svar eller länkar :idea:
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Vill även tillägga att jag gillar hovslagarens sätt att jobba och tycker inte att skoningen är katastrof på något sätt, men stör mig på en del saker som jag skulle vilja ha annorlunda. Hur tar jag upp det på bästa sätt? vill inte trampa nån på tårna..
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Beror väl på vad man har för relation. Jag skulle kanske sagt
"jag undrar över en sak, om jag jämför med många andra hästar så ser min häst ut att ha längre trakter och liksom avhuggen tå, vad beror det på? Är det för att hästen har några fysiska attribut som inte är så vanliga? Borde jag träna den på ett annat sätt? Kan du berätta lite och visa hur du tänker kring min hästs hovar medan du arbetar med dem?"

Min hovis vet att jag är väldigt intresserad och funderar en del över hovarna, så hon skulle inte bli förvånad eller ta illa upp. Men det beror ju på om man framför sina funderingar som en ödmjuk fråga eller som kritik tror jag.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Att raspa in tån längst ner som gjorts, är ngt som man ser mkt av nu- sen man "får" röra tåväggen.

tyvärr pågår ofta den korrigeringen konstant för att man inte får bukt på vinkeln.

Detta är det jag menar med att hästarna numera har en konvex tåvägg- mer än TS på bakhovarna för att slippa tappskor fram.

Utlägget bak är ett måste om det någonsin ska bli bättre, fast inte så brett.
Nej jag tycker inte att denna är understucken- bara för vid.

nitningen är oxå bedrövlig. På mina syns inte de gamla hålen, men de infällda nitarna i små gropar är icke önsvä'rda här:cool:
De längsgående nitinfällningen som gjordes förr är fasen bättre, för de bromsar åtminstone ev. sprickor som nitningen kan ge eller bitar som dras bort om hästen trampar av sig skon plus delar av hoven om nitningen är för hård.

Jag tar hellre tappskor o att hästen hov förblir hel o jag kan slå på den igen på en hel hov. Ingen sko sitter om hästen verkligen kliver på den o de brukar klara av konststycket som kanske de flesta har märkt. Man rundar istället av kanterna på skon så den andra hoven halkar av.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Nu kommer jag med min åsikt, jag har skott hästar förut, men som pga bättre vetande inte längre gör det…

Till skillnad från Coari, jag tycker att det ser mer dåligt ut än bra på denna häst och med tanke på att hästen bara är 4 år och jag antar att du även i fortsättningen vill ha hästen järnskodd - så byt hovslagare.

Hästen har för lång tå, det maskerar hovslagare med att höja trakten. Jag anser att den här hästen har understuckna trakter (det hör ihop med den långa tån och de kraftigt övervuxna hörnstöden). Men den där hovsprickan kommer bara att bli värre och värre ju längre hästen går med hovar med sådana obalanser. Man ser hur ojämn/obalanserad hoven egentligen är på hårlinjerna på näst sista bilden (bilden över ballarna).

Varför kollar man hovens och benens vinklar när hästen står stilla eller tom värre när hoven är upplyft? En häst står väl sällan eller aldrig stilla på ett slätt betonggolv? Den rör sig hela tiden och flyttar vikten mellan benen ständigt. Varför ska man då verka hoven efter hur den ser ut när hästen står stilla?
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Jag får försvara min hovslagare med att det var första gången denne skodde hästen, hovsprickorna har funnits sedan hästen kom till mig och har inte blivit större utan växt ner. Hästen har hos mig skotts två gånger av en annan outbildad hovslagare då jag inte fått tag på någon annan, men tyvärr var han lite ivrig med verkandet sist vilket resulterade i mjuk sula och öm häst så vi fick lägga på sulor efter några dagar. Den hovslagaren tyckte dock att hovarna måste "dras ihop" och satte på för små skor och rättade hoven efter skon. Den här nya hovslagaren har alltså skott hästen bara en gång, kan vara så att h-n var lite extra försiktig med verkandet pga att jag berättade om ömheten efter förra skoningen och pga av att hästen haft sulor en 7-veckors period, de åkte nu bort.

Upplever att hovslagaren kortar tårna på samma sätt på de flesta hästar h-n skor, har antagit att det är för att hålla kvar överrullningspunkten trots skorna, men tycker att tåkapningen är lite överdriven i många fall. De flesta hovslagare tar ju ur lite för tåkappan, men denna hovis gör det som en rundning och lite för mkt enl mig.

Så, det som borde vara annorlunda:
-verka så mkt som man vågar i tån
-ta trakten så mkt att den får chans att växa i rätt riktning (inte bli understucken) utan att få en bruten axel hov-kota
-hålla kvar utlägget bak men slå ihop skon lite för att hålla ihop trakterna

Hur ska man få balansen sett underifrån, vill ju inte göra utlägg medialt och få utflytning även där, kan man helt enkelt raspa bort lite av laterala hovväggen och på så sätt få skon mitt under hoven (lika långt från mittstrålfåran)?

Hur göra med hörnstöden? Verka bort en del för att få dem att räta upp sig liksom trakten generellt?

Har tyvärr inte en mängd hovslagare att tillgå här i trakten och skulle vilja ha kvar den jag har, med vissa modifikationer..
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Jag tänkte inte svara men, jag tycker att du ska ta ett samtal min din nya hovis. Lyssna vad denne anser om hovarna, vad för plan denne tänker sig och vilka kommande åtgärder som kommer att göras osv. Som hästägare är det bra att informera sig om gången, då är det lättare att se om något inträffar som inte borde ske/vara där. Ffa så brukar de flesta hovisar uppskatta en dialog, och som hästägare kanske man kan bidra och underlätta med föreslagna åtgärder från sin hovis som gör att situationen reder upp sig lite snabbare samt underlättar för alla parter.
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Se där,, nu börjar det komma fram lite information och vem är det som har påstår att Rom byggdes på en dag??

Ta denna diskution vidare med din nyfunna hovis och lyssna på mitt råd. Va rätt om denna person,, ventilera dina tankar med hovis.

Ingen av oss som sitter här ´kan på ett seriöst sätt varesig hjälpa dig eller ge några verklighetsråd och vad beror det på??? Jo ingen av oss har sett hur den såg ut i varesig hovar eller benställnig före denna skoning du nu lägger ut bilder på..

Här avslöjar sig en hel mängd av dom svar du fått i tråden där man framhäver med så bestämd uppfattning om något man omöjligt ens kan ha tagit del av.

Avslutningsvis vill jag tacka poseidon för att vi inte båda delar samma uppfattning.;)
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Se där,, nu börjar det komma fram lite information och vem är det som har påstår att Rom byggdes på en dag??

Ta denna diskution vidare med din nyfunna hovis och lyssna på mitt råd. Va rätt om denna person,, ventilera dina tankar med hovis.

Ingen av oss som sitter här ´kan på ett seriöst sätt varesig hjälpa dig eller ge några verklighetsråd och vad beror det på??? Jo ingen av oss har sett hur den såg ut i varesig hovar eller benställnig före denna skoning du nu lägger ut bilder på..

Här avslöjar sig en hel mängd av dom svar du fått i tråden där man framhäver med så bestämd uppfattning om något man omöjligt ens kan ha tagit del av.

Avslutningsvis vill jag tacka poseidon för att vi inte båda delar samma uppfattning.;)

Håller med dig på denna punkt ;)
Det finns inga regler som man kan följa när man verkar hovar, man måste läsa hoven på vad den säger en. Först då kan man komma någonstans :)
 
Sv: Åsikter om skoning? *bilder*

Har pratat med hovis idag då denne var ut för att fixa en sko som blivit skev eftersom hästen han trampa sig på traktarmen innan jag var smart nog att dra på boots i hagen. Nitarna är nu kortare och bättre, vi pratade om vad jag ville med hovarna och jag hoppas att jag är 100% (eller nära iaf) nöjd efter nästa skoning! Kommer nya bilder före och efter när det är dags! Tack för era svar, ska bli spännande att se vad ni tycker nästa gång!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 170
Senast: axel
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 238
Senast: mackan
·
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 574
Senast: mily
·
Hästvård Måste skriva ner/av mig kring detta. Har ett sto som är 12 år och i slutet av vintern såg jag att hennes vänsta framhov började ändra...
2 3
Svar
41
· Visningar
13 340
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sortera plast?
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp