Hovbensrotation

Sv: Hovbensrotation

Ja hoven är ju helt sjuk I know! det var Vf som hade rotation

Jag kan ju tänka fel men antar nästan att det kan vara svårt att mäta rotationen när hovväggen inte finns kvar. Man mäter ju hovbenets läge i förhållande till hovväggen. Detta syns tydligt på sidan som är länkad i tråden där de har lagt en skena eller liknande över hovväggen.

Hur lång tid gick det mellan det att de skar upp hovväggen till dess hon haltade till dess hon röntgades? Hur konstaterade ni att hältan inte hade ngt med uppverkningen att göra (jag förstår det så när jag läser ditt inlägg)?

Jag får det också till att 41 grader bör innebära att hovbenet pekar rakt ner och antar att det i stort sett är omöjligt.

Hur mår hästen nu?
Om den mår mkt dåligt är det kanske bäst att avsluta det. Men annars hoppas jag att du får en möjlighet att ta reda på vad som har hänt din häst.

Jag kan ju tänka fel men antar nästan att det kan vara svårt att mäta rotationen när hovväggen inte finns kvar. Man mäter ju hovbenets läge i förhållande till hovväggen. Detta syns tydligt på sidan som är länkad i tråden där de har lagt en skena eller liknande över hovväggen.

Hur lång tid gick det mellan det att de skar upp hovväggen till dess hon haltade till dess hon röntgades? Hur konstaterade ni att hältan inte hade ngt med uppverkningen att göra (jag förstår det så när jag läser ditt inlägg)? såg att jag skrivit fel, hon var halt innan hon verkades upp. Hon blev skodd sen tre dagar efter blev hon halt, jag ringde hovslagaren som kom ut och verkade upp vf men det är höger fram som hon visat hälta på. Även den är röntgad men den var helt ok. Så troligast är väl att hon belastat höger fram fel då hon haft ont i vänster vilket gett hältan

Jag får det också till att 41 grader bör innebära att hovbenet pekar rakt ner och antar att det i stort sett är omöjligt.

Hur mår hästen nu?
Om den mår mkt dåligt är det kanske bäst att avsluta det. Men annars hoppas jag att du får en möjlighet att ta reda på vad som har hänt din häst

Hästen mår bra, hon är pigg och rör sig bra inte stel eller så. Därför
Är det svårt för mig att förstå att hon skulle vara så dålig

.[/QUOTE

Om hästen visar livsglädje, och om du själv känner att du orkar med allt jobb, så hade jag definitivt gett det en chans:). Åk till bra klinik med kunniga veterinärer samt klinikhovslagare och få henne ordentligt undersökt där, tycker jag.

Jag tycker det verkar konstigt med hältan..
Men det bästa är naturligtvis att hon mår bra, så länge de gör det så kan man ju alltid hoppas. Jag antar att du behandlar henne som en fånghäst tills du vet annat dvs boxvila, mjuk bädd osv.

Ja hon står just nu i lösdriften på mjuk bädd där hon kan titta ut på sin kompis.

Tack för svaret och peppning, ska ringa det första jag gör imorgon. Uppdaterar tråden när jag vet mer

Nu för tiden får inte alla hovslagare jobba med sjukbeslag, som det är fråga om i ditt fall. På Jordbruksverkets hemsida finns en lista över behöriga hovslagare:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...d/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html

Du kan också kontakta hovslagareföreningen och höra med dem vad de rekommenderar. http://www.hovslagarforeningen.nu/default.asp?path=24178&pageid=35250

Lycka till - ge inte upp - och gör det som är bäst för din häst!

I den mån det är till någon tröst för dig kan jag nämna att jag träffat en häst som fick fång, han hade 43 graders hovbensrotation på båda framhovarna och han är helt rehabiliterad och fullt igång i dag och har sluppit återfall i åtminstone fem år.

Säger inte det för att peppa dig till att inte fatta beslutet om avlivning, utan bara för att du skall veta att det finns hästar som faktiskt överlevt och fått ett bra liv trots en extrem rotation.

Tycker absolut att du gör rätt som skaffar dig en second opinion från någon som kan det här med hovar. Efter vad jag har förstått är chefshovslagaren på Strömsholm en rejäl expert på sådana här saker och det kan kanske vara ett alternativ för dig att åka dit?

Hur du än gör så vill jag önska dig och din häst all lycka och jag hoppas att det löser sig på det sätt som är bäst. Kan bara ana din smärta.

Delvis KL
Varför skriver ni 40-talet grader:confused:

Man räknar ju skillnaden mellan hovvägg o hovbenets vinkel- hur mkt de har avvikit från varandra.

15 grader är grav rotation.

Ja, jag tycker ju också att det låter konstigt, och det har vi diskuterat längre upp i tråden (vet inte om du läst från början?). Precis som du har jag också fått för mig att det inte kan finnas så pass många graders rotation av hovbenet. Som jag förstod det från min veterinär var alltså min häst rätt illa ute med sin 15 graders rotation. Finns det något annat sätt att mäta hovbensrotation på, undrar jag?

Kan uppdatera lite, veterinären i fråga som sa detta till mig, förnekar nu detta och sa idag att hon inte ens mätt vinkeln. Vet. sa i princip att jag verkade ha bestämt mig för att avliva hästen och därför inte tyckt att det var någon idé. Hon sa denna gång att rotationen var inte lika allvarlig som sänkningen, men att det inte var något hopplöst fall. Är just nu väldigt glad över att jag inte tog bort hästen på plats som hon tyckte. Intressant när saker vänds mot en och man tar tillbaka det som sagts.

Har idag fått hjälp med hoven och fått den i en bättre vinkel, kortat av tån och fått andra skor på. Ska nu in och röntga igen för att se hur allt ser ut nu och sen ska hovslagaren plasta hoven. Som det ser ut nu så är prognosen mycket bättre.

Så vi kan lämna diskussionen om 40 grader, för det hade hon tydligen inte, fast jag VEt att det var vad hon sa. Hovslagaren sa även samma som vi diskuterat i tråden, att det går inte att mäta rotationen på hoven som den såg ut tidigare för då får man helt sjuka siffror.

Slut på dagens uppdatering, från en mycket mer positiv hästägare.

Delvis KL

För att det var vad veterinären sagt till hästens ägare så klart.

Hur man mäter och om det finns olika sätt att mäta på kan jag inte uttala mig så värst om tyvärr. De 43 grader (eller kan det ha varit procent?) som var aktuella för min bekantes häst var i alla fall så pass allvarligt att hästen krävde daglig tillsyn av veterinär.

Usch vad obehagligt med veterinärens attityd :mad: Men skönt att det var så mycket bättre än vad det verkade från början :bump:

Skönt att höra att hästen mår bättre än vad du trodde, men trist med veterinären :mad:.

Fick du hästen skodd på kliniken då? Annars tänk på att du måste ha en godkänd hovslagare som sköter om din häst pga hovbensrotationen:)!

Delvis KL

Man räknar ju skillnaden mellan hovvägg o hovbenets vinkel- hur mkt de har avvikit från varandra.

15 grader är grav rotation.

Då måste 43 grader innebära överkotning som secundärt trauma.

Sen ska man inte se så där gravalvarligt på skillnaden mellan hovvägen tåvinkel v.s. hovbenets främre vinkel estt från en sidoröntgenplåt.

Har vi ett klassiskt vanvårdsfall eller en tåvägg med ett vägghorn på "bara" en cm så kommer även en helt normalt uppvisande hovben uppvisa minst 6 graders rotation,, Tar vi bilden bara 3 grader fel sett från exakt sida/horisontell linje så kommer rotationen öka med hela 5 grader per varje ytterligare påbörjad grad av felaktig kameravinkel..

Så det är mkt lätt att det uppstår så kallade synvillor om man inte lägger focus och kunskap på det exakta objektet.

Om de talar om hovväggens lutning så behöver det ändå inte vara ngn rotation, som bara kan mätas på röntgenbilder. Mäts det digtalt som man numera gör på de flesta ställen borde gradantalet vara rätt exakt med tiondelar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 252
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar