Åsikter om analys

*star

Trådstartare
Senaste analysen:

ts 84%
smrpr 64
energi 9,2
ca 3,9
p1,9
mg 1,1
k 16,5

Kvot 6,95

Är intresserad av åsikter, själv är jag mkt nöjd eftersom förra höet hade 42 g smrp och 7,4 energi, kvot på 5,67. Hästen blev mager(svårfödd)
Det jag verkligen skulle behöva hjälp med är mineralerna, kan inte komma in på kraffts hemsida och har ingen aning om vilka mineraler som skulle kunna passa. Undrar också över det höga kaliumvärdet, om det har ngn betydelse?

Sv: Åsikter om analys

Låter som ett bra hö! Bra värden, bra balans mellan protein och energi (behöver kanske inte kraftfoder). Jag antog att dina siffror är per kg foder?
Om du behöver tillsätta mineraler beror på typ av häst och mängden hö. Kanske blir det fosfor och magnesiumunderskott på ditt hö (när jag snabbräknade på min häst). Räkna ut det i foderstaten så vet du vad du ska köpa för mineralfoder (om det nu behövs. Fosfor och magnesium finns att köpa separat, tror det finns i Kraffts sortiment.)
Kalium brukar jag inte ens räkna in, är sällan brist och överskott är inte farligt.
Kalcium/fosfor kvoten (kalcium delat på fosfor) får inte understiga 1,1. Helst mellan 1,2-1,8 eller högre. Din kvot är ca 2. Det är bra men se till att täcka fosforbehovet!

beroende på hur mkt hö den får och på hur stor hästen är är det inte säkert den behöver mineraler...

Ja, det är per kg foder:)
Hästen väger ca 550 och rids "normalhårt" just nu, får ca 12 kg/dag.
Ska ta och räkna på mineralerna nu:grin:

Verkar som om det bara är fosfor som behövs när jag fyllde i tabellen. Någon som vet vad det kostar ca`? Hittade inte det på kraffts hemsida heller

finns fosfor tillskott man kan köpa, bättre att bara köpa det än ett mineralfoder med alla mineraler...

Liknande trådar

Foder & Strö Har en Nordsvensk född -11, valack. Har fått en analys på hösilaget men är inte så insatt i foder. Vill ju att han ska få i sig allt han...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 077
Senast: mackan
·
Foder & Strö Detta år blev det både mineral och sockeranalys :) Vad vill man ha för sockervärde? Och vad tycks om analysen annars? Har inte börjat...
Svar
15
· Visningar
3 037
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix