Asiater plockade dessa utanför vårat hus

Sv: Asiater plockade dessa utanför vårat hus

Nej, det är inte gråbo. Det vet jag med hundra procents säkerhet. Jag är nämligen allergisk mot den skiten.:(:(

:rofl:, det låter lite som du skulle kunna bli allergisk genom att titta i tråden, ja du vet, det är minsann inte gråbo på bilden jag har tittat men fick ingen snuva.:rofl:

ursäkta,!!!
trodde inte heller först på gråbo( har googlat o letat allt i ivern att verka 100 % säker), men tittar man på bild tre så ser allt undersidan lite matt ut, eller kanske lite grå?

Tack för alla svar! :)

MittNyaJag: Stjälken är inte trekantig. Den är heller inte helt rund utan lite mer platt på ena sidan och lite rundad på andra sidan.

Bloody F Mary: Ja precis! undersidan är lite matt gråaktig. Inte lika blank och grön som ovansidan. De var av varierande storlek mellan 10-40 cm höga och mellan 10-30 cm i diameter. De plockade av alla storlekar. Det större bladet jag plockade var ca 7-8cm långt och ca 4-5 cm brett på bredaste stället. Det andra var en bit av en topp :)
Finns det cikoria som inte blommar? För dessa har jag aldrig sett blomma under de år vi bott här. Å andra sidan kanske de har blivit plockade innan blomning varje år bara att jag aldrig sett det innan ;)

Poli & Poxz: Den är i princip luktlös, luktar lite som vanligt "gräsmattegräs" ungefär. :)
Sökte på artemisia på google och hittade en bild på artemisia vulgaris som är lik "mina plantor" men det var bara en enstaka bild på den som var lik, de andra matchade inte riktigt.

Smirk: Ja den ser ut som gråbo om man tittar på bilden som finns på wikipedia. Men inte som på de andra bilderna om man söker på bilder på google.

Hmm. Mystiskt det här! undrar vad de skulle ha dem till egentligen? Såg att någon nämde naturmedicin och de håller ju på med mycket sådant i öst så det låter ju som att det kan stämma :)

Senast ändrad:

Yes, reagerar omedelbart mot gråbo. :D Nämner någon sedan timotej i samma inlägg är det helkört. Får en allergichock.:p

Det skulle det kunna vara, man brukar kunna köpa krysantemumblad som grönsaker i asiatiska butiker, och renfana är ju en krysantemumsort.

Kanske! Googlade och det är ju ganska likt. Men bladen är mycket bredare, eller vad man ska säga, på växterna här utanför. Finns det olika typer av renfana?

men har inte renfana gula blommor???(ska kolla sen) och dina växter hsde inte någon blomma att tala om? (blom har väl alla???? men en del syns knappt)

Nej körvel är det inte heller.. Men tack för din gissning! :)

Och inte heller renfana.

skitskumt det här! Har bläddrat i böcker och letat men hittar ingen växt som stämmer med den här.

Man kan göra chips av kirskål :idea:
Om du lessnat på sallad..
Det är bara att ta bladen, i med dem i en stekpanna eller nåt, i med rapsolja, stek ett tag tills de blir krispiga och salta sen. Skitgott!

Måste det vara rapsolja? detta ska jag minsann prova... önskedröm om man kunde ersätta chips med detta :)

Jag tog vanligt flytande smör, fungerade utmärkt, inte heller jag hade nån olja hemma.Bladen gick och äta nystekta eller vad man nu ska säga men när de kallnat smakade mina skit, det kanske de inte gör med olja???

Med största sannolikhet är det gråbo. (Frågade min pappa)
Den användes som medicin, men även som krydda. Idag bara som krydda och speciellt vid stekning.
Den blommar juli-september och blommorna är små och rostrosa men kan även vara blekgula. Så du får vänta nån månad för att vara helt säker. :)

Citerar ett stycke frånVallört&Vitlök
"Iaktagelsen har utnyttjats när man bränt moxa, en ursprunglig japansk metod (aha:idea:) som blivit känd över större delen av världen. Moxa betyder "brännört". En liten kula av ett lättantändlig material (gråbo-Artemisia vulgaris-eller bomull) fästes vid huden och antändes med följd att ett mindre brännsår uppstod."
Stycket handlar om hudretningsterapi. Flytta tex värken från tandvärk till en annan plats. :crazy:
Själv föredrar jag ipren eller alvedon..

oj det där lät lite läskigt :S Okej, då blir det en till röst på gråbo :D

Men något jag tycker är lite skumt är att överallt läser jag att hela växten gråbo ska dofta rätt mycket. "Mina" växter luktar ju bara gräsmattegräs :D

Jag tog lite nya bilder på dem idag och hittade torkade stänglar med gamla blommor på (tror jag) Men de kan ju lika gärna vara från någon annan växt som växer mitt ibland "mina" mystiska växter då det finns många olika sorter på just den lilla plätten.. Men de torkade stänglarna stack upp rakt ur ett parti med växter av "min" sort.

Den jag fotade idag skiftade lite i färgen på stjälken. Högst upp mot toppen blev den lite vinröd/mörkbrun. Den var svår att bryta av också och var riktigt seg vilket inte den förra var (som bara var ett blad iofs) Växterna växer inte bara rakt upp utan som man ser på bilden finns det lite krokiga rackare också.
Om det är till någon hjälp så satt det några enstaka bladlöss i toppen på den också (vad vet jag, att de gjorde det kanske kan utesluta nån växt eller så :D)

Senast ändrad:

DSCF2003.jpg

DSCF2004.jpg

DSCF2008.jpg

DSCF2009.jpg

DSCF2011.jpg

Och "blommorna" skallrar inte när man skakar på dem utan är fasta och utan frön inuti.

Och "blommorna" skallrar inte när man skakar på dem utan är fasta och utan frön inuti.

;)det kan ju bero på att alla fröna har ramlat ut., men visst verkar det vara gråbo som botar frossadå enligt Y86, bara undrar vilken sorts frossa?

Ja precis, tänkte om vissa sorters växter kanske släpper dem vid olika tider eller nåt sånt så man kan utesluta någon mer växt :)
Men vi hade väl någon som var allergisk mot gråbo och som till 100% visste att det inte var det?
Eller minns jag helt tokigt nu kanske, måste gå och kolla!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 552
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka