Sv: Asfalt...

Kortare sträckor då och då, Speciellt om jag vill känna efter om hästen travar helt rent. Men för det mesta är det skritt som gäller. Efter att ha halkat några ggr med hästen är jag rätt försiktig med det för det blir rätt fula skrapsår på hästarna (fast jag har bara halkat omkull i skritt). Men när jag känner att de har grepp travar jag ibland i lugnt tempo.

Jag tävlar i Distans, och för att stärka hästens senor och leder så brukar jag göra en del träning på asfalt, men det är viktigt att den görs på rätt sätt för att hästen inte ska ta skada. Jag har däremot förbjudit mina medryttare att trava på asfalt, pga att jag vill sköta den träningen själv, för att det ska bli på rätt sätt och inte för ofta ofta.

Jag travar bara på aslaft när det är nödvändigt. Exempelvis när vi ska över 90-vägen som är en direkt avfart från E18. Då är det snabbt över som gäller bara. Annars så håller jag mig i skritt på asfalt.

Vissa sträckor ibland, men föredrar att skritta om jag rider. Men som sagt, vissa sträckor.
Höll på mycket med körning för, vilket innebar en hel del körning på asfalt. Körde mycket i trav, hästen tog ingen skada av det. Kördes regelbundet, även i uppvisningar/bröllopp m.m till 22 års ålder, hade aldrig varit skadad/halt.

Bröt tyvärr benet i hagen, och fick avlivas pga det.

Om det är nödvändigt kan jag göra det (t.ex korsa väg, flytta sig fort), men försöker undvika det annars.

För det mesta inte, men det händer. Jag har islandshäst, så jag brukar välja tölten om jag skall förflytta mig fortare på asfalt eller annat underlag som kan vara halt. Känns säkrare med en gångart där hästen har en hov i marken hela tiden! (Och jag märker att hästen också hellre vill gå i tölt än trav om det är halt underlag)

Nej, jag har fått för mig att det är halt :crazy:
Nordisen får ej trava på hårda underlag pga sina knän så det gör vi inte, med den andra vågar jag inte prova just pga det jag skrev ovan om halka..
Nordisen lyckas ofta halka på asfalt även i skritt, vet inte varför faktiskt. ÄR asfalt halare än t.ex grus (gräs är ju ännu halare förståss) att rida på med en järnskodd häst?

Min egna häst travar jag inte så mycvket på asfalt... men rider längre sträckor och skall börja trava mer där, då det stärker hans senor och leder. ! (bra iaf när be börjar bli äldre)

Gillar dock itne att trava med skor på, blir vääääldigt mycket halkigare tycker jag iaf.

Min kompis travare travas på asfalt, hon går barfota med. Skall även min nya häst göra. Då det faktiskt är bra för deras ben! Men ja detta kommer endast göras av mig, och när de är barfota! =)

Visst gör jag det. Det är väldigt viktigt att rida på olika sortes underlad varje dag.

Ja..asfalt är riktigt halt med en metallskodd häst. Det blir ju inte någon vidare friktion mellan skon och asfalten och hoven sjunker inte ner det minsta heller (som i gräs och mjukare grus).

Jag skrittar nästan dagligen på asfalt, men travar bara i nödfall. Tex om man måste svänga in på en grusväg fort för att komma undan en hästätande traktor eller så;)

på hästarna jag red när jag bodde i sthlm travade vi på asfalt. hästarna var i grunden körhästar som ffa under sommaren jobbade på asfalt så vi behövde ju hålla igång det för att dom skulle klara sommaren sedan.

Ja, vi travar korta sträckor på asfalt i lugnt tempo. Fast med gamlingen händer det inte lika ofta.

nej, för mig är dt skritt som gäller, men det kan hända att jag travar/töltar en kortare sträcka (då menar jag bara 2-3 meter), dock bara om jag ska förflytta mig snabbt eller liknande.

& eftersom en häst jag känner var halt i 2 år på båda bakbenen efter att förra ägaren travade på asfalt, så föredrar jag inte trav då dt kan ge skador i lederna & ben.

Det kan inte vara så att hästen hade en svaghet som gjorde att den inte klarade träningen, tränades kanske fel, fel utrustning...utan det är klarlagt att det var asfalten som var boven???:cool:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hemmet Tacksam för snabba svar innan jag tar fram eldkastaren (som jag tyvärr inte har).
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama