H

harrylover

Jag har hört att hästen bygger bra muskler om man travar sakta på asfalt! Kan det stämma?

Sv: Asfalt

Asfalt gör jag inte annat än skrittar på.. Det är hårt och har ingen stötdämpning för senor och ligament.. det bästa är att trava på mjuka underlag :bow:

Det finns faktiskt viss svikt i asfalt. Jämför asfalt och torr grusväg....

*knapplån*
Att trava i lugnt tempo och inte alltför långa sträckor fungerar stärkande för benen. Men det bygger knappast några muskler....

Man kanske också ska tillägga att hästen måste vara i balans för att det ska ge en positiv effekt. Vet man inte om man kan rida hästen i balans skulle jag låta bli att trava på asfalt överhuvudtaget.

Jag är möjligen nååågot övertydlig ibland. :angel: :D Men jag tänkte att det är en del yngre ryttare som läser här och ville undvika en massa trav på asfalt i sammanhang där det gör mer skada än nytta.

Inte hört att dom bygger muskler, men dom stärker benen och senor. förutsatt att hästen gå i bra form och är lindad runt om.
Asfalt är mer sviktande än en stenhård grusväg, nu på sommaren.
När solen legat på asfalten blir den såpass sviktig att man kan trava och galoppera på den, SÅKLART i lagom doser och FÖRUTSATT att hästen går i form och att den är lindad runt om som stöd.

Asfalt gör jag inte annat än skrittar på.. Det är hårt och har ingen stötdämpning för senor och ligament.. det bästa är att trava på mjuka underlag :bow:

Fast det är ett av de stora problemen för många hästars leder idag. Att de alltid får springa på mjuka banor, DET sliter oerhört om det inte varieras med annat.

Mjukt är liksom inte speciellt bra för hästen. Många ridbanor blir alldeles för mjuka under många omständigheter.

Om man travar korta sträckor och inte för ofta på asfalt stärker det benen.
Det göt dom flesta fälttävlansryttare i landslaget med deras hästar och jag har också börjar göra det med min häst.

varierat underlag är väl nåt av det bästa, allt i lagom doser!

men! just det där med trav el galopp på asfalt... polishästar, kungens paradhästar som drar vagnar, hästar med den typen av jobb får ju ofta trava och galoppera mycket på asfalt, inte bara i "lagom" doser, hur mår deras ben av det?!?!

en stor skillnad är nog att där har dom kunnig personal med många års erfarenhet och vet hur dom ska träna sina hästar på bästa sätt.

Läs föregående nummer av Ridsport (eller var det numret dessförinnan), där det var en bra artikel om just underlag och dess påverkan! :)

Just på hårt underlag (asfalt, grusväg) är det mycket viktigt att hästen har en bra grundkondition och att man håller ett lungt tempo...

Inte hört att dom bygger muskler, men dom stärker benen och senor. förutsatt att hästen gå i bra form och är lindad runt om.
Asfalt är mer sviktande än en stenhård grusväg, nu på sommaren.
När solen legat på asfalten blir den såpass sviktig att man kan trava och galoppera på den, SÅKLART i lagom doser och FÖRUTSATT att hästen går i form och att den är lindad runt om som stöd.
intresant fråga.
Men en sak som du skriver undrar jag....
Carför är det endast bra ifall hästen är lindan runt om? Form fråga känns ganska själklar, men behöver de det extra stödet av lindor när det ändå är senorna som skall stärkas verkligen.

För om man gmför med mig, så känns ju inte ex mina handleder, som jag oftar har stöd på, starkare efter jag tatt av dem. snarare att de blir svagare. Borde inte samma gälla för hästen? om den åtminståne är någorlunda stark och stadig i benen redan?

Förlåt om det är helt idiotiskt, men jag skulle vilja ha en förklaring ial...:)

Men det där stämmer ju inte. Alfalt kan ha bra svikt och det är nyttigt att skritta på asfalt för att stärka lederna. Att rida på mjukt underlag hela tiden och inte variera däremot är inte bra.

Hästar som från början får gå på asfalt och hårda underlag kan lugnt fortsätta med detta. deras senor har från början byggt sig starka och dämpande.
hästar som inte är vana skulle alldrig falla mig in att trava eller galoppera där.

Bygga muskler genom att trava på asfalt har jag aldrig hört någonting om..

Men det stärker benen och senorna. Jag travar alltid en kort sträcka på asfalt när jag är ute och rider. Jag ser det som såhär: Tänk så ofta man hamnar i ett väldigt mjukt och tungt underlag, tyvärr. Det sliter något fruktansvärt på hästens ben. Därför travar jag på asfalt för att mina hästar ska kunna gå i ett tungt underlag när man väl hamnar i ett. För då vet jag att mina hästar har starka ben och senor, så jag vet att de tar inte lika mycket stryk av underlaget som de hästarna som aldrig någonsin får ökar tempot på asfalten.

Min kompis sa nyligen till mig att: "När jag har travat några futtiga steg på asfalt börjar X skaka i knäna typ." Så jag berättade för henne hur jag tycker och tänker om det.

T.ex: En person som aldrig är ute och går eller joggar. När den personen får för sig en dag att den ska ut och gå eller jogga. Då kommer den personen garanterat få ont i benen och knäna kommer kännas helt varma och skaka till en början, även på grusvägar den första tiden men framförallt på asfalt. Och det är pga att den inte är van vid att öka tempot på ett hårdare underlag.

Så ser jag det iaf, mina hästar håller än idag så jag tänker fortsätta.

Jag skrittar alltid på asfalt. tycker att det kan ibland var halt osv.
jag har bara hört att det är bra för senor osv.

intresant fråga.
Men en sak som du skriver undrar jag....
Carför är det endast bra ifall hästen är lindan runt om? Form fråga känns ganska själklar, men behöver de det extra stödet av lindor när det ändå är senorna som skall stärkas verkligen.

För om man gmför med mig, så känns ju inte ex mina handleder, som jag oftar har stöd på, starkare efter jag tatt av dem. snarare att de blir svagare. Borde inte samma gälla för hästen? om den åtminståne är någorlunda stark och stadig i benen redan?

Förlåt om det är helt idiotiskt, men jag skulle vilja ha en förklaring ial...:)

Det är vad jag har hört, att hästen ska vara lindad så att det ger ett stöd. Stärker det gör dom ju ändå. Jag har min lindad, och han är starkt och fin i benen, så jag kör på det. Kanske ska skriva så att man bör linda dom?! :)
Skrev i form, så att det inte blir oklart för någon. :)

Jag har hört att hästen bygger bra muskler om man travar sakta på asfalt! Kan det stämma?

Man bygger inte muskler med att trava på asfalt, men man stärker ligament, senor och skelett genom att trava på asfalt. Det är dock väldigt viktigt att hästen är ordentligt uppvärmd innan "travpasset", man ska också trava i mycket lugnt tempo och ha hästen i en bra stabil form. Det man ska tänka på är att asfallt kan vara halt och det är därför man ska passa sig för att det blir för hög fart.

Om hästen inte är van att trava på asfalt så ska man börja mycket försiktigt och endast trava en kort sträcka till att börja med.

Om man vänjer in hästen på underlag såsom asfalt, så sliter det faktiskt mindre än vad det gör att ständigt och jämt ridas i mjukt underlag.

Allra bäst är ju att varva de olika typerna av underlag eftersom man kan träna olika saker då.

/Lizzie

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 232
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 594
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur