Asfalt vs. grusväg

S

ssannna

Okej, en fundering till:
Hur mkt och i vilket tempo rider ni på grusvägar, resp asfaltsvägar??

Grusvägarna kan vara väldigt hårda, och med stora stenar på, men där verkar det inte vara något problem att trava och så, men däremot på en helt slät asfaltsväg, där skrittar man sakta... :crazy: Eller??

Hur gör ni, och hur resonerar ni om dessa underlag??
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Galopp på asfalt är ju inte att rekommendera. Jag skulle iallafall inte våga det. Däremot travar man ju på asfalt när man kör häst o vagn, så det borde ju inte vara problem.
Däremot hyrde jag häst en gång och där jag hade hästen var det hårda grusvägar, verkade inte vara några problem förutom att skorna slets ut och tappades även. Kanske har o göra med torra hovar också...
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

jag skrittar bara på asfalt, dels för att det bli så halt och dels för att det är ganska hårt traffikerat där jag bor. Sen tror jag inte jag skulle trava på asfalt i vilket fall.. är väldigt petig med underlaget, FÖR petig enligt vissa :angel: Och är det stenhårt på grusvägen så travar jag antingen i mitten om det är mjukare där, intill kanten eller inte alls. Har några jätte fina gräsvägar att rida på och på berget finns det fina stigar.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

På grusväg rider jag på som vanligt, men det händer inte ofta att jag gör det på asfalt..
Nån gång ibland kan det väl inte göra så mkt att trava/galoppera på en liten sträcka asfalt? min häst är hel fortfarande iaf!
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Nu får vi reda på våra funderingar sanna..;) jag vet iaf att det är bra att gå på olika underlag. men som sagt kan man trava/galoppera på dessa underlag? På en grusväg med gräs i mitten kan man ju galoppera där!
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

På asfalt skrittar och travar jag, ingen galopp framförallt för att det kan bli lite halt.
Men ska man trava på asfalt måste hästen vara i balans, och att man börjar med korta stäckor i början, för det tar hårt, samtidigt som det är väldigt nyttigt för senorna på hästen.

På grusvägen beror det på hur hård den är, är den blöt av regnet så att den är mjuk rider jag i alla gångarter, men som det är nu när det är alldeles torrt och därför hårt så blir det bara skritt.

Men rider hellre på ett för hårt underlag än att det är mjuk och tungt, men som sagt variation är det bästa.

Mvh
Camilla
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

på asfalt är det självklart att jag skrittar och på grusväg kan jag oftast trava iaf..
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Sen är det ju klart att man inte tar ut en häst på asfalt/hård grusväg och travar/galopperar järnet om den är van att gå på endast mjuka underlag. DET är farligt.

Tvärtom också då förstås.

Jag aktar mej mer för för mjuka underlag än för hårda. Spec om jag rider mer på det ena eller andra så leder och senor är mer vana vid nåt av det.
(Rider fö nästan enbart på hårda underlag med en häst i full kondition..)
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Hmm norpar fräckt...

Hur gör ni om ni rider på vägar med grovt packat grus? Ridvägarna i närheten har just gjorts om till skogsmaskinsvägar och då har de lagt på massor av grovt grovt vasst "grus" eller vad det nu skall kallas, ganska stora stenar cirka 4-5 cm i diameter. Ser ut ungefär som när de skall göra en ny asfaltsväg men innan själva asfalten lagts på. Vägarna är fasta nog för att rida på i alla gångarter men jag törs inte vare sig trava eller galoppera för jag har ingen aning om om det är något vidare för hästen. Okunniga jag är mest rädd att hon skall få ont i fötterna...

Någon som begriper vad jag menar för slags väg? Och någon som kan säga om jag kan rida på dessa vägar?
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

På asfalt skrittar jag bara, men någon skrev att det är bra för senorna på hästen och det stämmer, att trava en väl uppvärmd häst på asfalt är bra för kroppen. På grusväg både travar och galopperar jag, förutom på vintern när marken är frusen, då blir det lugn trav.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

goldfish skrev:
På grusväg rider jag på som vanligt, men det händer inte ofta att jag gör det på asfalt..
Nån gång ibland kan det väl inte göra så mkt att trava/galoppera på en liten sträcka asfalt? min häst är hel fortfarande iaf!

Om hästen är ordentligt uppvärmd och i en bra balans/form så bygger det upp snarare än sliter. Men man måste kunna behärska hästen och ridningen, det är inte bara att slänga sig ut på vägen och trava lite flängigt :crazy: . Ja, men om man gör det ibland och i en bra balans så är det väl ok,jag föredrar skritt
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Hur f*n kan ni vara så dumma att ni tror att det är bra att trava på asfalt?? det är inte ens bra för oss människor även fast vi har Adidas värsta hokus pokus gummi dojjor.
Nä, håll er till grusväg om ni ska trava. Asfalt=skritt
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

ta de lugnt. Det bygger upp och stärker om hästen är tillräckligt uppvärmd, så har jag i a f lärt mig. Sen om det är rätt det vet inte jag, men någon måste ju veta ;) Jag travar/galopperar aldrig på aslfalt så mig spelar de ingen roll om de bygger upp eller förstör
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Skritt-Galopp på grusväg, beroende på hur underlaget är givetvis, om det är alldeles för hårt (eller kanske för lerigt), eller för stenigt, så blir det skritt, alternativt långsam trav.

Asfalt är väl inte det bästa att ha ett högre tempo på, skrittar alltid, undantaget är när jag ska över en väg, och har bråttom. Bilisterna här är inte så värst schysst. Vem bryr sig om att en häst går över vägen?? :crazy:
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

skrittar nästan alltid på asfaltsväg.

om grusvägen inte är stenhård så galopperar jag på den.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Har hört att när man skrittar o travar på hårda underlag stärker det senan jättemycket, så det är att rekomendera, men galopp sliter (nu pratar jag asfalt), så jag tror man ska undvika det, och så är det ju halt så man ska bara trava sakte. Grusvägar får man nog avgöra lite själv på, beroende på hur hårda dom är.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

MinAthos skrev:
Har hört att när man skrittar o travar på hårda underlag stärker det senan jättemycket, så det är att rekomendera, men galopp sliter (nu pratar jag asfalt), så jag tror man ska undvika det, och så är det ju halt så man ska bara trava sakte. Grusvägar får man nog avgöra lite själv på, beroende på hur hårda dom är.


Det är mycket "har hört" och "jag tror" på detta forum...
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

Skritt eller långsam "jogging trav" på asfalt. Alla gångarter på grusväg. Grusvägen sviktar mera och det är oftast mjukare på kanterna om den är hård mitt i.
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

bigganl skrev:
Skritt eller långsam "jogging trav" på asfalt. Alla gångarter på grusväg. Grusvägen sviktar mera och det är oftast mjukare på kanterna om den är hård mitt i.

Samma här....
 
Sv: Asfalt vs. grusväg

schelin_j skrev:
Hmm norpar fräckt...

Hur gör ni om ni rider på vägar med grovt packat grus? Ridvägarna i närheten har just gjorts om till skogsmaskinsvägar och då har de lagt på massor av grovt grovt vasst "grus" eller vad det nu skall kallas, ganska stora stenar cirka 4-5 cm i diameter. Ser ut ungefär som när de skall göra en ny asfaltsväg men innan själva asfalten lagts på. Vägarna är fasta nog för att rida på i alla gångarter men jag törs inte vare sig trava eller galoppera för jag har ingen aning om om det är något vidare för hästen. Okunniga jag är mest rädd att hon skall få ont i fötterna...

Någon som begriper vad jag menar för slags väg? Och någon som kan säga om jag kan rida på dessa vägar?
Jag förstår precis, det jag kallar för kross-sten. Den är vass och jävlig och fastnar i hoven. Vi fick en jättefin skogsväg förstörd av sån där sten och det tog flera år innan vägen blev bra igen.
Jag vet inte om det är dåligt för hästen men det kändes så i alla fall så vi bara skrittade på knögglet.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp