Åsebro Racing - kräsen häst!

YW1966

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Åsebro Racing?
Gillar hästarna det?
Har en kräsen häst som jag funderar på att prova ge Åsebro Racing.
Racing är ett koncentrat.

Tar gärna emot tips på andra färdigfoder/koncentrat som kräsna hästar gillat!

Sv: Åsebro Racing - kräsen häst!

Vad är det hästen behöver? mer protein lr mer MJ?

Jag har ett bra hösilage 8,3 MJ, 47 gr smb rp/ kg foder TS 76%, kvot 5,66. Då hästen är nyinköpt vet jag ännu inte hur många kg hösilage jag får i henne per dygn, men räknar med att jag behöver få henne att äta något annat också då hon ska tränas för trav.
Jag vill inte ha för hög kvot i den totala foderstaten så det behöver inte vara något foder med särskilt stor mängd protein.

Kan jag få henne att äta 1-1,5 kg av ett koncentrat (helst med mycket MJ) och sedan hösilage för övrigt vore nog det bästa, då skulle troligtvis mineralbehovet också bli tillgodosett.

Vet att hon vid förra ägaren inte gillade havre och inte Fibergi Elit, tror inte de provade så mycket annat, utan hon fick mest bara grovfoder.

Med det höet så skulle Cura Caballo Scandinavian Musli passa perfekt.

Du skrev inget om hur stor hästen är men om jag räknar på en 500 kg häst i hård träning så täcker 12 kg hö och 1,2 kg musli alla behov av energi, protein, mineraler, spårämnen och vitaminer. Inget annat foder behövs.

JaG har själv inte testat fodret men funderar på att göra det. KAn tyckas dyrt men i ditt fall som enda foder blir det en låg foderkostnad per månad ändå.

http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Haestfoder/Cura-Caballo-Haestfoder/4470-Cura-Caballo-Haestfoder-Scandinavian-Muesli-25-kg-saeck.htm

Glömde... salt behövs ju alltid för häst i hård träning. 30 gram per dag täcker behovet.

Senast ändrad:

Hittade inget om hur mycket energi den muslin innehåller?

Värdena skilde inte så mycket emot Åsebro Racing, men det var mer fett i Åsebro vilket jag gärna vill ha!
Till denna häst är det nog smakligheten som helt får avgöra valet är jag rädd för!
De märken jag vet finns att få tag på inom rimligt avstånd är Krafft, Edel, Åsebro, Mustang, Kvarnbyfoder!

Hästen är ca 150 cm, så jag tippar på att hon är närmare 450 än 500 i vikt!

Åsebro Racing

Hittade inget om hur mycket energi den muslin innehåller?

Värdena skilde inte så mycket emot Åsebro Racing, men det var mer fett i Åsebro vilket jag gärna vill ha!
Till denna häst är det nog smakligheten som helt får avgöra valet är jag rädd för!
De märken jag vet finns att få tag på inom rimligt avstånd är Krafft, Edel, Åsebro, Mustang, Kvarnbyfoder!

Hästen är ca 150 cm, så jag tippar på att hon är närmare 450 än 500 i vikt!

Åsebro Racing

Jag har heller inga värden på Mj men alla CC:s foder för "tävlingshästar" ligger på 12 MJ eller högre så jag förutsätter :angel: att det är samma med Scandinavian musli.

Med Åsebro Racing i motsvarande mängder får du för stort underskott på vissa spårämnen. 1,4 kg samt 10 kg hö (om vettiga Ca- och P-värden) bör dock räcka för att täcka allt till 450 kg häst.

Jag har inte provat Åsebros foder så jag vet inte hur smakligheten är. Mustang har jag använt till någon enstaka häst. Dock inget foder dem direkt längtar efter även om dem äter upp.

Mineralanalysen ser ut som följer g/kg TS
Ca 2,9
P 2,2
Mg 1,2
K 19,4
Na <0,5
S 1,3

mg/kg TS
Zn 25
Cu <5,0
Mn 30
Fe 42

Första gången jag begärt analys på fler mineraler än de "stora"!

Hästen ska få bo in sig några dagar först och bjuds att smaka på det som finns hemma för dagen, havre, lucern, betfor, Vitafor Derby, det visar sig om hon tar något av dessa.

Tar gärna emot tips på smakliga foder ändå!
Kom på att Svenska foder och Fibergi också finns på rimligt avstånd!

Jag har inte provat Åsebros foder så jag vet inte hur smakligheten är. Mustang har jag använt till någon enstaka häst. Dock inget foder dem direkt längtar efter även om dem äter upp.

Vilka fodersorter tycker du att era hästar längtat/suktat mest efter?

Vilka fodersorter tycker du att era hästar längtat/suktat mest efter?

Mina får ju helhavre som kraftfoderbas och den har dem alltid gillat. Nu har jag väldigt matglada hästar överlag så de äter i det flesta fall vad som bjuds..
Utifrån höanalyser varje år så har jag använt en del olika tillskottsfoder.

Eggersmann var något de flesta gillade skarpt. Ffa struktur Equichamp men alla sorter jag använt har fallit dem i smaken. Enda hästen som inte åt detta med glädje var en som inte heller åt äpplen. Mycket äpple i vissa av eggermanns sorter.
Mustang - nja... varken mineraler eller muslin är sådär jättepopulära.
Fibergi musli (koncentrat) ger jag bara små mängder av men det tycker dem om.
Marstalls musli komplettar jag med just nu och den älskar dem allihopa. Sorterar ut varje korn av muslin från havren och äter den först. Det ser så roligt ut för dem letar verkligen efter muslin.
Havens foder gav jag ett tag, det var som att ge havre.
Krafft har jag använt så lite men flera av hästarna har ätit den ett tag för att sedan totalvägra efter en tid.
Gain Yearling Cubes gav jag en unghäst när jag hade lågt protein i höet vilket föll damen bra i smaken (kräsen donna).

Jag har inte räknat på det, men betfor brukar de flesta hästar gilla, det är ju hyfsat med energi men inte så mycket protein, så ur smaklighetssynpunkt kanske det funkar? Annars gillar min kräsna häst Hippo Grow Alfa.

Jag har inte räknat på det, men betfor brukar de flesta hästar gilla, det är ju hyfsat med energi men inte så mycket protein, så ur smaklighetssynpunkt kanske det funkar? Annars gillar min kräsna häst Hippo Grow Alfa.

Betfor passar henne inte alls, hon är inte så intressad att hon luktar på det ens! Men nu äter hon i alla fall drygt ett kg havre, några hekto lucern och nått hekto Derby per dygn + grovfoder ca 9-10 kg. Äter faktiskt upp det kraftfoder hon får på natten och det mesta av morgonportionen så jag är ganska nöjd just nu!

En kompis har Åsebro till sin häst och är mycket nöjd med det, men om det passar en kräsen häst vet jag inte.

Jag har som Bialitt gett min kräsna häst Hippo Alfa Grow, det är nästan det enda som vi får i honom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka