åså tar vi en fråga till.....

R

Rallebralle

När börjar en tik att löpa,ungefär.
vilka tecken dyker upp så att jag ska börja bli misstänksam. :crazy: ;)

Hon blir svullen där bak, kanske lite svullen över buken.. Börjar blöda där bak.. Börjar bete sej skitobbigt och ragga karlar ;)
Lite idividuellt förstås :)

En del börjar att kissa flera flera gånger under promenaderna när de börjar att dra ihop sig. Men min äldre tik som är väldigt ranglåg började med sitt kissande först när hon var 4 år! Men nu börjar hon att markera ett par veckor innan löpet.

Ungefär hur gamla är de när de löper första gången? Har för mig att det skiljer på små och stora raser. Har en Petit Basset Griffon valp och vill gärna veta ungefär när hennes första löp kan tänkas komma. Jämthunden blev könsmogen ca vid 7 mån, men han är ju av större ras.

första löpen kommer vid 9 månader, därefter var 6 månad. en förlöp kan komma hos ungtikar (kanske också vid äldre tikar men det vet jag inte så mycket om) och den visar sig lite olika, vissa blöder inte alls men just med ordet förlöp så menas det att det kommer några dropp, däremot inte mycket.
humörsvängningar är väl ganska normalt, eller de kan bli helt annorlunda, men det är också extremt individuellt som första talare nämnde. vår tik till exempel blir så himla sur att man tror hon ska mörda hanhunden. hon är på väg in i löpen så hon har världens PMS och är skitsur hela dagarna, men sen kan hon helt plötsligt bli råglad och leka med valpen =) precis som en människa!

Vanligast är att dom löper var 6e månad. Men jag har hört om tikar som löpt en gång om året och var tredje månad.

ja har en border collie tik som löper en gång per år men vi har ett jääääättttteee problem att upptäcka detta hon blöder inte hon visar inga tecken de ja får kolla i augusti månad e hur hanarna reagerar men våran andra tik som också bara löper en gång hon går å knör på allt soffor ben allt har ja fötterna på bordet om ja ligger i soffan så kommer hon å puttar upp dem.... hon blir också väääldigt sällskapsjuk de går inte att vara ensam tycker hon *suck* :banana:

Små hundar (pudel dvärg etc) från ca 6 månader. Labrador ca 10-11 månader. Har dock haft en tik som började vid 9 och det var förvånansvärt tidigt!

Stämmer det att första löpet kan gå väldigt smidigt förbi?
Så smidigt att man knappt ens märker det?

Det har jag hört... Och jag börjar misstänka det med 1åringen. Jag har då inte märkt något löp!

Har vidare hört om hundägare vars hundar förskjutit sina löp mkt eller helt nu runt vinter tid. Teori: att det beror på förändrat klimat. Någon som vet bättre???

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
972
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka