P

peroseng

Dressyrridning med häst som har lindrig artros, är det möjligt eller blir hästen halt?

Sv: artros

Dressyrridning med häst som har lindrig artros, är det möjligt eller blir hästen halt?

Det går tyvärr inte att förutspå. Det skulle man önska. En häst som ej är fullt frisk, men ändå frisk nog att ridas, bör ju även dressyrridas. Men här beror det ju alltid på att balansera på en lagom mängd och lagom ansträngning. Och att vara oerhört lyhörd för hur hästen mår för dagen.

Artros gör hästen stel och kräver lång uppvärmning. Efter lång uppvärming så mår ju bara hästen bra av en lagom dos träning av styrka och smidighet som ju dressyr är. Men långa pass på en för mjuk ridbana, på volt, det är nog inte att rekommendera.

Hälsning Maja, som själv har artros, inflammerade leder om jag anstränger mig för mycket

har ingen kunskap om hästar med artros, men tänkar att det måste vara samma tänk som med människor och artros. I behandling för människor försöker man bygga upp muskler runt leden så att leden skonas. Och hoppningen ska man nog lägga på hyllan då det belastar lederna mycket.

Lånade ngr år en mkt välutbildad läromästare som har både artros o kissing spines. Fick glucosamin, mkt massage o med lång uppvärmning fungerade han väl.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Lyan
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Mamma har artros i ett knä och får ont när hon går. Hon har varit i kontakt med läkare och fått konstaterat artros för några år sedan...
Svar
5
· Visningar
209
Senast: dobbis
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat