Gupello

Trådstartare
vad e det på hästar? en jag känner vars häst vart halt fick den diagnosen idag, aldrig mer hoppa eller galopperas får hästen göra.. men ägaren kunde inte riktigt berätta vad det var.

Sv: artros??

Det är väl som med människor. Om man visste precis hur alla sjukdomar uppstod så skulle man kunna förhindra dem. Kanske anlag, tidigare upplevelser mm. Måhända PL har en bättre förklaring?

Artros är en pålagring, kan uppstå pga annan tidigare skada te x traumaskada i form av spark. Kan även uppstå pga förslitning, antingen genom åldersskäl eller pga hård och ensidig träning.

Har kollat lite och fått fram att pålagringar är det som kroppen svarar med vid artros. Ledbrosket slits ned (degenererar) och då uppstår pålagringar. Är det fel?

Jag skulle inte vilja påstå att artros ÄR pålagringar. En människa och häst kan ha artros utan pålagringar. Så själva ordet artros står ju eg för en "sliten" led som inte producerar tillräckligt med ledvätska.

Det är rätt i princip. Brosket ska skydda och smörja ledytorna och när det slits gnider ben mot ben och leden deformeras dvs de fina ytorna som ska passa precis i varandra gör inte det längre. Brosket bryts ned av inflammation och inflammationen kan komma av överansträngning, felbelastning, dåliga förutsättningar (tex exteriörfel) eller andra orsaker. En obehandlad ledinflammation (artrit) kan också leda till kroniska skador.

Pålagringar är helt enkelt de där bennabbarna och uppdrivningarna som bildas runt lederna eller i lederna med tiden, som en föjd av inflammation eller bara av naturligt slitage. Om de stör rörelsen eller inte beror på var de sitter och hur hästen används. Men om man skulle röntga en människa som är lite äldre skulle man hitta samma tecken på slitage i lederna som man kan göra på en häst. Inte alltid det spelar roll för hästens prestation men ibland gör det ju det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Lyan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023