Artros/trit i kota

Balder

Trådstartare
Hej!
Igår blev det konstaterat att min 15 åriga valack har antingen artros eller artrit i en kota fram. Han har alltid bara gått som skogsmulle och jag har inga andra planer. Det kändes som en dödsdom och jag vill absolut inte att han ska ha ont. Mycket vila och smärtstillande/antiinflammatorisk ett tag framöver hoppas jag att de ska bli bättre.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har era blivit bättre? Kan de leva ett dugligt hästliv och ta kortare promenader för hand?

Varför vet man inte om det är artros/artrit? Hur har man undersökt och behandlat?
Vad har hästen haft för symptom?
Div veterinär är nog den enda som kan göra en vettig prognos, varje situation är unik. Men, spontant borde det inte betyda slutet kan jag tycka. Kanske måste du ändra på träningen så att han avlastar fram mer, att bara gå som "skogsmulle" kan slita på hästen om den går och är framtung naturligt.

Hej!
Igår blev det konstaterat att min 15 åriga valack har antingen artros eller artrit i en kota fram. Han har alltid bara gått som skogsmulle och jag har inga andra planer. Det kändes som en dödsdom och jag vill absolut inte att han ska ha ont. Mycket vila och smärtstillande/antiinflammatorisk ett tag framöver hoppas jag att de ska bli bättre.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Har era blivit bättre? Kan de leva ett dugligt hästliv och ta kortare promenader för hand?
Artros och artrit är ju skiljda diagnoser så innan du vet om det är det ens eller det andra blir det svårt att erbjuda tankar .
Vad är det hästen diagnosticerats med exakt veterinärt dvs varför anses den ha artros/artrit i kotan ? Vad har veterinären hittat där i fråga om röntgenfynd om det är artros?

Hej!

Är det artrit är det en inflammation i leden. Är det artros är det ju värre. Artrit brukar de ju kunna behandla och behöver inte betyda att hästen någonsin får problem igen.
Är det artros kan det vara så pass lätt att det går att behandla.

Jag får en känsla av att det är artrit iom att hästen inte verkar ha sprutats och "bara" satts på medicin . Och då behöver det absolut inte vara så dramatiskt.
Prata med din veterinär du och ta reda på vad det verkligen var för något och vad den tror om prognosen. :)

Varför vet man inte om det är artros/artrit? Hur har man undersökt och behandlat?
Vad har hästen haft för symptom?
Div veterinär är nog den enda som kan göra en vettig prognos, varje situation är unik. Men, spontant borde det inte betyda slutet kan jag tycka. Kanske måste du ändra på träningen så att han avlastar fram mer, att bara gå som "skogsmulle" kan slita på hästen om den går och är framtung naturligt.

Han har för många år sedan gått alldeles för hårt uppför en brant backe med massa stenar (lita aldrig på att någon annan tar hand om din häst!) vi åkte då till ATG 4-5 gånger utan resultat.
Igår smet han från hagen och sprang runt som en tok och kom hem halt. Han har alltid varit liiiiiite oren. Så lite att det inte syns men jag känner det.
Han fick en spruta IV med ai och ska nu ha ai och smärtstillande oralt i 12 dagar.

Han har blivit riden Max 1 gång i veckan och sen har vi gått på promenader för hand så jag vet inte riktigt vad mer jag ska göra.

det var en div som var ute, och trodde på nått utav det. Men vi ska avvakta tills denna behandling är slut, "hoppas" på artrit..

Av personliga skäl är han inte heller försäkrad så detta ska bli spännande att se vad det hamnar på, men vad gör man inte..

det var en div som var ute, och trodde på nått utav det. Men vi ska avvakta tills denna behandling är slut, "hoppas" på artrit..

Av personliga skäl är han inte heller försäkrad så detta ska bli spännande att se vad det hamnar på, men vad gör man inte..
Hur bestämde DV att det var kotan? Bedövades led efter led? Om inte skulle det lika gärna kunna vara hovlederna, det verkar vara de som är mest känsliga för ojämna underlag.
Vår ponny fick diagnos kotledsinfl båda fram för två år sen, behandlades med metacam bara då + vila i hage. Sen dess tycker jag att det krånglat av och till, nu sist kollade vi mer noga, bedövade en led åt gången och konstaterade att det är hovlederna. Och jag tror faktiskt såhär i efterhand att det varit hovlederna hela tiden, och att de aldrig blivit ordentligt bra.
Både eftersom vi inte behandlat lokalt, men mer för att eftervården inte varit anpassad.
Med hovleder så ska igångsättningen vara på slätt underlag, släta grusvägar eller ridhus/ridbana, inga promenader i skogen över rötter och stenar, och det är tydligen viktigare än om det är kotor.
Skoningen är också viktigare, korta tån och inte låta det gå "normallångt" mellan skoningarna.

Så, mitt tips till dig nu, är att behandla det som hovledsinflammation primärt. Och ta lååååång tid på dig med igångsättning.
Så kanske chanserna ökar lite till att allt blir bra.
Med tanke på att det verkar hållit på ett tag så kunde det nog vara värt att försöka få honom ordentligt undersökt på klinik, om han inte blir bra nu. Du kunde ringt och pratat med en bra klinik i ditt område (jag tipsar gärna inom stockholm) och förklara läget med försäkringen. Vissa kliniker är jättegulliga och försöker hjälpa till så gott de kan, vissa vet jag har givit billigare pris andra kanske kan erbjuda avbetalning samt att de kan anstränga sig för att göra undersökningen så billig som möjligt. Samt att det ju inte är jättebråttomt, du kanske kan spara ihop lite också innan.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
634
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 089
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 867
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka