Artikel i Ridsport havre + olja

Jeps

Trådstartare
Någon som läst artikeln i ridsport om att fodra med havre och olja till heta hästar?
Den utgick från ett försök där man kommit fram till att fodring med havre + olja och betfor var bättre än t.ex. korn. Havren tas upp mer i tunntarmen är kornet, när kornet kommer till grovtarmen kan det orsaka jäsrubbnigar (enligt artikeln). Även heta hästar fungerade bra på detta och grovfodret togs upp bättre.
Det låter ju som ett intressant alternativ mot dyra färdigfoder. Min lilla heta dam äter i dag hippo bas cool + lucern. Hon fick tillskott av olja i våras då hon var lite tunn. Jag har inte vågat ge havre eller betfor. Funderar nu på att prova detta.

Några andra som har funderingar kring detta?

Sv: Artikel i Ridsport havre + olja

Jag blev tipsad att ge det till min häst som är väldigt stor och behöver fodras året runt. På vintern krävs det flera kilo krafft, det blir dyrt och jag får inte han i bra hull ändå. Nu ger jag krossat havre, betfor, olja, varje dag samt kalk tre dagar i veckan och vitaminer. Han har gått upp på bara några få veckor och äntligen börjar han se bra ut i formen, utan att jag behöver ge i jätte mängder. Han är lagom pigg men har energi att jobba. Nu går han även på gräs men som sagt han behöver stödfodras och jag tycker detta funkar, men får se hur det går sen till vintern.

På min häst funkar det men det är nog olika från häst till häst.

*kl*

Min tant kunde man tydligen inte fodra med havre dpå hon blev het och jobbig (vilket hon redan är när hon sätter den sidan till).
Men jag provade ändå och jag märkte ingen skillnad på henne...så till vintern kommer jag fodra med Matilda havre...

PHär finns en artikel om heta hästar och fet havre (vilken matilda havren är).

http://www.havren.com/Butik/hastfoder.htm

Intressant.. Du råkar inte ha någon länk till artikeln (eller måste jag leta själv :angel:)?

Funderar på att byta bort det dyra färdigfodret till hösten..

Väldigt intressant läsning, tack för tipset:bow: Har funderingar på att dryga ut mitt helfoder med havrekross.

Nej, då får du hitta någon som är lite mer teknisk! Sorry:o

Den var i förra numret av Ridsport. Nummer 13.

Jag har aldrig fodrat med färdigfoder till mina hästar, däremot har jag jobbat i stall där färdigfoder "är det enda rätta". Tyckte alltid att mina hästar verkade må bättre, hade inga problem med hältor, gallor eller svullnader, etc. Jag har alltid haft en bas av havre och betfor och nu på senare tid lusern. Tycker att det funkar jättebra och köpr man spannmål från bönder så blir det väldigt billigt. Har i och för sig fodrat en del med kornkross också, men funderar på om jag kan ersätta det med lusern och havre framöver.

*kl*
Jag är förvånad att det vanligaste fodret till en häst nämligen havre numer är nästan bortglömt och ersatt av dyrt färdigfoder, tänk vad foderförsäljare kan lura i folk och tjäna pengar :grin:

Detta är väl knappast nya rön. :cool:
Har själv kompleterat havren mm med olja i 10 år, men det är ju kul att det får lite uppmärksamhet. Framförallt att det faktiskt går att ge havre till hästar :eek:

Det enda färdigfoder som jag använder är Hestekraften, men bara för att den svårfödda vägrar äta luzern( som jag vet att H. innehåller:p) o jag inte vill ge hur mkt soja som helst.

Olja säger den -Blää till:mad:

jag skulle gärna fodra med havre men min häst blir koko i huvudet.
Funderar på att pröva senare igen.
Men hur funkar det med oljan?
Hur går de ihop med min normala mlt lättfödda häst?

Min ena som är lättfödd behöver nog ingetdera, men får som belöning eller krubbskrammel- har haft fång.
vill tillägga att jag har havren som bas på den svårfödda.

Jag kan väl nämna att jag alltid har fodrat med havre och betfor + lucern vid behov. Nuvarande hästen är av det hetare slaget och när jag köpte henne så blev jag rekomenderad att ge havrefritt + ingen betfor.
Känns dock som ett alternativ att prova med havre igen om jag får tag på billig havre, att köpa på säck i affären gör ju inte att det blir billigare direkt.

Krafft röda är de matilda?

Detta är väl knappast nya rön. :cool:
Har själv kompleterat havren mm med olja i 10 år, men det är ju kul att det får lite uppmärksamhet. Framförallt att det faktiskt går att ge havre till hästar :eek:

Håller med om att det inte är nya rön. Tyckte bara att det var intressant att få det bekräftat . Jag tyckte det var extra intressant att jag fick veta varför jag inte tycker om att fodra med korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 015
Senast: kickikompis
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama