årstidsbunden deppighet

Jag upprepar mig. Diskutera andra sorters medicin med läkaren. Den depression du beskriver handlar uppenbarligen inte om sänkt humör som botas med nyttig mat, motion och frisk luft. De sakerna är så nlart bra, men inget tyder på att det är där dina problem bottnar, vad jag kan förstå.

Förutom medicin, så någon sorts samtalsbehandling.

Tack. Det känns lite som att jag hamnat i "goda råd vid sjukdom" tråden. Jag har haft problem med vitaminbrist innan och äter ganska stora mängder vitaminer (på läkarens inrådan) detta handlar inte om att jag behöver va ute mer. Det handlar om att jag inte orkar existera, jag ville nog mest veta om någon fått en specifik medicin som funkar eftersom jag förut ätit flera olika och gärna hade haft med mig någon till läkaren och kunna föreslå. Men jag ska ringa psyk imorgon

Jag upprepar mig. Diskutera andra sorters medicin med läkaren. Den depression du beskriver handlar uppenbarligen inte om sänkt humör som botas med nyttig mat, motion och frisk luft. De sakerna är så nlart bra, men inget tyder på att det är där dina problem bottnar, vad jag kan förstå.

Förutom medicin, så någon sorts samtalsbehandling.
Och jag håller med!

Allt går inte att lösa men det som biter på den vanligaste sortens depression.
Jag tror @Hazel har problem mer lika de som jag haft innan vi fick till en medicinering.
@Hazel du behöver hjälp, sök igen. Hjälper inte det de provar då så sök igen, och igen ända tills ni hittar något som fungerar.

Tack. Det känns lite som att jag hamnat i "goda råd vid sjukdom" tråden. Jag har haft problem med vitaminbrist innan och äter ganska stora mängder vitaminer (på läkarens inrådan) detta handlar inte om att jag behöver va ute mer. Det handlar om att jag inte orkar existera, jag ville nog mest veta om någon fått en specifik medicin som funkar eftersom jag förut ätit flera olika och gärna hade haft med mig någon till läkaren och kunna föreslå. Men jag ska ringa psyk imorgon
Jag tror inte att såna förslag blir bättre än något läkaren kan föreslå. Det verkar för mitt okunniga öga vara lite slumpmäsdigt olika vad som funkar för olika personer. För en del deprimerade funkar tex lägre doser av antipsykos- eller antiepilepsimedicin. Gör andra funkar antidepp. Jag tror inte att man kan veta utan att prova. Och det är ju rimligt att prova enklare/vanligare/välkända preparat först.

Men vet jag ju att du sa att du äter D-vitamin redan men jag undrar ändå om det är något du "självmedicinerar" eller om du får det utskrivet på recept.

Mina läkare har sagt att sånt D-vitamintillskott man köper på ICA i princip inte gör någonting, man behöver en betydligt större dos i Sverige på vintertid. Det finns att få bättre grejer på recept.

Jag lider själv av depression så jag försöker absolut inte förminska problemet och rätt dos av D-vitamin kommer inte "göra dig glad" så att säga, men jag vet av egen erfarenhet att en brist knappast hjälper till.

Men vet jag ju att du sa att du äter D-vitamin redan men jag undrar ändå om det är något du "självmedicinerar" eller om du får det utskrivet på recept.

Mina läkare har sagt att sånt D-vitamintillskott man köper på ICA i princip inte gör någonting, man behöver en betydligt större dos i Sverige på vintertid. Det finns att få bättre grejer på recept.

Jag lider själv av depression så jag försöker absolut inte förminska problemet och rätt dos av D-vitamin kommer inte "göra dig glad" så att säga, men jag vet av egen erfarenhet att en brist knappast hjälper till.
Om man har brist ja, jag vet inte om Hazel skrivit att hon har det.

Men oavsett så skrev hon nog att inte behövde vitamintips.

Jag provade Setralin en sväng, när jag skulle sluta med dessa var huvudet som bomull i flera veckor. Jag kunde knappt jobba.
Det här understryker väl kanske att det kan vara en god idé att testa ett annat preparat, jag själv hade tex knappt några bekymmer alls med utsättning av Sertralin, men haft problem med andra läkemedel. Det är ju såpass individuellt. :)

Det här understryker väl kanske att det kan vara en god idé att testa ett annat preparat, jag själv hade tex knappt några bekymmer alls med utsättning av Sertralin, men haft problem med andra läkemedel. Det är ju såpass individuellt. :)
Hoppas inte jag får samma problem med citalopramen som jag äter idag. Saroten var inte något problem att sluta med.

Jag behöver som sagt inga vitamintips. Jag måste regelbundet ta tester för vitaminer eftersom min folsyra innan har dippat rejält, jag tar alltså dom vitaminer jag behöver. Jag tar D vitamin, folsyra och järn hela året

jag fick åka in akut till psyk och han skrev ut Setralin och skrev till min ordinarie psykolog som ringde upp och jag fick en tid hos honom på måndag. Jag mår alltid apa när medicin sätts in eller ut men har generellt inte så mycket biverkningar annars, om det kommer hjälpa med just denna medicinen återstår att se

Jag behöver som sagt inga vitamintips. Jag måste regelbundet ta tester för vitaminer eftersom min folsyra innan har dippat rejält, jag tar alltså dom vitaminer jag behöver. Jag tar D vitamin, folsyra och järn hela året

jag fick åka in akut till psyk och han skrev ut Setralin och skrev till min ordinarie psykolog som ringde upp och jag fick en tid hos honom på måndag. Jag mår alltid apa när medicin sätts in eller ut men har generellt inte så mycket biverkningar annars, om det kommer hjälpa med just denna medicinen återstår att se
Hoppas hoppas, bästa du!!! :heart

(Man skulle önska att du kunde få en lång vinterresa till solen på recept, på samma sätt som man kan få det om man t.ex. lider av psoriasis, vissa typer av reumatism etc. .....)

Hoppas hoppas, bästa du!!! :heart

(Man skulle önska att du kunde få en lång vinterresa till solen på recept, på samma sätt som man kan få det om man t.ex. lider av psoriasis, vissa typer av reumatism etc. .....)
Kan man fortfarande få detta vid psoriasis? Trodde dom tagit bort det har två vänner med denna åkomma. Fast deras kanske anses för lindrig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 993
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 062
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17