Arrrghhhh vad dyr medicinen är!

Sv: Arrrghhhh vad dyr medicinen är!

Equimucin innehåller acetylcystein 10 tabl acetylcystein el 2 påsar Fabrol motsvarar en påse Equimucin. Hur mycket har du fått ut o hur mkt skall mkt skall du ge?
PL

Jag ska ge 2 påsar Equimucin morgon och kväll - så då stämmer det ju med 40 tabletter. (Det var 100 små påsar i kartongen jag hämtade ut).
Fabrol har jag sökt på i FASS - finns inte - är det utgånget det också?

Varför behöver min 475 kilospålla motsvarande 40 tabletter acetylcystein/dag när en 350 kg häst bara behöver 10-12 st/dag? Så stor skillnad borde det ju inte bli? :confused:

Fabrol är ett licenspreparat. Jag har ingen aning om varför doseringae på equimucin är så skyhög i jämförelse med vad man brukat använda på fabrol o acetylcystein om det verkligen finns forskning på att hästar behöver så hög dos.
PL

Vet du vad doseringen i mg acetylcystein/kg häst är på Fabrol (eller vanligt acetylcystein)?
Hmm, då kanske jag kan minska mängden menar jag så räcker de små dyra påsarna lite längre...
Vet sa att Fabrol skrev de inte ut längre?? Equimucinet är ju också licenspreparat? Vet du vad Fabrol kostar (inte för att jag tänker köpa mer medicin nu men det kan ju vara intressant att jämföra!)
Mvh Anna

Nej jag vet inte vad fabrol kostar men förut var det dyrare än acetylcysteintabletter som kostar 250 för 300 st.
Minska inte dosen utan att prata med din vet, det finns troligen en anledning till att de lagt dosen så högt.
PL

Min systers häst har allergisk, kronisk bronkit, han får Fabrol.vet och det kostar "bara" runt 370 kr. Fabrol är också slemlösande.
2 dospåsar per dag får han.

Peter - Anledningen till doseringen var att det stod så på paketet (han läste högt för mig från det paketet de hade på exp.). Han verkade dessutom inte tycka att man skrev ut Fabrol längre- och var inte intresserad av att diskutera saken:(
Vet. har alltså inte varit ute och lyssnat på hästen - enbart fått symtomen beskrivna per telefon - så han har nog inte gjort något fantastiskt klurande på dosering utifrån individ:smirk:
Jag tänker inte minska dosen utan att prata med farbror vet först - men jag vill ha lite fakta före det så jag inte upptar hans dyra telefontid i onödan (som sist!) och så jag kan argumentera!!

Àlin (eller Peter) - vet du hur mycket acetylcystein en påse Fabrol innehåller? Här ska jämföras! Om inte vet är intresserad av att ge mig billigaste läkemedlet får jag väl undersöka själv och informera dem... Medicin till djur är så pass dyr att jag tycker att det billigaste alternativet ska övervägas före dyrare preparat! (Om inte det finns någon speciell anledning till att man väljer det dyrare preparatet förstås - och anledningen här kan knappast vara att det är vaniljsmak på Equimucinet...)

En påse Fabrol innehåller 1000mg acetylcystein , en brustabl 200 mg.
Det finns säkert en anledning till den höga dosen, jag letar.
Med en så hög dos blir det dyrt vad du än väljer.
PL

Jag hittade en undersökning som visade att 20mg per kg o dag hade bättre effekt än lägre doser.
Hur många påsar fick du ut för 987 kr?
PL

För 1000 kr får du 1200 tabletter vilket i den dosen räcker 30 dagar.
Att lösa upp 20 tabl o blanda i fodret borde inte vara mkt större problem än att lösa upp 8.
PL

Fast det beror ju på om man väljer att tro på en undersökning (en enda ger ju inte evidens för doseringen?) Fast du ska ändå ha tack för att du letat upp undersökningen! :bow: (Var sökte du? jag kollade snabbt i pubmed men hittade inget - men jag vet å andra sidan inte exakt vad jag ska ha för sökord).
Med Fabrol räcker alltså 2000 mg acetylcystein/dag och med Equimucin gäller 8000 mg? Det är ju rätt stor skillnad... :confused: (och då är ändå Equimucindosen snålt räknad, eg ska hon ju ha 9500 mg (om man räknar på 475 kg kroppsvikt).

Skillnaden är inte mellan preparaten utan vilka undersökningar man väljer att dosera efter, även på folk finns nya undersökningar som visat på bättre effekt på den högre nivån.
I bägge fallen har man visat att 10 mg ger effekt men 20 är bättre.
Jag vet inte vilka undersökningar (om några) den gamla doseringen bygger på.
När jag jämför priserna gör jag förstås det utifrån en viss dos!
PL

Preparaten är alltså lika - skillnaden ligger i den rekommenderade doseringen på respektive preparat (som verkar baserade på olika uträkningar om man ska ha 10 eller 20 mg acetylcystein/kg kroppsvikt)? Har jag fattat rätt?
Väljer man att ge den högre doseringen så spelar det ingen större roll i pris vilket preparat man använder? Skillnaden blir hur länge förpackningen räcker?
Jag har ju hämtat ut Equimucinet och börjat ge enl. rekommenderad dos (4 påsar per dag) - och skillnaden för mig om dosen skulle sänkas skulle alltså bli hur länge mina 100 påsar räcker. Om man går på den längre doseringen skulle det alltså vara billigare per inköpstillfälle (vilket inte är att förakta i slutet av månaden...) att få vanlig acetylcystein (eftersom man förhoppningsvis inte behöver behandla så lång period).
SnålAnna slipper mao känna sig lurad?:smirk:

Peter - Du som kan räkna på meducinerna! Hur mycket Bisolvontabletter (human) behöver man ge för att komma upp i samma dos/verkan som Bisolvongranulatet?

Det jag ursprungligen var ilsk över var ju att man tagit bort Bisolvon.vet som jag tyckte var ett förhållandevis billigt och receptfritt! preparat som fungerade för min häst. Min pålla blir alltid hostig vid pälssättning/fällning och lite Bisolvon brukar fungera utmärkt då - men nu finns ju inte det längre:( Jag funderar på om tabletterna kan vara en rimlig lösning i vår (om jag inte har kvar av mitt fina dyra Equimucin förståss...)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det här inte kommer gå. Medicineras nu med mirtazapin mot deppression och ångest. Den fungerar hyfsat mot måendet men...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
10 033
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 476
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025