Arrrghhhh vad dyr medicinen är!

Sv: Arrrghhhh vad dyr medicinen är!

När notan betals inom vet vård är det ingen som kommer med utbytbara preparat och billigaste alternativ direkt...som det är för humanmedicin nu.

Mitt sto fick hosta efter en luftvägsinfektion (behandlades med acetylcystein, brustablett, slemlösande rel billigt) och då köpte jag rödalger från Alg-Börjes och gav lite över tre månader på hösten. Infektionen kom på våren o trots hon blev frisk hostade hon ändå hela sommaren. Tyckte rödalgerna hjälpte och hon har sedan mått bra. Bytte till hösilage oxå för den delen.

Ni som fått acetylcystein för människa - hur många tabletter fick ni ge. Min vet räknade på det och sa att jag skulle få ge 40 tabletter/dag och då blev det ung. lika dyrt som denna medicin.
Carrageen har jag provat - inte svårt att få i hästen (hon tyckte att det var gott), men ingen större effekt tyvärr (de är ju inte heller så värst billiga...).
Jag hoppas på att få bort hostan nu och ev. ta ensilage nästa år och om (gud förbjude) den återkommer prova med örter eller liknande då. Nu vill jag bara att den ska försvinna.
Kruxet är vad jag förstår att det inte finns några billigare eller utbytbara preparat - de som fanns har slutat tillverkas - så man har ju inget val:(

40 tabletter?

Jag fick ge 5 tabl morgon o 5 på kvällen i 2 veckor... och de fungerade utmärkt?? Hästen hostade upp allt slem o det försvann fort. Nu har jag islandshästar o vikten räknade hon grovt på 400 kg o det är ju lite mer än stoet vägde (ca 350 kg).

Carrageen gav jag väl lite över 3 månader, ibland ska det ges minst 6 månader sägs det. Jag vet en till som sagt det inte fungerat men jag vet ej hur länge hon höll på. Ja visst är det dyrt, tyvärr.....

Det bästa är ju byta till hösilage o ha stallet dammfritt, dammfritt spån/torv osv.....Ute mkt. Mer kan man inte göra.

hejzan skrev:
Ni som fått acetylcystein för människa - hur många tabletter fick ni ge. Min vet räknade på det och sa att jag skulle få ge 40 tabletter/dag och då blev det ung. lika dyrt som denna medicin.
Carrageen har jag provat - inte svårt att få i hästen (hon tyckte att det var gott), men ingen större effekt tyvärr (de är ju inte heller så värst billiga...).
Jag hoppas på att få bort hostan nu och ev. ta ensilage nästa år och om (gud förbjude) den återkommer prova med örter eller liknande då. Nu vill jag bara att den ska försvinna.
Kruxet är vad jag förstår att det inte finns några billigare eller utbytbara preparat - de som fanns har slutat tillverkas - så man har ju inget val:(

Hur stor häst har du!!! :eek: Shire???

Min lilla räka till häst (152 cm travare) skulle ha 5-6 st per dos morgon och kväll, jag fick recept på 300-pack vilket kostade 250 spänn ungefär och beräknades räcka ca. en månad.

knapplån, även koncentrerad citronsaft funkar som slemlösande, vitlök, socker,salt är bra grejer som funkar till både människa och till djur, och ecalyptus är ju hostdämpande;)

Vad f-n! :devil: Räcker det med så pass lite tabletter? Nu blir jag riktigt ilsk - det blir ju rätt mycket billigare än Equimucinet :devil: :devil:
Min lilla pålla väger 475 kg.
Nä den småsura vet. som inte ville diskutera med mig ville inte alls skriva ut acetylcystein för människa - det gjorde man inte! Får de provision på hur dyr medicin de skriver ut?
Han bara pratade om miljöfaktorer etc. vilket jag är väl medveten om - men om han nu var så ifrågasättande till den kunde han väl masat sig ut och tittat på den och inte bara skrivit ut recept via telefon (vilket jag kostnadsmässigt var glad för visserligen...).
Nähä - får prova en annan veterinär om hostan återkommer - nu har jag ju medicin så det räcker ett litet tag i alla fall. Stinker vanilj gör den + att den är förpackad i små papperskuvert - tacka sjutton för att det blir dyrare än att hälla det i en burk...

Shaggy skrev:
men då kan man ju köpa 1 kg lakritsrot :idea:. När man ändå håller på så kan man lika gärna beställa hem 1 kg timjan och 1 kg anis också :). Alla tre sorterna är slemlösande och min häst älskar det :d. Dessa tre kilo inklusive frakt och postförskott kostade mig ungefär 400:-. QUOTE]

Hur mycket ger du av varje, och var köper man det? Jag har också en häst med ett mindre host problem, men vill inte att det ska bli värre.

acetylcystein finns väl receptfritt har jag för mig

Ventipulmin har vi provat - men det är inte slemlösande vilket är vad pållan behöver. (Och det kostar ju för all del "bara" 450 kr och fungerade inte...)
Ja Chima - det är dyrt att ha häst! Tur att det är kul också! :)

hejzan skrev:
Vad f-n! :devil: Räcker det med så pass lite tabletter? Nu blir jag riktigt ilsk - det blir ju rätt mycket billigare än Equimucinet :devil: :devil:
Min lilla pålla väger 475 kg.
Nä den småsura vet. som inte ville diskutera med mig ville inte alls skriva ut acetylcystein för människa - det gjorde man inte! Får de provision på hur dyr medicin de skriver ut?
Han bara pratade om miljöfaktorer etc. vilket jag är väl medveten om - men om han nu var så ifrågasättande till den kunde han väl masat sig ut och tittat på den och inte bara skrivit ut recept via telefon (vilket jag kostnadsmässigt var glad för visserligen...).
Nähä - får prova en annan veterinär om hostan återkommer - nu har jag ju medicin så det räcker ett litet tag i alla fall. Stinker vanilj gör den + att den är förpackad i små papperskuvert - tacka sjutton för att det blir dyrare än att hälla det i en burk...

Märklig veterinär du har??? :crazy: Din häst kan ju inte väga så hemskt mycket mer än min även om min är mager? :confused:

Min veterinär diskuterade inte ens vilken medicin han skulle ha, vi "hittade" lite slem när det gjorde endoskopi för att kolla att han ser ut som han ska i halsen.

Fast sen blev h*n yrslig värre för h*n råkade skriva hästens namn på raden där medicinsorten ska stå vilket gjorde att jag knappt höll på att få ut den från apoteket. :eek: Tur att det finns mobiltelefoner. :D

Mmm, distriktarna... det finns ju både bra och dåliga ägg i den korgen, men denna brukar inte vara sur - men alla kan ju ha en dålig dag. Han verkade tyvärr tycka att jag var en jobbig matte som hade egna åsikter om behandlingen... (jag är kanske löjlig som tycker att 1000 spänn är mycket pengar - är alla hästägare gjorda av pengar och heter von någonting?):confused:

Senast ändrad:

Konstigt. Disktriktarna här är jättebra o de skrev ut acetylcystein, jag bor ju här i Östergötland som ghost. När andra hästen smittades o blev snorig ringde jag dem o de ringde in recept på mer tabletter till apoteket så den andra hästen fick.

Dyr medicin känner vi ju igen... :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det här inte kommer gå. Medicineras nu med mirtazapin mot deppression och ångest. Den fungerar hyfsat mot måendet men...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Varning långt inlägg... Jag har ett jättejobbigt problem som jag sökt hjälp för - men läkarna hittar inget fel. Jag har (vad jag kallar...
2
Svar
28
· Visningar
10 033
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt 8-åriga sto har det senaste året haft problem med hosta. Hon har behandlats med antibiotika och slemlösande två gånger. Blev bättre...
Svar
10
· Visningar
1 476
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025