Arrendeavtal

tjoffsan

Trådstartare
Jag arrenderar ca 6 ha betesmark av kommunen till mina hästar. Genom åren har de haft massa olika idéer om att bygga där, vilket det aldrig har funnits fågot intresse av, vilket har resulterat i att det alltid har runnit ut i sanden. Nu ha de fått för sig att de ska stycka av tomter och bygga ett villaområde där.

I arrendeavtalet står det under punkt 1, att "Upplåtelsen sker i första hand för tiden 1997-06-15 - 1997-12-31 och därefter för ett år i sänder om uppsägning ej äger rum. Uppsägning skall göras senast tre månader före arrendetidens utgång."

Innebär det att den uppsägningstiden är ömsesidig? I såfall borde väl jag kunna ha mina hästar kvar till 31/12 2005? Kan de bryta avtalet så att jag får flytta mina hästar innan? :confused:

Sv: Arrendeavtal

Som jag förstår det så måste de säga upp dig senast 30/9 om de inte vill förlänga avtalet ett år till.
På samma sätt måste du säga upp dig senast 30/9 om du inte vill ha förlängt ett år till.

Är det ett jordbruksarrende? Borde vara det. I så fall gäller 9 kap JB. Uppsägningstiden är ömsesidig om ni inte kommit överens om något annat. Det innebär att du kan ha kvar hästarna där hela 2005 också. Men, vill kommunen komma åt marken tidigare kan ni ju göra en frivillig överenskommelse, tex att de får tillträda hälften 2005-01-01 och att du får behålla andra hälften hela 2005 men då slipper betala något arrende.

Tack för era svar. Jag är inte säker på om det räknas som ett jordbruksarrende. Det står lägenhetsarrende på avtalet. Marken är för tillfället detaljplanlagd som industriområde. Den nya detaljplanen ska antas nu i november, så jag får väl se om de hör av sig sen.

Om jag inte misstar mig så gäller 8 månaders uppsägningstd enligt jordabalken oavsett vad som står i avtalet. Jag är inte säker men kontrollera gärna med en jurist.

För lägenhetsarrenden gäller inte samma regler som för jordbruksarrenden. Avtalsfriheten är betydligt större vad gäller lägenhetsarrenden. Dock, de tre månadernas uppsägningstid gäller, från båda håll.

Åtta månaders uppsägningstid gäller för jordbruksarrenden som är minst på ett år men mest på 3 år. Är jordbruksarrendet längre än 3 år är uppsägningstiden 1 år och är arrendet kortare än 1 år finns det ingen lagstadgad uppsägningstid.

PM:a gärna mig om du vill veta mer!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en häst på foder,där kontraktet är uppsagt och hästen ska hem igen. Trött i skallen som jag är har jag svårt att reda ut när...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Bufera
·
Ekonomi & Juridik Avtalstid: Hästen kommer vara i fodervärdens vård from 6/6-14 till och med 6/6-16. Avtalet förlängs automatiskt med 12 månader i taget...
Svar
13
· Visningar
1 510
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama