Arrende och renovering?

Indiv

Trådstartare
Jag har läst på en del om arrende men blir inte riktigt klok på en del. Detta är ingen aktuell situation men skulle ju kunna bli så småningom om man hittar rätt.

Om man alltså hittar ett ställe att arrendera, mark och ekonomibyggnad, men man själv står för att anpassa ekonomibyggnaden för hästhållning med allt vad det innebär, brukar man lösa detta individuellt eller finns det en slags tumregler för arrende och hur man ska bära sig åt? Jag syftar mest på om man lägger 20 - 30 k (antagligen mer) ur egen ficka och arrenderar under x antal år (säg 5), då får man ju inte tillbaka den eventuella värdehöjningen man har bidragit med på byggnaden?

Jag har svårt att formulera detta bättre, men någon kanske förstår och kan reda ut detta för mig?

Sv: Arrende och renovering?

Läs jordabalken 8:23

"Har arrendatorn uppfört egen byggnad på arrendestället eller har han i övrigt nedlagt kostnad på detta utöver vad som ålegat honom, skall byggnaden eller vad som eljest utförts erbjudas jordägaren till inlösen, när arrendatorn frånträder arrendet. Har jordägaren ej inom en månad från det erbjudandet gjordes förklarat sig villig att antaga detta, får arrendatorn föra bort egendomen eller överlåta den till en tillträdande arrendator. Om han för bort egendomen, skall han dock återställa arrendestället i tjänligt skick..."

Vill ni göra på något annat sätt är det bara att skriva in det i arrendeavtalet. Men gör det först, det är inte värt att ta den diskussionen i efterhand, det vore som upplagt för bråk.

På något sätt skulle det ju vara orimligt att ägaren skulle behöva ersätta dig för de förändringar du gjort på byggnaden ifall ni inte avtalat om det.

Det du ser som en värdehöjning är kanske snarare en värdesänkning ifall den som ska arrendera efter er inte planerar att ha hästar i byggnaden. Han kanske ska ha får där.

Så ifall du inte avtalat om det med ägaren så kan du inte räkna med att få någon ersättning på gjorda förändringar.

Jag tar för givet att du får OK från ägaren (se till att ha det skriftligt) att göra förändringarna, annars kan du åka på att tvingas återställa till ursprungligt skick vid avflyttning. Grundregeln för arrenden är att man lämnar i samma skick som det var vid tillträde.

Till båda: tack för svaren! Nej givetvis ska man få allting bekräftad innan man skulle göra något, annars fungerar det ju inte alls känns det som. Jag tänker dock mer som att man kanske gör i ordning en skruttig gammal ekonomibyggnad som inte hade något egentligt egenväårde från början, och om man då avslutar sitt arrende och ägaren helt plötsligt kan arrendera ut en "färdig" anläggning istället.
Men självklart kan det vara raka motsatsen också, så tänkte jag ju inte ens.

Hur ser det ut med stängsel osv då, om man ska återställa i ursprungsskicket, får man gå och dra upp varenda stolpe sen? Hm, verkar vara knepigare än jag trodde. Finns det andra "fällor" man bör tänka på vid arrende? Behöver man driva det som jordbruk i den mån att jag helt plötsligt får skaffa F-skatt och moms reg osv om det bara gäller för eget bruk?

"Indiv"
Så besvärligt är det väll inte :)
Lånar du något (arrenderar) så lämnar du tillbaks det i samma skick som när du mottog det.

Om du bygger något som ni inte innan kommit överens om och den som arrenderar ut inte vill ha det skall det du byggt bort oavsett om det är byggnad, stängsel eller annat.
Alternativet är ju att den som arrenderar ut ska "städa" efter dig.

Visst kan det vara trevligt för uthyraren att få ett stängsel men man kan inte tvinga denne att köpa det.

Det kanske däremot går att göra en deal, får du arrendera gratis i 5/10 år så stängslar du upp marken och fixar stallet, båda blir glada :) under förutsättning att man tycker att värdet är detsamma.
Nyckelordet är då kommunikation, ingen tycker om att bli överraskad med extra kostnader/besvär.

Lägger till att jag inte har en blekaste om den juridiska aspekten på ovanstående.

Nej det kanske inte är så farligt svårt egentligen då, trodde det var mer lagtext inblandad här. Tack för ditt förtydligande :)

Naturligtvis får man kolla med båda parter OM nu något dyker upp att man är överens om ändamål och eventuell förändring av fastigheten, det utgår jag ju från. Nu blir det betydligt enklare att veta hur man ska prata med fastighetsägare när man vet hur lagen säger i alla fall. Man vill ju göra rätt och sköta allting prydligt när det nu någon gång blir aktuellt :)

Hejsan!

Vi arranderar just nu en ekonomibyggnad med tillhörande ladugård och mark.
Vi har skrivit ett kontrakt där det står att vi i näst intill får renoverar hur vi själva vill,och för det mesta står vi för kostnaden, men i bland kan vi även dela om det e större kostnader, och i bland har faktiskt markägaren betalt allting men vi har fått stå för själva renoveringen.

om du någon gång ska arrandera så rekommenderar jag att ni skriver kontrakt så att det inte sedan blir osämja när di eventuellt ska flytta. Sen e det alltid olika vad alla ägare vill, en del vill ju inte att man ska renovera och bygga om medan andra bara ser positivt på det.

Men vi har även valt det att inte renovera för mycket för att just det om vi skulle flytta här i från får vi inte tillbaka dem pengar som vi har lagt ut. Som igentligen skulle jag velat ha en ridbana men just detta får vi bekosta av egen ficka och det känner jag att jag vill inte lägga dem pengarna på något som vi eventuellt aldrig får någon nytta av när vi flyttar.

Känner att detta inlägg blev lite rörigt men hoppas att du förstår ändå.

//Sandra

Tack för dina erfarenheter! Något sånt hoppas jag ju kunna hitta också, men just kontrakt är en himla viktig bit, så ingen av parterna står där och har massor med trubbel sen.
Vad kul att det fungerar så bra för er! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka