Ärr = Svullnad ?

Guldaskig

Trådstartare
Kan ett stort ärr på ett ben (på en häst alltså :D) göra så att blodtillförseln blir sämre? Och kan benet också bli svullet pga ärret? Ärret är från ett sår som sytts ihop, inget skadades utan det blev som sagt bara ett sår. Ärret ser rätt fult ut och är väl ganska stort skulle jag vilja påstå.

Senast ändrad:
Sv: Ärr = Svullnad ?

Även små ärr kan ge cirkulationsproblem. Min häst har haft massor av mugg och efter det har hon mycket sämre cirkulation i främst sina bakben.

Tack för ditt svar :bow: Kan detta orsaka en svullnad? Benet var svullet igår, idag är det normalt.

Ja, en dålig cirkulation gör ju att det inte pumpar undan vätska som det ska, vilket gör att benet blir svullet. :)

Benen är oftast tjockare på morgonen än på kvällen efter utevistelse/ridning och det beror också på inaktivitet/dålig cirkulation i benen.

Ett ytligt hudsår som läker samman och blir till ett ärr påverkar inte cirkulationen i ett ben. Det som kan hända om det är en riktigt stor skada är att huden blir stram runt benet och stasar av kärlen - men då rör det sig om sår som sträcker sig runt en stor del av benets omkrets. Mugg i sig leder inte heller till försämrad cirkulation, då är det mer troligt att lymfdränaget är skadat efter genomgången lymfangit.

Om hästen har ett ärr och som du skriver var svullen igår har det med största sannolikhet inget samband alls. Skulle svullnaden höra samman med såret så skulle problemet ha uppkommit tidigare under läkningen.

Ärret är som sagt väldigt stort, rör sig nog runt halva benet i alla fall. Hästen började bli svullen för några dagar sedan, det har alltså hållt i sig i ett par-tre dagar men igår var svullnaden borta.

Men nu säger ni ju olika saker också, vad ska man tro? :p

Det är inte min häst så jag är inte säker... Någon gång under året 2009 tror jag det var.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?