Arnikatabletter?

B

bullis1

Är det någon som har erfarenhet av att ge sin häst Arnika-tabletter? Vad har de fått det för och har ni märkt något resultat??

Min häst fick Arnika-tabletter plus massage med Arnika-liniment när han var rejält blåslagen efter att ha gått igenom isen på en damm för nån månad sen. Equiterapeuten rekommenderade Arnika-linimentet i 4 dagar därefter AloeVera Heatlotion på de blåslagna ställena.(svullna blodutgjutelser) Tabletterna fick han 4 x 3/dygn tills burken var slut (ca 10 dagar) Allt för att hjälpa musklerna att läka och få så liten ärrvävnad som möjligt. Svullnaderna gick ner på några dagar, och han återhämtade sig mycket snabbt. Han var rejält stel i höger bak några dagar och Equiterapeuten trodde att stelheten skulle kunna vara i flera veckor. Nu har det gått 5 veckor och jag anser att han är helt återställd sedan ett par veckor.
Om det beror på Arnika+massage eller en vältränad,stark häst med tufft psyke vet jag inte! Förmodligen både och...
/ Miranda

Inte tabletter, men homeopatiska pillar. Dom som är jättesmå alltså. Används ofta och med bra resultat!

Använder arnika (små homeopatiska piller) till alla sår eller skador på både fyr- och tvåbenta individer. Oslagbart när det gäller skador!

Piggy

Jag använder Arnika både utvändigt och invändigt vid slagskador eller annat, vid en sparkskada för några år sedan försvann den inom 1 vecka.

Vad är det för skillnad på tabletter och homoepatiska piller

Tabletter är lättare att hantera, dessa kan man ta i handen och stoppa in i munnen. Piller har iofs en snabbare verkan, men i gengäld betydligt krånligare hantering. Dessa får du inte ta i, eftersom substansen sitter på ytan av pillret och tas upp genom slemhinnorna i munnen. Antingen löser man upp de i vatten och sprutar in i munnen, eller häll i en kork/liten mugg och sen pula in dom i munnen.

Men hur vet man då om det är piller eller tabletter man har???? :confused:

Ursäkta om jag är lite trög men jag frågar för att jag verkligen vill veta.

Tabletter är vita och runda, precis som tabletter ser ut. De ligger även packade i en vit plastburk, piller ligger i små bruna glasburkar och är inte större än ärtor.

Ok då vet jag att det är tabletter jag har. Tack för att du svarar snällt på alla dumma frågor!

Men så kan man ju inte säga... Panodil är ju tabletter och de är avlånga och förpackade i en plastkarta... Och ingen får sina p-piller i en brun glasburk... :angel:

Vad gäller homeopati kan man ju diskutera effekten, speciellt om man vet hur de tillverkas. Du krossar en blomma eller den växt som du vill använda. när du har fått fram 1ml vätska i 9ml vatten. Ur denna blandningen tar du 1ml som du späder med 9ml vatten. Detta upprepar du 50, 100 eller 200 gånger. Tillslut häller du din färdiga blandning i en sprayflaska och sprutar över ett sockerpiller.
Det är alltså som om du för huvudvärk när du åker över ölandsbron men bara har treo och inget vatten, kasta ut treon genom fönstret och ta ett glas av vattnet när du har kommit av bron och se om det har någon effekt!! :idea:

Men så kan man ju inte säga... Panodil är ju tabletter och de är avlånga och förpackade i en plastkarta... Och ingen får sina p-piller i en brun glasburk...

Homeopatmedicin är förpackad på det sättet, tabletter i plastburkar och piller i bruna glasburkar.

Vad gäller homeopati kan man ju diskutera effekten, speciellt om man vet hur de tillverkas.

Men nu var det inte det frågan gällde, så vi håller oss till ämnet.

Jag har gett en av mina hästar det, i samband med att han behandlades av hästfysioterapeut för muskelinflammationer. Han fick det i tio dagar, och jag kan väl egentligen inte säga om det var pillrena eller behandlingen som gav resultat, men han blev iaf sååååå mycket bättre! :D

Sv: Arnikatabletter?

Granulat kallas det väl, typ på alla homeopat-butiker. Även vissa homeopater säljer från ett litet lager, kolla eniro och ring runt och fråga. Finns å beställa på nätet också förståss. Jag brukar använda spädningen D-30.

*KL*

Dessa Arnikatabletter, kan man äta dem som människa också? Jag börjar känna mig lite desperat faktiskt, inget av de mediciner jag äter funkar ngt vidare, de ger mig mest biverkningar. Så nu prövar jag gärna alternativa metoder för jag tycker inte att jag har ngt att förlora...

Jag använder det främst för mig själv, funkar lysande på min fibro :idea:
Idealiskt är om man kan ta 2-3 piller med några timmars mellanrum under dagen, totalt ett tiotal piller per dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka