Arnika=ökad galla??

M

maisan

Provade igår att massera in Arnika liniment samt linda pållens ben då han har en rejäl galla fram på kotsenskidan. Det som hände var att gallan blev större o hårdare, vilket kändes lite läskigt. Ngn annan som varit med om det eller som vet vad det kan bero på?

Sv: Arnika=ökad galla??

Du vet ju inte hur gallan hade sett ut om du inte hade använt Arnika och lindat. Det kanske hade varit ännu värre...eller likadant. Det går ju iallafall inte att säga att det berodde på din behandling .

Sara

Jo det tror jag nog att man kan säga då han haft gallan där i flera veckor, o ingenting jag gjort hittills har haft den effekten. Den har varit ganska oförändrad egentligen sista veckorna, så där lite halvmjuk o samma storlek... tills nu då den blev dubbelt så stor o hård

Ingen som haft liknande erfarenhet? kan det kanske bli så först o sen bli bättre istället?

Jag måste bara inflika. Min häst har en stor hård galla (som ibland blir mjuk) och hon har inflammation i kotsenskidan.

Ok. Vad har hästen fått för behandling mot det då? vilka råd ang utevistelse, lindor etc? Jag har nyss haft ut vet men fick inte eg reda på så mkt förutom att han va halt vid lågt böjprov o fick metacam utskrivet.

Först fick vi metacam, liten hage, lindad nätterna.
Ytterligare en dos metacam. Inget hjälpte.

Åkte till mantorp kliniken.
Där blev hon sprutad i kotan emd tupkam en gång.
Sen blev hon lite bättre.

Sen fick hon 3 behandlingar med shockwave med ca 10-14 dagars mellanrum.

Efter sista behandlingen blev hon friskförklarad.
Dagen efter kom en veterinär (min sambos farbror) och konstaterade att hästen inte alls är bra utan fortfarande markerar på det benet.
Då tog jag beslutet om att betäcka hästen. Hon är fortfarand einte bra i benet. Och vi märkte hennes hälta 18:e mars.
Hästen i fråga är 9 år och inte hårt riden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst fick sparkskador på bägge bakknäna för 3 år sen, efter det fick han vandrande hälta, som visade sig bero på inflammation i...
Svar
16
· Visningar
1 922
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: fridaxi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010