arnika för hovarna

PiperGarden

Trådstartare
Pållens hovar ser... inte så lysande ut... och nu ska han ut på skogsbete snart, därför måste hovarna växa så bra som möjligt fram tills nästa skoning. Har hört att det ska vara bra att massera kronranden med arnika, nån som testat? Kan man ta det varje dag, eller bör man bara ta varannan? självklart slutar jag ju om det kommer bieffekter. Han kommer ha boots över, så det blir ju lätt lite instängt. Nån som har erfarenhet av det?

Sv: arnika för hovarna

Det som får hoven att växa är värme, det som får hoven att inte spricka är fukt. Med filtboots på får du bägge dessa effekter.
Meningen med att arnika är att öka genomblödningen och då växer hoven fortare.
Fanns förr på ekohallen nått som hette hovsalva, massera detta i kronranden med handen, noga och länge så får man väldigt bra hovkvalitet på nya hoven, men det tar förståss en dm tills den når marken.
Vet att det inte är din grej men cedaroil på hovlederna ger snabbväxande hovar (plus bieffekter förståss :angel:)

Då vi ju har våra hästar i samma hagar under samma förutsättningar så kan jag ju säga att de två jag tränar får 20 minuters vattenbad minst varannan dag annars börjar även de tappa skor. Efteråt smörjer jag hovens utsida med helosan eller annan liknande salva, inte olja.Problemet är torkan, hovarna saknar fukt.
Salt binder vatten så jag ger dem massor med salt i tanke att binda mer vatten i kroppen, göra dem törstiga så att de dricker mer.
Bästa hovfuktenkommer innifrån.Fast jag vet inte om det hjälper.

Nått som är bra att ge till hästar med dåliga hovar är Enzion.
mitt fullblod hade hovar sm papper, nu har han ätit enzion i 1 1/2 år och har fått starka fina hovar.

jo, hovarna blir bara bättre och bättre. Ny hovslagare (för ett år sen), lusern och foderjäst har gjort att hovarna ser helt annorlunda ut. Det här var mest tänkt för att få hovarna att växa till lite snabbt, då han trampade av sig en sko och delar av hovväggen... Nu drog han även av sig den påslagna skon, så han kommer att gå barfota resten av sommaren.
>Djurjouren. Tror inte torkan är nåt problem längre... ;) Annars är jag med helt på vad du skriver, det var oxå tanken med arnikan.

Pållen har nu fått en egen tandborste och får kronrandsmassage varje dag, varannan dag med arnika. Något jag funderade lite på idag är ju att bara man tar av skorna så blir ju hovarna varmare (alltså när dom gått ett tag), vilket borde innebära att genomblödningen är bättre = bättre tillväxt?

då är Cornocresine bra att smörja med. det gör hovarna starkare och att de växer lite fortare. du kanske var varva arnika och cornocresine varannan dag?
om hästen kan gå utan skor så visst stärker det hoven, men då pratar vi inte om ett par veckor utan det tar längre tid.
för mig var inte barfota något alternativ då min häst var/är så öm så han inte kan ridas på grusväg utan skor.

blir det inte blistereffekt tillslut av arnican??

Förr så hade man alosin och en mjuk borste( typ tandborste) som man gnuggade in i hovranden...

Min häst går inte heller att rida på grusväg utan skor, går inte ens att leda på grus, dock klarar han ju gräset fint. Det finns inget att fästa skorna i, enda alternativet hade varit att slå på specialskor och stå hela sommaren i en tråkig hage. :crazy: Nu kommer han gå barfota i minst 10 veckor.

Precis, det var det jag funderade på. Hur ofta kan man ta utan att få alltför mycket blistereffekt? Lite gör inget, en uppfräschning har aldrig skadat! :p:D
Det jag funderade på var om det inte borde va mest effektivt med värme och massage för att öka tillväxten, tycker det borde vara svårt för "hovsalvor" som försöker göra nåt annat?

så var min med, jag föreslår att du ger hästen enzion och smörjes med cornocresine. men enzion verkar på sikt, det tar ett tag innan man märker någon skillnad, det stärker ju den hov som växer ut.
men låt hästen gå barfota om det går, kan du inte prova med easy boots? min gick att rida på grusväg med easybotts och så fick han gå utan i hagen.
vad tycker din hovslagare?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 506
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31