astronaut

Trådstartare
kankse inte har med det här att göra men jag börjar bli helt galen på dom.
de bort i en villa med 3 rum och kök.
de har 2 gamla retrivers (jättegamla) 2 lite yngre hundar, 2 ännu yngre hundar och nu 1 VALP! ganska mkt för en sån liten villa.

de är ute cirka 4 gånger dag; 20min/per gång, ibland 10min.
de går ju inte långt heller, 150m till skogsbrynet; okej, äldre hundar som knappt kan gå förstår man att de inte kan gå, men varför inte ta de yngre hundarna en gång, de äldre hundarna + valpen.

De har även en dotter som äger en yngre hund, som går med hunden 5 - 10min per dag, hon går till skogsbrynet, står still och låter hunden sköta resten (då har hunden ca 2 meter o gå åt alla håll).

De åkte inte till veterinären när den ena gamla hunden haltade som tusan, ibland gnällde den till utav smärta.

Ibland orkar de inte ens gå ut på natten med de gamla.
nejdå, de SLÄPPER ut dom stänger dörren ocg låter hundarna springa lite fritt. okej, skönt med hundar som kan rasta sig själva men om man skaffar hund så ska man väl kunna gå ut med dom, även under nattid? tror ej att de går ut med valpen på natten heller.

nu blev allt rörigt, men ska man verkligen ha så många hundar i ett så litet hus? och gå så lite som dom gör med dom?

Sv: ärligt?

Du verkar ha full koll. Sitter du verkligen uppe på natten så du kan säga att valpen inte får gå ut?
Jag orkar heller inte gå ut på nätterna. Vill någon hund ut, öppnar jag dörren och går in och sätter mig en stund, sen får de komma in. De behöver ju ingen promenad på natten, bara kissa.
Och jag vet folk som aldrig går ut med sina valpar på natten, just för de inte ska vänja sig att gå ut på natten. Tycker inte alls det är konstigt, de kanske väljer att hellre torka lite skit. Även om jag skulle välja att gå ut med valpen.

Tror det råder lite aktiveringhysteri balnd hundfolk i allmänhet. Verkar som om folk tror att hundarna dör av att inte va ute o springa o träna minst 3 timmar varje dag eller nåt.
Jag tror det är oerhört olika från hund till hund och dessutom från dag till dag. Vår dobbistik ville t.ex inte alls va ute om inte vädret va bra. Minsta tecken på moln och regn så slokade öronen och soffan va bra mycket intressantare än långpromenader :D
Däremot fick hon alltid enorma vårkänslor och gnällde nästan kontinuerligt om vi INTE va ute hela tiden, vilket inte behövde innebära motion och träning utan bara ligga o mysa i solen.

Men det kanske är för att hon fryser och inte för att hon inte har vårkänslor. Du har ju en hundras utan underull. Mina är mer än gärna ute hela dagen vare sig det regnar, snöar, stormar eller är svinkallt.

Jag tycker inte att det råder aktiveringshysteri, det är bara det att folk törs säga till att hundarna kanske vill göra liiite mer än att bara gå finpromenader. Även om nu vissa hundar är så snälla och finner sig i det...

Jag lovar, det va riktiga vårkänslor, frös gjorde hon bara vid minusgrader.
Håller med att har man en brukshund så är det bra med lite mer än bara promenader året runt. Spår är t.ex himla kul, tyckte både vi o vovven, medan hon faktiskt tröttnade rätt snabbt på lydnad. "nu kan jag det här, ska vi göra nåt kul nu?"

Nog mycket som är rasbetonat också.

då varierar man lydnaden och träningen så att hunden hela tiden har nya utmaningar.
(har haft 2 st dobbisar)

escodobe skrev:
då varierar man lydnaden och träningen så att hunden hela tiden har nya utmaningar.
(har haft 2 st dobbisar)

Va ju det vi gjorde, vi stack o spårade istället! Gah, alla dessa besserwissers!

Men det är väl nått som är lätt att ta till när argumenten tryter. Eller är det bara ett sätt att rättfärdiga sig själv? Inte ens våra pudlar har tyckt illa om att vara ute och röra på sig och träna. Det är även fysiskt viktigt för hunden att röra på sig och hålla igång magen. Det har inget med nån aktiveringshysteri att göra. Hundar behöver motion. Punkt.

Tippan skrev:
Men det är väl nått som är lätt att ta till när argumenten tryter. Eller är det bara ett sätt att rättfärdiga sig själv? Inte ens våra pudlar har tyckt illa om att vara ute och röra på sig och träna. Det är även fysiskt viktigt för hunden att röra på sig och hålla igång magen. Det har inget med nån aktiveringshysteri att göra. Hundar behöver motion. Punkt.

Alltså, du missuppfattar mig nog helt om du tror att vi inte aktiverade vår hund eller tränade henne. Tycker bara ALLMÄNT att det verkar vara lite utav aktiveringshysteri. Sen tog jag vår hund(borta nu :cry: ) som exempel, då hon inte var speciellt intresserad av att gå ut i regn och oväder. Däremot kunde hon hålla igång hur länge som helst när hon slapp regn.
Vad händer, jo, man får plötsligt en massa antydningar om att man inte vet nåt om hundar på sig?! Ja, menar vad vet du eller nån annan om hur min hund var?
Precis det jag menad med besserwisserkommentaren, visa hundägare, speciellt aktiva i bruksklubbar osv. tror de har en nästan outgrundlig kunskap om ALLA hundar.

Men nu är det väl du som vänder på det? Vart har jag påstått att ni inte gör nått med er hund? Snarrare du som gjort det. Men jag tycker att det är enormt konstigt att kallas för besserwisser för att man anser att alla hundar behöver motion och stimulans. 3 h på en dag är inte så mycket om du slår ut det på 4-5 promenader inkluderat träning. Det tycker jag är ett riktmärke för en normal och frisk hund som inte är av minsta sorten. Minst ett par dagar i veckan. Du säger att jag inte vet något om din hund, men du vet att alla andra har drabbats av träningshysteri, eller vad menar du?

Men nu vänder väl DU på det, var påstår JAG att jag inte gjorde nåt med min hund???

Vad jag menar med aktiveringshysteri är att det råder lite utav "jag gör minsann SÅHÄR(x antal timmar aktivering per dag) mycket med min hund o alla som gör mindre borde inte få ha hund" menatalitet bland hundfolk.

Ja förlåt förlåt. Jag vet ju sen tidigare att man är en elak en med en viss mentalitet om man säger högt att hundar inte ska vara ensamma 9 h per dag, behöver vara ute ett par timmar per dag och att man inte ska ha en jakt/brukshund som sällskapshund. Varför inte? Hunden blir ju vad man gör den till. Eller?

Sorry. Jag hade ju lovat mig själv en gång att aldrig mer avråda folk från att skaffa hund av de anledningarna. Alla har ju rätt att ha hund och alla hundar behöver ju givetvis inte mer motion än matte/husse orkar med. Så var det ju. Ska komma ihåg det denna gång.

Olius skrev:
Nån som påstått nåt annat?

Verkar som om folk tror att hundarna dör av att inte va ute o springa o träna minst 3 timmar varje dag eller nåt. :angel:

Alla hundar behöver såklart ut och röra på sig.. men det behöver alla människor också men alla gör inte det ändå, men dem som inte gör det överlever dem också!

JAG förstår lite hur du menar! Har själv en dobermanntik som definitivt inte tycker om regn, snö och minusgrader!!! Hon får sin träning och sina promenader, men på vinterhalvåret har det alltid varit jobbigt att gå ut och träna med henne då hon verkligen inte vill. Så fort solen kommer fram kan hon vara ute dagarna i ända och sola. Det älskar hon verkligen. MEN jag och min man sydde täcke till henne och hon var glad och lycklig igen när det var kallt. Fast regn tycker hon fortfarande inte om, då kan man helst stanna inne på soffan!!
Ibland tycker jag att det verkar vara lite för mycket aktviering och träning för en del hundar. När hunden tränas så mycket att den inte kan varva ner och ta det lugnt emellan, då tycker jag at man kan dra ner på träningen lite grann. Jag tror också att många köper hund och har den som sällskapshund och promenerar 20 minuter 2 gånger per dag. Jag känner flera sådana ägare ( givetvis är det sådana som har blandrashundar också). Lagom är bäst, så är det!

Enya, tack!! äntligen nån som inte läser in vad de vill i inläggen utan FATTAR vad jag menar!!

Hickolena, har jag skrivit NÅGONSTANS att hundar inte ska röra på sig.

Blir så förbannad när folk vrider ens inlägg till oigenkännlighet bara för att kunna tjafsa emot!! Börjar fan bli trött på diskussionsforum eftersom det alltid tenderar att bli löjliga diskussioner om allting, långt ifrån de man skrev från början + att alla bara plockar ut en liten rad i ett inlägg och kritiser det istället för att försöka FATTA helheten i inlägget. :mad:

Var tvungen att avreagera mig lite, ingen behöver svara tack!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 957
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka