ärliga svar! ang bomlös dressyrsadel

S

__Stilett__

nu vill jag ha ärliga svar, har ni upplevet att hästen verkligen går BÄTTRE med bomlös än med bomsadel, eller är det tvärtom?

nu tänkte jag alltså på bomlös dressyrsadel, som man även ska kunna tävla på!

Vilken bomlös dressyrsadel rekomenderar ni i så fall?

Sv: ärliga svar! ang bomlös dressyrsadel

Om hästen går märkbart bättre på bomlöst gissar jag att bomsadeln ligger risigt? Det kanske är lättare med korrekt tillpassning när det gäller bomlösa sadlar?

Får man tävla på bomlös numera alltså?

Nirak

Håller med. Dom som byter till bomlöst gör ju det för att dom inte kan hitta en sadel som passar, så klart hästen går bättre med den bomlösa då.... Logik! :p

Så det är nog svårt att få objektiva svar på den frågan.

den måste se ut som en engelsk sadel. annars får man absolut inte tävla med den.

Svarar er alla tre:

Jag hade en sadel som sadelmakaren ansåg låg perfekt på pålle. Även jag tyckte att den låg bra. Sen trivdes inte jag i sadeln och bytte till bomfri.
Vi trivdes betydligt bättre både pålle o jag! Tills han blev sjuk av annat och vi inte rider längre :(
Men innan dess så töltade han faktiskt mycket bättre än någonsin tidigare - har bytt sadlar en hel del!

Sen hade jag en annan isis hemma som gått med felaktig sadel alldeles för länge - karprygg och inga muskler alls på ryggen.
Hade honom i ca 3,5-4 månader och det blev stor skillnad på honom - karpen lade sig en hel del och musklerna kom fram betydligt mer.
Jag har ridit olika hästar med sadeln och det hände en gång att en häst blev vinglig och inte förstod vad jag menade, men den är känslig och jag lägger det till min sistlista att han blev vinglig. Det blev även bättre efter ett tag.

De som är intresserade av att prova min sadel och bor nära brukar jag åka ut till mot bensinpengar, så det är bara att säga till!

Dom som byter till bomlöst gör ju det för att dom inte kan hitta en sadel som passar, så klart hästen går bättre med den bomlösa då.... Logik! :p
Knappast.

Jag kan inte säga om hon går bättre eller ej med bomsadel. Vi har utvecklas otroligt sen vi red i en passande bomsadel (ridit barbacka senaste året) Men jag trivs mycket bättre, och framför allt sitter jag mycket bättre i den än en bomlös.

Jag har en Espaniola, så det är ju inget man får tävla med så mitt svar är väl en lite parantes egentligen.

Jag har en bomsadel o en bomlös(freeform,ej tävlingsgodkännd). Hade inte köpt en bomsadel om jag hade fått tävla i den bomlösa, älskar den!! Inte världens lättaste att hitta dressyrsadel till nordis heller men jag hitta en som vi trivs väldigt bra med båda två...

Iaf... Hon går bra i bomsadeln men på nåt sätt så kan jag känna en större rörelsefrihet för henne i den bomlösa, det är lite mer tryck i henne med den kan jag tycka ibland.

jag tror att det inte är någon skillnad om man hittar en passande bomsadel, men alla har ju inte massor av pengar till att leta efter en passande sadel då är det lätter med en bomlös som kan passa till flera hästar. En bomlös kräver mycket mera av ryttare att man skall sitta korrekt.

jag skulle kolla på den nya dressyrsadeln från Star-Trekk på kaupre:)

Ja, min häst går bättre med en (mjuk, alltså ej tävlingsgodkänd) bomlös än med en bomdressyrsadel. En av anledningarna är att jag har mycket plats i den bomlösa och kan röra mig hur jag vill, vilket jag inte kan på samma sätt i en bomsadel. Dessutom så har min bomlösa passat hela tiden, det har alltså inte blivit avbrott i ridningen hela tiden som det var när jag hade bomsadlar. Så ja - jag föredrar bomlöst för dressyr.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 866
Senast: BernT
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka