Ärlig framåtbjudning?

Sv: Ärlig framåtbjudning?

delvis kl

Så hur arbetar ni med era hästar för att uppnå detta?

Enbart genom att vara konsekvent och "försiktig" (nu menar jag som i att tänka efter varför du ger just denna hjälp) eller har ni andra sätt att gå tillväga på?

man lär sig känna efter när hästen lyfter sina ben och rörelserna i gångarterna, sen ger man hjälperna när de gör som mest verkan, när hästen lyfter benet du vill inverka på. konsekvent både när det gäller hjälperna och eftergiften. alltid börja med lätta hjäper.

man ska heller inte vara rädd för att använda spöet istället för att banka på med skänkeln. ge skänkel, ingen respons = tap tap med spöet tills det händer något, dvs öka från fjäderlätt och uppåt. även spöet gör mest verkan om det kommer när hästen lyfter benet du vill inverka på. Om det är framåt du önskar, är inner bakben att föredra.

mycket ut i skogen tycker jag är en bra träning, övergångar, "leka" med hästen i ridningen och själv ha framåtbjudning i sitt tänk och sätt att rida.

En ärlig framåtbjudning för mig är när hästen själv gå framåt jag ska inte behöva sitta och rida den framåt utan den ska på lätta hjälper själv arbeta framåt och tänka framåt. Samtidigt ska den vara lyhörd för sidförflyttningar och halvhalter, en häst har inte framåtbjudning bara för att den springer framåt - den ska jobba framåt.

delvis kl

Enbart genom att vara konsekvent och "försiktig" (nu menar jag som i att tänka efter varför du ger just denna hjälp) eller har ni andra sätt att gå tillväga på?

Genom sparkstötseffekten, liten hjälp-inget svar- större hjälp- för att få svar. nästa gång är det förhoppningsvis liten hjälp- svar.

Andra hästar kanske inte har någon framåtbjudning för de tycker de är tråkigt, då använder jag metoden ovan och gör mest roliga saker som att busa osv, tills hästen blir glad igen.

Som de andra skriver; övergångar, mkt variation i ridningen, snabba hjälper, intressanta vägar, nåt nytt som händer - så hästen blir aktiv och pigg på vad du vill! :D
Ut och skoja i skogen, rejsa lite, ha kul! Ta med en hästkompis, det får upp energin på de flesta. :idea:

ärlig framåtbjudning... hm.

hästen går för egen motor, bär sig själv och lyssnar på ryttaren.
jag anser nog att man aldrig kan få framåtbjudning genom att driva hästen. Du kan få hästen att gå framåt men det är en annan sak :)
Man kanske kan se framåtbjudningen som hästens arbetsvilja och samarbetsvilja. Jag kan inte få hästen att få framåtbjudning genom att driva lika lite som jag kan få en bil att röra sig genom att sitta på taket och skjuta på :rofl: Framåt måste hästen villja och det är väl det jag kallar ärlig framåtbjudning kanske. Att komma dit beror helt på hästens personlighet. Ex har man en häst med mycket motor handlar det ju om att omfördela energin rätt men har man en häst som inte går av sig själv handlar det om att hitta motivationen hos hästen. I en ärlig och rätt framåtbjudning är hästen med ryttaren, arbetar och bär sig själv och är öppen för förslag om vad som ska göras härnäst. Det är ju trots allt hästen som ska göra jobbet, inte vi :)

Precis:bow:

Energi är inte samma sak som ärlig framåtbjudning:cool:

Nänä, inte exakt. Men det är ju ganska likvärdigt enligt min mening. Har man en häst med framåtbjudning, med VILJA så har ju den hästen en bra energi. (alltså inte överskottsenergi eller stress utan bara bra bjudning).

Jag tycker framåtbjudning handlar om arbetsvilja mest. Om en häst är alert och känns fräsch och framåttänkande så har den framåtbjudning, och det är ju egenskaper som nästan alla hästar föds med. Jag gillar när hästen inte konstant behöver tillrättavisas med olika hjälper, utan fortsätter att röra sig efter en hjälp även något steg efter man givit den. Då känns det som att hästen är ärlig och med egen motor. Den ska inte behöver korrigeras till att jobba, s a s.

De enda hästar jag suttit på som inte har framåtbjudning är såna som är förstörda av oengagerande ridning under längre tid, typ ridskolehästar eller en häst som gått med snodd eller liknande lite för regelbundet.

Jag har en f.d. ridskolehäst som förmodligen har gått igenom exakt det du beskriver ovan. Hon är så otroligt vacker och hon kan gå så fint när man väl får igång tempot. Men hur gör man?!! Jag har haft tränare som har ridit henne och då går hon som en gudinna, men så fort jag sätter mig på henne så dör hon liksom. Jag är inte lika "hårdhänt" mot henne som min tränare så hon kanske känner att hon får lov att komma undan. Men hur gör jag för att komma runt detta? Jag orkar inte sitta och driva under ett helt pass och det ser inte snyggt ut. Men det känns inte kul att hela tiden tillrättavisa henne med spöet när hon inte går framåt. Hon kan alla skolor, hon har fint steg, skulle bli en toppenbra dressyrhäst, men hon saknar tempot. Hon är ganska skänkeldöv och hård i munnen kan man lugnt påstå... :(

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar