Ärlig framåtbjudning?

MiniLi

Trådstartare
Började fundera lite när jag läste i en tråd där någon fick rådet att driva för att få fram en mer ärlig framåtbjudning..
Vad är en _ärlig_ framåtbjudning för er?

Är det något ni själva driver fram med mycket skänkel eller jobbar ni för att hästen ska gå fram själv, med minimala skänkelhjälper?

Själv anser jag inte en framåtbjudning som ärlig om jag hela tiden måste sitta och driva för att hålla hästen i ett bra tempo..

Sv: Ärlig framåtbjudning?

Det kan också vara åt andra hållet. Dvs en häst som springer mycket framåt men utan någon igentlig framåtbjudning utan den springer snarare för att komma undan arbete. Det märks direkt när man får hästen att arbeta riktigt. Då brukar den oftast "dö" och bli mer åt det sega hållet för det är väldigt jobbigt att arbeta rätt.

Mvh

Tora

ärlig framåtbjudning... hm.

hästen går för egen motor, bär sig själv och lyssnar på ryttaren.
jag anser nog att man aldrig kan få framåtbjudning genom att driva hästen. Du kan få hästen att gå framåt men det är en annan sak :)
Man kanske kan se framåtbjudningen som hästens arbetsvilja och samarbetsvilja. Jag kan inte få hästen att få framåtbjudning genom att driva lika lite som jag kan få en bil att röra sig genom att sitta på taket och skjuta på :rofl: Framåt måste hästen villja och det är väl det jag kallar ärlig framåtbjudning kanske. Att komma dit beror helt på hästens personlighet. Ex har man en häst med mycket motor handlar det ju om att omfördela energin rätt men har man en häst som inte går av sig själv handlar det om att hitta motivationen hos hästen. I en ärlig och rätt framåtbjudning är hästen med ryttaren, arbetar och bär sig själv och är öppen för förslag om vad som ska göras härnäst. Det är ju trots allt hästen som ska göra jobbet, inte vi :)

exakt så tänker jag också! men jag tycker man hör ganska ofta (speciellt här på buke) om motsatsen..

Det har du helt rätt i.. Där har du alltså ingen ärlig framåtbjudning utan en väldigt falsk..

Fast man måste ju guida både en het o en lat häst o berätta vad som är normalprincipen-sparkstötting, gas o broms samt konsekvens.

utveckla gärna lite till, jag hänger inte riktigt med på exakt vad du menar.. (är lite trött i huvudet så här på måndags fm.. :angel:)

vanimelde, håller helt med dig :-) En ärlig framåtbjudning måste komma från hästen själv, går inte att uppnå genom att enbart driva hästen till det!

Det jag ofta reagerar på när man tex är ute och tittar på en dressyrtävling är att det är många som rider i ett enligt mitt tycke för långsamt tempo utan energi (hästen har ingen ärligt framåtbjudning). Då kan det ofta vara bra att gå tilbaka några steg, driva lite mer för att få upp grundtempot och släppa lite på kraven för att få en häst som tänker mer framåt. Sen när hästen själv börjar bjuda fram som man vill kan man sakta öka kraven igen. För mig fungerar det bra för att försöka få en mer "ärlig" framåtbjudning.

Ärlig framåtbjudning tycker jag man får genom att på ett trevligt och tydligt sätt tala om för hästen att man vill att den går fram till bettet. Man driver hästen framåt och fångar upp med ett mjukt stöd, som det så fint heter :angel: Så jag håller med både axel och vanimelde:idea:

Jag tycker framåtbjudning handlar om arbetsvilja mest. Om en häst är alert och känns fräsch och framåttänkande så har den framåtbjudning, och det är ju egenskaper som nästan alla hästar föds med. Jag gillar när hästen inte konstant behöver tillrättavisas med olika hjälper, utan fortsätter att röra sig efter en hjälp även något steg efter man givit den. Då känns det som att hästen är ärlig och med egen motor. Den ska inte behöver korrigeras till att jobba, s a s.

De enda hästar jag suttit på som inte har framåtbjudning är såna som är förstörda av oengagerande ridning under längre tid, typ ridskolehästar eller en häst som gått med snodd eller liknande lite för regelbundet.

Fast man måste ju guida både en het o en lat häst o berätta vad som är normalprincipen-sparkstötting, gas o broms samt konsekvens.

javisst! Det finns ju väldligt många olika "nycklar" att göra det med beroende på häst och ryttare :) det är väl det som är utmaningen i att rida, för mig iaf. Att driva är i sig för att få framåtbjudning är ingen normalprincip att anamma, ofta tycker jag att man istället uppnår motsatt effekt.
SIDOSPÅR:Att kunna driva hästen i varje steg är för mig egentligen något som kommer väldigt långt in i utbildningen, ungefär grädden på moset så att säga. och kräver att man ger hjälpen i rätt tid när hästen lyfter benet man vill påverka för att få mer "upplyft" i hästen, ungefär som sporren, det sista lilla penseldraget som gör "tavlan" perfekt.

tyvärr ser man alltför ofta ryttare som driver hela tiden utan att egntligen fundera över om hästen går för egen maskin eller inte och inte har den blekaste aning om vilket ben eller del av hästen de påverkar. ofta med sporrar som då använts till "fel" syfte. Alltsom oftast har hästen stängt av och lyssnar inte längre på hjälpen, vilket i sin tur betyder att ryttaren sitter och nöter till ingen nytta. Moment 22.

ärlig framåtbjudning ( i mitt tycke)= en häst som bär sig själv och ryttaren, arbetar bakifrån och fram i lössgjord form med livsglädje och energi, utan att ryttaren för den skull behöver driva den framåt.

Vill nog tillägga också att på en häst som är i riktigt ärlig bjudning måste man inte underhålla bjudningen hela tiden utan bara komma med kommandon när man ska göra nåt nytt, tex öka, svänga eller samla. Vill man till exempel bara rida precis rakt fram i samma tempo och takt längs medellinjen sitter man inte och pumpar fram fram hästen utan den går av sig själv tills den får en ny hjälp.

Ärlig framåtbjudning är för mig att hästen verkligen VILL jobba, den är positiv och stretar inte emot.:) Den ska förstås inte heller springa ifrån ryttaren och lägga sig på bettet för att komma undan. :(
Man ska inte behöva skänkla på av bara attan och peppa hästen framåt. Man ska kunna känna motorn och bara kunna jobba därifrån med små, små hjälper. :)

Att hästen bjuder fram till handen och väntar på ryttaren framför allt, och i det ingår att hästen inte springer iväg/saktar ner på eget initiativ.

delvis kl

Så hur arbetar ni med era hästar för att uppnå detta?

Enbart genom att vara konsekvent och "försiktig" (nu menar jag som i att tänka efter varför du ger just denna hjälp) eller har ni andra sätt att gå tillväga på?

ärlig framåtbjudning ( i mitt tycke)= en häst som bär sig själv och ryttaren, arbetar bakifrån och fram i lössgjord form med livsglädje och energi, utan att ryttaren för den skull behöver driva den framåt.
Den där beskrivningen passar ju snarare på begreppet att hästen går i form. En ärlig form är visserligen sammankopplad med en ärlig framåtbjudning, men det är ju absolut inte synonymt.

Jag tycker att även t ex en helt oskolad unghäst kan ha en ärlig framåtbjudning.

delvis kl

Så hur arbetar ni med era hästar för att uppnå detta?

För egen del gäller:
varierat arbete! både i själva dressyrarbetet och i stort.
mkt övergångar, sidvärtsrörelser osv för att få hästen mjuk och uppmärksam
KONSEKVENS - varje hjälp ska gå igenom, därefter eftergift.

Framåtbjudning för mig är att hästen VILL FRAMÅT, man ska känna suget att den vill framåt utan att den varken tar tag i bettet eller ökar farten.
Hästen ska kunna gå i långsamt tempo och ändå ha bra framåtbjudning.:idea:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar