Åring (Shettis) veterinärbesiktning

K

Krabban

Vad kontrollerar egentligen en veterinär vid besiktningen av en åring? Man gör ju inte böjprov t.ex. :confused:

När min åring (halvblod) besiktigades så kollade man alla virvlar och tecken, extremiteterna så att hon inte hade gallor etc., hullet, huden, muskulaturen, huvudet och tänderna, könsorganet, respiration, cirkulation, senor/senskidor, hovarna och rörelserna. Man kollar över hästen allmänt (att den är frisk och inte verkar lida av något) och ser hur den rör sig så att den inte är halt.

Det verkade ju vara en ganska grundlig besiktning ändå. Varför kollade de virvlar och tecken?

Vet knappt om jag vågar skriva det här... men gör alla besiktningar av en såpass ung häst? Och är det viktigt tycker ni att göra en såpass grundlig besiktning?

I mitt fall så var besiktningen gjord på min begäran, för att jag själv skulle kunna känna mig nåt så när lugn. :)
Men när jag först pratade med min veterinär så sa han faktiskt att man inte brukar besiktiga åringar då man inte kan göra benprov odyl. Så man gör det oftast inte.
Att den täckte så många områden var väl för att besiktningsprotokollet innehöll dessa. (Kan inte det där riktigt men nu har jag i alla fall papper på att hon är ok i luftvägar, extrimiteter och sånt, så nu kan jag pusta ut lite...) Virvlar och tecken är väl också sånt de fyller i för att det ska vara rätt häst. Skulle kunna tänka mig att det kanske har med försäkringssaker att göra. Typ, om hästen blir sjuk och du ska ha ut på försäkringen kanske de kräver detta intyget och då måste de veta att det är rätt häst. Hoppas att du förstår hur jag menar....lite grötig ibland.... :D

Jättetack för svaret! :bow: Intressant att höra hur du gjorde. Ja det kan ju vara himla skönt att veta att hästen är frisk när man får hem den. Vi ringde till försäkringsbolaget och de sa att de inte krävde ngn besiktning för att få den försäkrad i A1 då hästen är så ung och billig, det räckte att man fyllde i att man själv ansåg den frisk i princip. Så det blir nog ingen besiktning för oss på denna häst.

Tack igen för svaret! :)

När jag hade köpt min häst och skulle fixa med försäkringen så begärde de inte heller något veterinärsintyg. Tror, precis som du säger, att det handlar om "äldre" hästar och om de redan är försäkrade högt. :)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 980
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka