Åring med fyra svullna ben

Linus

Trådstartare
Min åring fick igår rejält svullna bakben från hoven upp till hasen, lite mindre svullna fram. Idag är dock frambenen svullna med. Varm i benen men ingen feber (37,9). Hon har extremt dåliga hovar och är rejält ömfotad. Hovslagaren var hemma och fick ta loss en flik från en bakhov och verkade då även dom andra tre hovarna. Men hon går inte sämre idag än hon gjorde innan benen svullnade upp. Jag tycker det är svårt att känna puls, men nån rejäl puls har hon inte. Ringt veterinären som tyvärr inte är särskilt bra på hästar och rädd för dom. Han hade inga ideér förutom att kyla och gå en sväng och se om svullnaden går ner. Men då jag inte vågat utesluta fång vet jag inte om jag vågar röra på henne. Veterinären tror inte hon ätit nån olämplig växt för han påstår att det inte finns någon som ger svullna ben? Hon har tre vita ben men inga sår.
Inte heller på fästingbett då hon inte har feber. Är det någon som varit med om något liknande? Tyvärr är min hovslagare bortrest utan mobil tills i morgon och reservhovisen har semester och svarar inte i telefon.

Sv: Åring med fyra svullna ben

Ingen som har några ideér?

Hovslagaren var hemma i fredags och verkade henne, glömde visst skriva med det och då var hon fin i benen.

Gick lite på gårdsplanen och tycker svullnaden gick ner lite, men det är inte roligt att leda en åring med överskottsenergi som stått i box ett dygn snart.
Hon är väldigt lätt i fram...

Rent spontant reagerar jag på att du skriver att den har extremt dåliga hovar och ömfotad. Hur ser underlaget ut som den går och står på?

Hon går i en stor gräshage ute på 6 ha, just nu står hon inne på torv annars går hon ute och leker med sina jämnåriga kompisar. Ingen annan har dåliga hovar men det är 50 % fullblod i min och hennes hovar växer dåligt tyvärr. Har börjat ge fodertillskott men det tar ju lång tid innan det ger resultat.

Svullnade hon efter att hon satts i box ? Isf så är det anledningen. Min åring svullnade dom 2 första nätterna hon stod inne från betet. Hon ömmar oxå då hon fläkt upp ena hoven lite grann, men hon får gå ute från 06.00-22.00 på dagarna. Det är bättre att dom är i rörelse under dagen, & får stå inne & vila benet under natten. Har en annan häst som måste stå inne på nätterna nu, så hon har inget val. Min hovslagare att 1 åingar brukar få lite sämre hovar ett tag, hör åldern till. Inte vet jag........................

Det går något virusskräp just nu som endast verkar ge svullna ben framförallt bakbenen blir rejält svullna, har fått skitet på mina 2 åringar som måste ha blivit smittade av veterinären när hon var och vaccinerade den ena då det är enda yttre kontakt de haft. Försvinner inom en vecka igen. Den första som fick det hos mig sprack tyvärr lite i karlederna när han var som mest svullen och har nu fått mugg i det, den andra var inte lika svullen och klarade sig från det.
De vuxna verkar immuna iofs har de inte direkt kontakt med två åringarna men jag har ju rört mig fritt bland dem innan jag visste att småttingarna fått någon smitta. Är ganska vanligt att virusinfektioner som lätt drabbar unghästarna som inte hunnit bygga upp sitt immunförsvar ger just svullna ben ofta har de ju feber också dock har jag inte lyckats tempa fram någon feber på någon av dem denna gång så har de haft någon febertopp så var den väldigt kort.

Blir lite nyfiken på vad som är "ganska vanligt"? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har träffat på det med svullna ben. Men massor av andra typer av infektioner precis som småbarn på dagis.

Hon går ute dygnet runt men jag ställde in henne när jag upptäckte att hon var svullen i benen då jag ju inte vet orsaken. Hovarna var ok fram tills för en månad sen, men växer väldigt dåligt för tillfället. Hovarna är kalla nu så jag tror inte anledningen till svullnaden beror på hovarna. Hon är inte ömfotad i hagen bara på grus.

Frågar du en veterinär så är det ett vanligt symptom på många av de virus som grasserar runt utan att ge större spår av sig. En snabb googling ger samma svar att det är ett vanligt symtom vid många även lättare virusinfektioner. Nu rör jag mig ju mkt bland de som har både tävlingshästar och unghästar och där blir det ju mer regel än undantag att diverse smittor som de vuxna tävlingshästarna är immuna mot dras hem till unghästarna och från sådana smittor är det inget ovanligt symtom. Är väl lymfsystemet som reagerar på smittan. Har dock tidigare aldrig varit med om att det inte finns ett enda annat symtom inte ens lite feber men efter att pratat runt var det fler som haft samma sak både nu och förra året så gissar att det är något som är i omlopp.

Hon går ute dygnet runt men jag ställde in henne när jag upptäckte att hon var svullen i benen då jag ju inte vet orsaken. Hovarna var ok fram tills för en månad sen, men växer väldigt dåligt för tillfället. Hovarna är kalla nu så jag tror inte anledningen till svullnaden beror på hovarna. Hon är inte ömfotad i hagen bara på grus.

Ställ inte henne på box om hon rör sig obehindrat det gör bara svullnaden värre utan låt henne gå ute dygnet runt så länge hon inte visar andra symtom. Min som sprack gjorde det efter att jag var tvungen att stänga in dem i lösdriften (100kvm) under natten då vi hade ett kraftigt åskväder som höll på under flera timmar. Den andra som rört sig fritt hela tiden klarade sig ifrån det.

Då får jag hoppas att det är detta som Alva råkat ut för. Pratade med en telefonveterinär och han gissade också på virus men nämnde att hon borde haft feber. Men då du också haft samma symtom och ingen feber känns det ju inte helt otroligt ändå att det är virus hon fått. Hur fick du bekräftat att det var virus dina hästar fått? Hade du dom ute eller på stall när dom var sjuka? Finns det något jag kan göra om det är virus för att förhindra att karleden spricker bak? Just nu verkar det strama en del bak och irritera henne. Fram är mycket bättre.
Tack för att du hjälper till att försöka hitta en orsak.

Såg nu att du svarat medans jag skrev. Då släpper jag ut henne och hoppas att hon klarar sig från att spricka i karleden.

Iom att mer än en drabbats så är det ju enkelt att utesluta någon annan orsak, sannolikheten att mer än en skulle drabbas av något med samma symtom med bara ett par dagars mellanrum är ju inte så stort om det inte rör sig om en smitta/virus.
När den första svullnade så var jag orolig att det skulle vara anaplasma då vi bor i ett mkt drabbat område men de får alltid hög feber då också så när febern uteblev var jag ju lite fundersam först tills häst nr 2 också började svulla i benen.

När vår valack var åring fick han helt plötsligt en dag alla 4 benen som telefonstolpar. Veterinären ansåg att han måste ätit något dåligt i hagen och reagerat på det. Han fick lite finadyne mot att det gjorde så ont i benen och vi lindade dem för att få bort svullnaden. Vi gav proviva (visste inte om bakjäst då) och det gick över på ett par dagar.

De kan ju svullan upp i alla kotor och ben och få lite temp om de är inne i en tillväxt period de kan till och med bli lite vingliga tillfälligt då eftersom att de har växt verk.. vissa hästar växer jämt och har inte dessa problem och vissa kan ha sådan växt verk så attt de är trött och ligger ner mycket.
Vi har en 1 åring som växt säkert 5-6 cm i höjd på jätte kort tid hon hade svullna och tjocka ben från och till p.g.a de

De kan ju svullan upp i alla kotor och ben och få lite temp om de är inne i en tillväxt period de kan till och med bli lite vingliga tillfälligt då eftersom att de har växt verk.. vissa hästar växer jämt och har inte dessa problem och vissa kan ha sådan växt verk så attt de är trött och ligger ner mycket.
Vi har en 1 åring som växt säkert 5-6 cm i höjd på jätte kort tid hon hade svullna och tjocka ben från och till p.g.a de

Du måste skilja på uppdrivna kotor och svullna ben, ingen unghäst får svullna ben av att växa däremot om de är felfodrade så att de får för mkt energi och därmed växer för fort utan tillräckligt med byggstenar så kan de få uppdrivna kotor vilket är betydligt allvarligare än svullna ben och något som skall åtgärdas bums då det kan ge skelettförändringar, men det är inget man mistar med svullna ben då det sitter specifikt i tillväxtzonerna vid kotorna

Du måste skilja på uppdrivna kotor och svullna ben, ingen unghäst får svullna ben av att växa däremot om de är felfodrade så att de får för mkt energi och därmed växer för fort utan tillräckligt med byggstenar så kan de få uppdrivna kotor vilket är betydligt allvarligare än svullna ben och något som skall åtgärdas bums då det kan ge skelettförändringar, men det är inget man mistar med svullna ben då det sitter specifikt i tillväxtzonerna vid kotorna

Enligt min veterinär va det normalt med att de va tjocka i benen och att de fick feber toppa under tillväxtperioden :confused:
Då jag kontaktade henne av samma andledning.
Men nu har hon inte någar svullna ben det va mitt i sommaren när hon gick på sommarbete som hon va så.. Hade de varit något alvarligt med henne borde det väl inte ha försvunnit??
har haft flera unghästar och de har inte varit tjocka i benen utom just detta sto men hon va jätte liten och mager när vi fick hem henne och har börjat äta upp sig nu så jag antog att det va därför som hon fick växtverk och vart svullen

Uppdatering:

Hittade tyvärr hästen på tre ben i hagen i måndags morse. Ställde in henne och veterinären kom ut. Svullnaden från helgen var i stort sett borta så detta är förmodligen att hon sprungit i hagen och skadat sig.
Veterinären kände inget konstigt på benet (hö.bak), ingen reaktion i hoven med visitertång. Skrev ut Butta och boxvila till hon blir haltfri.
Nu blev hon haltfri redan samma kväll men inte så konstigt när hon fick smärtlindrande.
Lät henne stå inne några dagar till eftersom det är lurigt att släppa ut en häst som äter Butta.
Nu har hon gått i en mindre hage med våran gamla islänning på 27 år och varit hyfsat lugn. Men idag halkade hon till och genast blev hon jättehalt.
Ställde in henne i boxen igen, men vet inte om jag ska ha is i magen eller om jag ska åka och röntga henne på klinik. Varje gång jag ställer in henne blir hon ju extra laddad med skaderisk som följd när hon kommer ut. Men skulle det vara en fraktur är det ju dumt att hon belastar benet.
Hur skulle ni göra?

Jag hade åkt iväg, man kan inte veta vad som är fel om man inte röntgar/ultraljudar och liknande.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
697
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit