Argument MOT tävlingshästar

T

TheDot

Skulle behöva er hjälp lite kära bukare, för att få fram så mycket åsikter som möjligt till ett arbete. :)

Motargument till tävling och tävlingshästar, exempelvis "De får inte leva som hästar då de inte går ute i hagen hela dagarna", "De tvingas åka trånga transporter långa sträckor till tävlingar", "De tvingas hoppa höga hinder som är missanpassade till deras kroppar" osvosv.. Jag vet att bukefolket kan vara bra på att ta upp diskution! ;)

Så vad har vi för mer motargument till våra stackars tävlingshästar?

Sv: Argument MOT tävlingshästar

Det främsta JAG tycker när det gäller hästar är att man ska ha KUL med dem. Blir de tävlingsmaskiner går allt på resultat o dalar resultaten är hästen inget värd längre hur fin den än må vara som person.

När hästen mister sitt levandevärde o förvandlas till maskin har det gått för långt anser jag...

Jo jag förstår vad du menar, men det har ju ändå med ekonomin att göra. Till exempel om man köper en häst för X antal kronor, och sedan ska sälja hästen kanske man inte kan resonera riktigt så. Man kan ju kanske inte "gå i back" för mycket. Förstår du vad jag menar? Om det är en tävlingshäst alltså! :) Men det betyder ju inte att det inte är en individ!

Kom gärna med fler åsikter alla! Även argument FÖR tävlingshästarna.

Ja, det är ju det du själv säger, hästarna tillåts inte vara hästar längre. De behandlas som porslinsdockor o ärligt talat, jag tror inte hästar vill vara porslinsdockor. De mår inte ont av att ha nått jack i pälsen efter en busrajd i hagen med kompisarna. Hellre en glad häst med nåt jack i pälsen än en olycklig ensam tävlingsmaskin där det bara handlar om att hästen är minsann värd si o så många hundra tusen eller rent av miljoner. Då handlar allt om att den här hästen får inte göra ditta o inte dattan... då minskar värdet osv:crazy:

Dels tror jag du är lite på fel forum om du vill ha argument MOT tävlingshästar.. 99.9% som skriver i tävlingsgrenforumen är ju intresserade av tävling, och antagligen inte emot det då..

Och sen bara för att det är en tävlingshäst så måste man inte låta den åka i en trång transport, inte få gå i hage, etc.
Man måste inte ha hästen i stallet 24 timmar om dygnet för att den tävlas..
Det är fritt fram att ha en stor rymlig transport, (och det finns vettiga djurskyddsregler till hur långa transportsträckorna får vara) och låta hästen gå ute dygnet runt (med lösdriftstall) om så önskas.

Och sen "tvingar hästarna till att hoppa höga hinder" ?
Jag kan inte påstå att jag tvingar min häst till att hoppa..

Och hästar måste ha egen naturlig framåtbjudning och tycka det är roligt, annars går det inte. Du skulle praktiskt taget kunna piska runt en häst på en 1,00-1,10 bana, men när hinderna börjar bli högre och banan mer tekniskt svår, så måste du ha en häst som tänker och vill framåt. Och jag tror inte det är något man kan tvinga fram.

Oj tagga ner lite. Jag tävlar själv. Tror du fått det om bakfoten, jag ska argumentera FÖR tävlingshästar. Men alla vet vi ju vilka argument vi har emot oss, även fast det ligger på detta forum. Men behövde bara lite ideer på fler motargument som man har hört bland annat här på buke. Mina exempel är alltså inte något som JAG tycker, utan bara exempel på "hur synd det är om våra hästar" som man sett vissa skriva.

Förslitningsskador, precis som på elitidrottare. Finns både för och emot, på den punkten.

Ja o där kom jag på en sak till... avel på prestation där psyket glöms bort... INTE bra:crazy:

Kul med olika åsikter! :) Gärna mer för er som har lust!

Allting är en avvägning där det sunda förnuftet bör styra, eller rättare sagt måste få styra. Hästar är som alla andra högstående varelser individer med olika personligheter. En del häster trivs med att vara på tävling, i alla fall verkar de inte vantrivas. Andra trivs med, eller accepterar, att var ridskolehästar vilket andra hade fått fullkomligt spel på. Vi kan med våld eller övertalning få en häst till en viss gräns men sedan är det stopp. Det är väl där de bästa individerna visar sig, antingen det är elithopparen eller ridskolehästen. Det jag är emot är när vi sk intelligenta människor inte ser skillnaden mellan dessa två ytterligheter utan försöker få ut något av en häst den inte är lämpad till eller har psyke för. Till intelligensen hör också att alltid se hästen som en häst och inte glömma vilka grundbehov den har, men det är inte längre vildhästar vi har. Efter 1000-tals år i människans tjänst har den precis som hunden blivit domestiserad. Det innebär att vi avlat på önskvärda egenskaper som gör att hästen faktiskt också lätt anpassar sig till våra krav utan alltför stort ingrepp i deras natur.

Varför man inte ska ha hobbyhästar och tävmela är väl svårt att argumentera om. Kan du inte vinkla de mot hästar som handelsvara?

Tänk extremt - föreslå att om hundra år kanske vi ser på hästhandel som vi ser på slavhandel nu.

Varför vi inte ska handla med hästar finns ju många exempel på. Tillexempel alla metoder som tas till för att de ska prestera bättre för att de ska kunna säljas dyrare.
Är det humant att handla med levande djur i tävlingssammanhang där vi tvingar djuret att prestera bättre genom, i extrema fall, djurmisshandel?

Detta var kanske lite överdrivet men kan ju vara något att bygga på :-)

6.jpg

mot? :devil:

Ja, det är ju det du själv säger, hästarna tillåts inte vara hästar längre. De behandlas som porslinsdockor o ärligt talat, jag tror inte hästar vill vara porslinsdockor. De mår inte ont av att ha nått jack i pälsen efter en busrajd i hagen med kompisarna. Hellre en glad häst med nåt jack i pälsen än en olycklig ensam tävlingsmaskin där det bara handlar om att hästen är minsann värd si o så många hundra tusen eller rent av miljoner. Då handlar allt om att den här hästen får inte göra ditta o inte dattan... då minskar värdet osv:crazy:

Och det behöver dom inte vara tävlingshästar på elitnivå för att bli. Väldigt många behandlar sina ponnyer och hästar som porslinsdockor fastän dom inte ens hoppar LA.

Dessutom finns det en hel del elithästar som faktiskt får gå i hage dagligen.
Sen att folk verkligen tror att hästar kan prestera på ett bra sätt om dom blir tvingade till att hoppa är ju bara ren okunskap
Vill dom inte -så gör dom inte.
Det ligger inte i elitryttarens intresse att traggla omkring på en häst som inte vill det kostar för mkt pengar till ingen nytta, däremot ser man allt för många hobbyryttare som tvingar sina hästar till ditten och datten just för att dom bara har EN häst.

Det finns många väldigt bra elitryttare som tar bra hand om sina hästar och det finns väldigt många bra hobbyryttare som oxå tar bra hand om sina hästar.
Det finns många svin bland elitryttare och det finns många svin bland hobbyryttarna, det är bara det att hobbyryttarna inte syns på samma sätt som elitryttarna.

Det tror jag att fio har helt rätt i. Elitryttare försöker sällan få en häst som inte vill/kan till en elithäst. Om hästen inte håller måttet så gör man sig av med den. Det kan ju anses som slit och släng och att hästen är en handelsvara, men det kan också ses från det hållet att man är mån om hästen. Ryttaren är väl medveten om att försöka tvinga en häst som inte har förutsättningar verkligen är djurplågeri. Däremot har jag också sett alltför många köpa hästar som inte alls passar ryttarens önskemål. Man köper en fjording för att ha till hopphäst eller en travare till dressyrhäst och så fattar man inte varför man aldrig når dit man vill. (Nu VET jag att det finns fjordingar som kan hoppa och varmblod som kan går derssyr men de flesta av dessa kommer aldrig till sin rätt i de sammanhangen.) De värsta är väl okunniga föräldrar till barn som tjatar sig till en ponny och köper en totalt olämplig ponny både för barnets kunskapsnivå eller amitionsnivå och sedan kan de inte förstå varför deras barn aldrig vinner en tävling.

Skulle behöva er hjälp lite kära bukare, för att få fram så mycket åsikter som möjligt till ett arbete. :)

Motargument till tävling och tävlingshästar, exempelvis "De får inte leva som hästar då de inte går ute i hagen hela dagarna", "De tvingas åka trånga transporter långa sträckor till tävlingar", "De tvingas hoppa höga hinder som är missanpassade till deras kroppar" osvosv.. Jag vet att bukefolket kan vara bra på att ta upp diskution! ;)

Så vad har vi för mer motargument till våra stackars tävlingshästar?

Orka lägga ner tid på sånt!?:crazy:

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 627
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar