Argument mot rollkur?

Lilja16

Trådstartare
Hej!
Jag hoppas denna tråden hamnade rätt, annars får ni gärna flytta den :)

Det är såhär att jag är medryttare på ett ställe där en annan tjej också är medryttare. Vi rider tillsammans ganska ofta, så jag har ju sett henne rida mer än en gång.

Hon rollar "sin" ponny som uppvärmning inför varje ridpass. Alltså inte bara LDR, utan hon verkligen sågar TYDLIGT tills den stackars hästen går med nosen i bringan och böjer den jättemycket från sida till sida så att hästen ser ut som om den väver i raketfart ungefär...:(

Nyligen har hon även tjatat till sig ett pessoabett från ägaren med argumentet att ponnyn blivit "hård i munnen och okänslig" :banghead:

Jag har försökt att prata med både henne och stallägaren, men tjejen lyssnar inte och säger att det är detta hon lärde sig från sin ridskola, och stallägaren lyssnar inte direkt heller eftersom att tjejen inte rider så på träning och avfärdar det därför med att jag "hittar på". :crazy:

Nu undrar jag vad för argument jag kan ge mot tjejen för att hon ska sluta rida rollkur. Jag vet att hästen får svårt med andningen och att det är stressande, men finns det något mer??

Tacksam för svar!

Du kan inte göra så mycket - det är inte din häst, och du har ingen kontroll över den.

Tråkigt att hon behandlar ponnyn illa. Tror knappast att det är ngt hon lärt sig på ridskola, det låter som egenpåhitt snarare än någon direkt metod.

Det är snälla och tålmodiga djur vi rider runt på, som accepterar mkt skit.

"Tug of war" finns det en bok som heter, vet inte om den finns översatt. Ofta blir folk defensiva och arga om de blir ifrågasatta, men jag tycker ändå det är bra att du förklarar att du inte gillar hanteringen.

Hej!
Jag hoppas denna tråden hamnade rätt, annars får ni gärna flytta den :)

Det är såhär att jag är medryttare på ett ställe där en annan tjej också är medryttare. Vi rider tillsammans ganska ofta, så jag har ju sett henne rida mer än en gång.

Hon rollar "sin" ponny som uppvärmning inför varje ridpass. Alltså inte bara LDR, utan hon verkligen sågar TYDLIGT tills den stackars hästen går med nosen i bringan och böjer den jättemycket från sida till sida så att hästen ser ut som om den väver i raketfart ungefär...:(

Nyligen har hon även tjatat till sig ett pessoabett från ägaren med argumentet att ponnyn blivit "hård i munnen och okänslig" :banghead:

Jag har försökt att prata med både henne och stallägaren, men tjejen lyssnar inte och säger att det är detta hon lärde sig från sin ridskola, och stallägaren lyssnar inte direkt heller eftersom att tjejen inte rider så på träning och avfärdar det därför med att jag "hittar på". :crazy:

Nu undrar jag vad för argument jag kan ge mot tjejen för att hon ska sluta rida rollkur. Jag vet att hästen får svårt med andningen och att det är stressande, men finns det något mer??

Tacksam för svar!

Fast jag kan sätta rätt stora summor på att det inte är rollkur hon rider. Utan bara vanlig kass ridning i extrem form.

Så du kan argumentera på alla sätt som man gör mot all dålig träning.
Hade hennes sätt att rida funkat hade hennes häst blivit bättre. Dvs den hade känts mjukare, lättare och mer reglerbar på mindre signaler.
Hon hade inte behövt betsla upp.

För att argumentera mer ingående behöver man ha mer kunskap tror jag.

Hästen ska gå på tygeln i eftergift. Dvs om du lättar av i tygeln ska formen om den är ärlig och bakdelen också är korrekt kunna vara oförändrad under en överstrykning, dvs du för fram handen och klappar, kortfattat.
Om du länger tygeln ska hästen söka sig mer framåt nedåt, rundat och i lätt kontakt med tygeln. Det utan att takten i traven tex ändras.

Det ska alltid kännas elastiskt om man tar i hästen.
För att hästen ska vilja vara mjuk och elastisk måste den vara i balans. Man kan alltså inte bara dra i tygeln.
Då får du en häst som bara undandrar sig kontakten.

I rollkur tex så ska man ju rulla hästen i eftergift och i balans.
Det görs inte av ekipage som är på nivå som din kompis. Och med hästar som gradvis tränats till en mjukhet och elasticitet gemene mans hästar inte är på.

En häst som inte tränats att ge efter för tryck, inte är i balans och därför inte kan ha förtroende för att ryttaren inte sätter dem i obehag i lägen där de inte kan försvara sig ska man absolut inte räkna med att den inte tar psykiskt stryk av att gå så.
Hästen är ett flyktdjur. I den djupa formen är de väldigt utsatta IOM att de inte kan fly. De kan heller inte spänna emot i musklerna för att skydda sig mot ojusta hjälper, dvs för grova tex.

Om någon ska putta till dig tex och du inte vet det kan du ramla eller få väldigt ont för att det blir ett sånt ryck när din kropp är avslappnad.
Om du däremot vet det och kan ställa dig så du kan hålla emot genom att spänna dina muskler gör det inte lika ont och du borde inte ramla.
När hästen är i riktigt djup form har den sämre chans att sas hålla emot.
Tänk sen på att det är flyktdjur och deras första instinkt är att fly och se till att inte sitta fast.
En skolad häst i balans som ridits av en ryttare som inte missbrukat förtroendet kan absolut be en häst inte fly.
Men de flesta hästar och ryttare är inte så skolade.
Då tycker jag det är övergrepp att inte ge dem mer chans att visa missnöje.

Däremot tror jag ditt bästa argument är att träningen uppenbarligen inte funkar.
Ingen häst "blir bara" hård i munnen, skänkeldöv eller vad folk kallar det. De blir det man gör dem till.
Din kompis har tränat hästen i att skita i handen. Förmodligen för att handen antingen begär för mkt eller mest vanligt bara är otydlig.

Kom med motfrågor istället för att säga att hon gör fel. T.ex fråga vad syftet är, vad vill hon uppnå? Kom med nya motfrågor på hennes svar. Om syftet är att hästen ska bli mjukare i munnen frågar du varför hon måste betsla upp o.s.v. Då kanske hon börjar fundera själv istället för att gå in i försvarställning. Att bara påpeka massa fel gör sällan någon förändring.

Lutten- som tycker att all rollkur är likvärdig med barrering!

Tack för alla svar!

Jag tror att jag ska försöka med motfrågor och få henne att själv inse att det inte är så bra. Jag hoppas verkligen att hon lyssnar då.

Om det är tillräckligt illa kan det vara djurplågeri. Då kan det bestraffas om det polisanmäls och om det finns bevis som godtas av domstol.

Sant.

Dock är det är skitsvårt, verkligen skitsvårt, att få någon fälld för djurplågeri för att de slår/piskar/misshandlar sitt djur om detta inte ger reella fysiska skador som inte kan ha uppstått på annat sätt.

Folk fälls för att boxen är ngr cm för liten, men inte för att de piskar hästen randig med jämna mellanrum.

TS:
När jag varit inblandad i djurrättsmål (handlat om hund) så har det i princip krävts en längre stunds filmning för att det ska kunna användas som bevis i domstol.

Jag tycker inte heller att det du skriver låter om ett egentligt djurskyddsärenden - utan snarare riktigt dålig ridning.

Något mer? Ryt ifrån! Man sågar inte hästen i munnen!! Behövs inte läggas fram några vetenskapliga teorier om varför man inte ska vara elak mot djuren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Gifted
·
N
Hästhantering Jag har inte haft min häst länge, och i början försökte hon testa mig på banan tex: gå ner i ett dike och stå och nosa på dom andra...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur