Argument-hjälp mot fodring m. mögligt hö..

Mustang

Trådstartare
Hej!
Jag har nu två val, antingen flytta min häst, eller fodra henne med mögligt hö.. Hur känns den?!?

Har henne inackorderad på ett stall där allt utom mockning ingår. Stallet utfodras med hösilage, ett väldigt torrt sådant- TS 78%..
Av dom 6 sista balarna vi öppnat har 5st varit mögliga. Möglet har varit utspritt, en tuss här, en tuss där i början av balen. 2-3 fack in är det mera utspritt för att runt mitten av balen minska igen. Det är vit-mögel det handlar om. Stallägaren anser att det är HELT OK att ta bort dom mögliga partierna och fodra med resten. M a o är undre delen av balen möglig, fodra med den övre delen, eller ta bort dom mögliga kakorna och fodra med resten av balen.

I min värld är inte detta ok, jag anser att om så mycket som 30-50% av balen är angripen, borde inte resten av balen vara "fräsch" heller. Sporerna måste ju finnas där, även om man inte ser "fläckarna" längre..
Har pratat runt med folk, som tydligen gör likadant, dvs tar bort det dåliga och ger av resten.

Självklart förstår jag att ekonomin är inblandad, men borde man inte få byta leveransen när, än så länge, 5 utav 12 250kg-balar har varit angripna av mögel?

Så nu till er Buke-folk, är det jag som överreagerar? Är det ett ok förfarande? Jag vill inte fodra med det här hösilaget...

Sv: Argument-hjälp mot fodring m. mögligt hö..

Hmm... jag är helt emot mögel och kan inte tänka mig att chansa.
Men.. jag vet flera som pratar om att just vitt mögel i ensilage inte skulle vara så farligt, varför vet jag inte. Men då talar vi om ganska små mängder och att man tar bort det som är mögligt.
Dock tycker jag nog att det tyder på en dålig ensilering om i stort sett alla balar är mögliga, skulle nog vilja få pengarna tillbaka och handla av någon annan...

är det verkligen mögel och inte sockerfällningar då?

smaka på silaget
smakar det beskt och väldigt stickigt samt är "degigt" i konsistensen så bör ni inte fodra med det.. köp hem några småbalar silage till din häst om det verkligen är mögel i storbalarna..

Jag håller helt med dig!
Jag skulle aldrig ge mögligt foder till min häst, för även om man plockar bort det mögliga i balen så finns stor risk att det finns mögelsporer i resten också.
Skulle aldrig förlåta mig själv om min häst blev sjuk och fick kroniska sjukdmar pga dåligt foder, speciellt när man VET att det inte är ok!

Finns ingen möjlighet att du kan köpa in eget foder mot avdrag på hyran?
I annat fall skulle jg se mig om efter något annat, min hästs hälsa går i första hand.

Jag säger som Antiqua: om du inte kan köpa in eget foder skulle jag flytta.

Mögel är skadligt på två sätt; dels via mögelsporer som kan orsaka luftvägsproblem (sk kvickdrag) hos hästen, dels via de toxiner (gifter) som bildas av mögelvampar. Väl avgränsat mögel som växer på ytan av en bal kan tas bort med god marginal, och om resten av ensilaget luktar bra och ser bra ut kan det utfodras. Om en bal är genomväxt med mögel eller har mögel lite här och där på olika djup skall balen inte utfodras alls eftersom sådan mögeltillväxt är ett säkert tecken på att konserveringen inte skett lufttätt.
Diskutera med de som har köpt in fodret och förklara varför man inte ska ge mögligt foder. Inser de inte det så är mitt enda råd till dig att flytta.

Diskutera detta igen med din hyresvärd. Jag är också inne på linjen sockerutfällning, dvs inget mögel. Är du helt säker på att det är mögel?

Små förekomster av jäst (små vita prickar) är inte farligt i sig men är ett tecken på att syre kommit in och att det i sin tur öppnar för tillväxten av mögel och bakterier. Fodret ska lukta friskt, inte härsket eller jäst.

Jag vet vad sockerfällning är, och i det här fallet så ÄR det mögel. Balarna luktar inte fräscht heller... Inte så att man rynkar på näsan, men många ggr jäst, och den "unkna" lukten, ni vet vilken jag menar. Men det kan lukta värre, så jag tror att det är därför stallägaren tycker att det är ok, för att dom inte luktar så illa som det kan göra om dåligt foder.

Min fråga var mer riktad till om det var fler som gör så här, och om det bara var jag som var känslig. Balarna är mögliga, är det ok att ta bort det mögliga, och fodra med resten?

Många ggr kan folk överreagera angående saker man diskuterar, och jag vet att hästar inte dör av att äta mögligt foder.. När jag var liten vet jag att hästarna i stallet fick äta Ensilage, (alltså inte HÖsilage som vi pratar om idag utan den där bruna sörjan som korna fick äta) när höet inte räckte hela vintern. Då öppnades en 400kgs bal, som stod ute och öppnad i 2 veckor, tills den var slut. Den luktade INTE hallon när den öppnades, men tänk efter 10-12 dagar.. *Ryser* Detta åt dom oftast runt 2 månader de åren bonden räknat fel, och dom dog inte eller blev sjuka..

Men jag kräver tyvärr lite mer än att hon "inte ska dö", jag vill att hon ska få äta schysst mat, men när flera personer gör samma sak, och det görs år efter år utan at hästar blir sjuka, måste jag ju kolla om jag är överkänslig...

Det blir inga sockerfällningar i en bal. Det vita som bildas är jäst.

Jag skulle aldrig utfodra med mögligt foder! Vissa anser att man kan fodra med balarna om man tar bort det mögliga partiet, detta är ngt som jag dock absolut ej råder hästägare till. Är det som du säger VITTMÖGEL så växer detta oftast tillsammans med någon annan svamp, så därför ska man ej bara ta bort det vita!

Mögel kan bara växa där det finns tillgång till syre. I en inplastad bal är därför inte förutsättningarna optimala varför det är stor risk att möglet använder sina "försvarsmekanismer" dvs. bilda toxiner och sporer. Vissa av dessa sporer har ett hölje med små taggar. Om hästen drar ner sådant i lungorna så fäster detta till väggarna-vilket inte är direkt kalas! (har haft bronkithäst och det e inte skoj!) Sporer medverkar till utveckling av RAO (COPD)Om du har mögel i balen så visar det ju på att balen ej är helt tät alt. pga av din MKT höga TS som gör att balen blir mycket svårare att packa och få tät så den rymmer en stor del syre redan från början. när du skriver att ni har mögel innifrån och ut så tyder detta på dålig pressteknik!

Jag skulle aldrig acceptera ett ensilage med en Ts på 78%. För det första så är detta inget ensilage, utan bara en lufttätlagring av gräset. Vid en ts på över 65% tillväxer inga mjölksyrebakterier. För det andra så är det VÄLDIGT STOR MÖGELRISK vid en sådan ts!

Är det jäst i balen så är detta i sig självt inte farligt. Dock ska man veta att att jäst konkurrerar med mjölksyrabekterierna i balarna, samt att de kan "öppna dörren" till andra mikroorganiser då den kon sumerar mjölksyra, höjer pH och skapar värme. Jäst luktar som ättika/etanol.

Senast ändrad av en moderator:

Tips på hur man kan urskilja mögel från jäst:
Om ni tar lite och känner mellan tummen och pekfingret så känns detta klibbigt. Möglet däremot "försvinner".

Vit-Mögel är inte farligt att äta.
Det som är FARLIGT är att andas in det...

Det är lika Farligt för Människor... Miin Pappa blev rejält förgiftad för några år dedan när han stod I en silo & lassade HÖsilage utan att han visste att det var Vit-Mögel i det...

Så här gör jag till mina hästar - Ser jag att det är möggligt tar jag bort det. Det jag sen fodrar med kan man spola av så att det som är farligt att andas in försvinner. Så gör VI.
Meen sen vror det ju på hur mycket möggel det är på balen.
Lukta om det luktar damm, Annars är det ingen fara.
Har man hästen på en bondgård med en massa kossor som jag då har. Kan man ge kossorna det möggliga. Dom stör sig inte ett dugg av det & man slipper slänga flera balar...
Men Lukta INTE på mugglet, Det ÄR FARLIGT !

Jag vet om en häst som blev avlivad efter att ätit mögligt hö, kom lös från hagen och åt från hö som låg slängt på gödselstacken så det är väl ett bra arbument mot att fodra med mögligt hö!

Jag skulle flytta eller köpa eget hösilage. Det är aldrig ok att fodra med mögligt foder!!
Vet dock hur vanligt det är att folk inte bryr sig =(

När hösilageet har en ts-halt på 78% så kan det nästan inte vara annat än mögligt... Som Muppo skrev så är det väldigt svårt att packa en sådal bal. Stjälkarna är så hårda och luftfyllda då. Dessutom blir det absolut ingen ensilering som skyddar mot mögel.. Enligt SLU så ökar risken för mögel när ts-halten ligger över 65 % på grund av de anledningar jag nämnt.

Till __MercI__ : Det är farligt att äta också! Det kan ju va toxiner-gifter i! Och det är farligt för korna med... De kan allt bli sjuka de också! Plus att risken är att de ger mindre mjölk. Vet inte om det påverkar kvaliten på mjölken, men jag kan nog tänka mig att den risken finns den också..

Det är klart möggel är farligt att äta ! Det ska ALDRIG förekomma.
Men just vit-Mögel är farligast att andas in.
För kossor är det inte farligt. Det VET jag.
Då skulle ALDRIG bonden jag har hösten hos ge dom det.
dom har jätte-många kossor & är jätte-duktiga.
Dom har fått pris av Kungafamiljen:)
Meen jag menar ju inte att dom enbart får det som foder...
Naturligtvis INTE. Meen man kan slänga in det till dom, det är inte farligt & dom gillar hö som hö...

Skulle du vilja att ditt barn serverades mat i skolan där potatisen var möglig men mat tanten hade varit så snäll och skurit bort det hon såg som var dåligt!

Hästar är känsligare än vi människor.

/En vars häst fått kroniska luftrörproblem pga min egen okunskap och oförmåga att står på mig mot snål stallägare. Förlåter aldrig mig själv för att han antagligen kommer att avlivas till våren pga MIG!

Måste ju säga att jag tycker detta var ett ganska "hårt" svar... Jag är ju själv på din linje, men var tvungen att kolla om det var jag som hade fel, i o m att så många gjorde så... Men jag tackar för din åsikt i övrigt.. Tråkigt med din häst då det är sjukdommar jag är rädd för..

Tror du känner att "det är fel" och gå på din egen övertygelse är mitt råd till dig. Jag önskar jag hade gått på min. Byta stall är jobbigt, stöta sig med stallägare och andra också jobbigt. Sjuk häst ännu jobbigare!

Inte meningen att vara hård- känsligt ämne ser du. Lycka till.

Kan tillägga att vi också tog bort allt vi såg var dåligt, luktade etc men det var inte tillräckligt.
Dessa sporer är så mikroskopiska att man omöjligt kan få bort allt på en bal som har mögel lite här och där och i olika lager. Och visst alla hästar blir inte sjuka-direkt. I vårat stall vara det bara min och en som ständigt var dålig i magen. Visserligen är det fler som hostar och har sig men de blev inte så akut sjuka som min. Min var en av dem som stått där längst iofs, kommer kanske med tiden...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
5 008
Senast: Hanna_b
·
M
Foder & Strö Igår fick våran häst och de andra en ny hö bal till hagen. Det är torrt hö men ändå inpackat i plast. När jag sedan stod och öppnade...
Svar
13
· Visningar
1 744
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
2 009
Senast: Bellafjella
·
Z
Hästvård Jag har hittat delar av mina höbalar som är mögliga :eek: och blir jätteorolig. Om en liten del av höbalen är möglig men resten luktar...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka