Argument för att kolla mask

Ajabaja

Trådstartare
I våras skickade jag in maskprover på våra tre hästar. En var helt fri från mask, de andra två hade väldigt lite mask, men tillräckligt högt för att avmaskas. Min ponny var riktigt risig i pälsen också så avmaskning var ju mer än nödvändigt.

I alla fall så vill jag skicka in prover nu igen innan vi flyttar hem dem från betet. Detta tycker mina föräldrar (som äger de andra två hästarna) är alldeles för dyrt OCH främst onödigt. Min mamma kan tänka sig avmaska, men inte att skicka prover & min pappa ser ingen mening med detta alls. Jag har förklarat om resistans-risken & att det är viktigt att göra det när vi flyttar hästarna för att inte sprida maskarna. Men jag behöver fler & bättre argument! Jag har bara råd att köpa kollen till min lilla häst eftersom jag är en fattig student. Annars hade jag bara fixat allt själv.

Så kan ni samla lite argument till mig? De förstår verkligen inte innebörden av det hela.:mad::crazy:

Det värsta är att veterinärerna skriver mer än gärna ut maskmedel utan träckprov så det faller ju helt...

(Hoppas det är ok att jag lägger den som egen tråd. Jag behöver snabbt argument, gärna slagkraftiga:p)

Sv: Argument för att kolla mask

Om du googlar på "mask koll häst" så kommer en sida upp som är ganska mycket billigare än apotekets tester. Där finns också bra argument till varför man ska ta maskprover!

Tänk långsiktigt. Avmaskning är behandling när smittan redan är ett faktum. Det ni behöver göra är att ta kontroll över situationen. Dvs avmaska när det behövs för att hästarna ska sluta sprida ägg och därmed återsmitta sig själva.

Det tar ca 2 år (för en del snabbare) sen behövs 1 prov/år och ingen avmaskning för de allra flesta.

Behövde de avmaskas i våras borde ni avmaskat hela säsongen för att hålla borta smittan.

Hur menar du, - avmaskat hela säsongen?

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. Får man svar på våren att hästen har så pass mycket att den behöver avmaskas är det lämpligt att hålla efter med medlets intervall hela den sommaren, dvs 4v om man använder pyrantel, 8v för ivermektin och 12v för moxidektin. Då är man säker att inga ägg kommer ut på markerna.

Om du t.ex. får svar på säg 800 EPG på våren och avmaskar med Banminth så har du lika mycket ägg igen 4v senare och hela sommaren så länge du inte avmaskar.

Det är lilla blodmasken vi i första hand bekämpar under betessäsongen. Inget medel tar alla stadier av mask inuti hästen, utan det behöver upprepas.

*KL*

Största argumentet är pengarna man sparar i längden. Min 'nota' för avmaskning senaste åren har varit noll och intet. Jag gör ett träckprov per häst och år. Billigt dessutom, så 200 kr/år för 2 hästar.

Thats it, det är allt på posten avmaskning. De nollar på träckproven år efter år, så hästarna glada, markerna glada och mattes plånbok är gladast av alla.

Hej!
Tack för alla svar!
Lite vidare: Ska jag alltså bara fortsätta avmaska & inte skicka in nytt prov nu innan vi tar hem från betet? De går på bete på en annan ort & vi avmaskade & tog prov innan vi flyttade ut dem.
De hade bara 150EPG de två som hade det & den sista hade 0.

Tack för tipset om billigare prov! Min kära mor blev villigare när det blev billigare & när jag sa att vi annars behövde mer maskmedel än bara till denna gång... phu! Det är ju ändå lite bökigare att få tag i recept än att skicka prov..:)

:bump::bow::bow:

150 EPG är verkligen lite, det krävs inte mycket för att ni ska få ner så ni inte behöver avmaska!

jag har sett styngfluge larver på min hästs ben, försökt ta bort dom men några har man missat.
har för mig att de testerna inte tar de parasiterna.
Jag kommer att avmaska.
Gjorde kolla masken förra året och fick avmaska.

Träckprovet ser äggen som kommer ut med träcken. Styngflugan lägger äggen utanpå hästen, alltså kan inget prov se dessa, men du ser dem ju själv med blotta ögat.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: dobbis
·
Hästvård Vi brukar två gånger om året göra ett kolla-masken prov på våra hästar. Oavsett om det bara visar på maskangrepp på 2-3 av våra 6 hästar...
2
Svar
38
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat