Argument för att kolla mask

Ajabaja

Trådstartare
I våras skickade jag in maskprover på våra tre hästar. En var helt fri från mask, de andra två hade väldigt lite mask, men tillräckligt högt för att avmaskas. Min ponny var riktigt risig i pälsen också så avmaskning var ju mer än nödvändigt.

I alla fall så vill jag skicka in prover nu igen innan vi flyttar hem dem från betet. Detta tycker mina föräldrar (som äger de andra två hästarna) är alldeles för dyrt OCH främst onödigt. Min mamma kan tänka sig avmaska, men inte att skicka prover & min pappa ser ingen mening med detta alls. Jag har förklarat om resistans-risken & att det är viktigt att göra det när vi flyttar hästarna för att inte sprida maskarna. Men jag behöver fler & bättre argument! Jag har bara råd att köpa kollen till min lilla häst eftersom jag är en fattig student. Annars hade jag bara fixat allt själv.

Så kan ni samla lite argument till mig? De förstår verkligen inte innebörden av det hela.:mad::crazy:

Det värsta är att veterinärerna skriver mer än gärna ut maskmedel utan träckprov så det faller ju helt...

(Hoppas det är ok att jag lägger den som egen tråd. Jag behöver snabbt argument, gärna slagkraftiga:p)

Sv: Argument för att kolla mask

Om du googlar på "mask koll häst" så kommer en sida upp som är ganska mycket billigare än apotekets tester. Där finns också bra argument till varför man ska ta maskprover!

Tänk långsiktigt. Avmaskning är behandling när smittan redan är ett faktum. Det ni behöver göra är att ta kontroll över situationen. Dvs avmaska när det behövs för att hästarna ska sluta sprida ägg och därmed återsmitta sig själva.

Det tar ca 2 år (för en del snabbare) sen behövs 1 prov/år och ingen avmaskning för de allra flesta.

Behövde de avmaskas i våras borde ni avmaskat hela säsongen för att hålla borta smittan.

Hur menar du, - avmaskat hela säsongen?