Kolla-masken prov, verkligen nödvändigt?

vi hade en inackordering i stallet som köpte av hovslagare. han importerade från usa. det var bara skitsnack det där med maskprov enligt honom. det var bara till för att veterinärerna skulle tjäna pengar :banghead: hans maskmedel var så bra det tog allt :eek: blev ett snack med stallägaren efter att jag hörde det. inga mer skumma maskmedel om hon ville stå kvar i stallet

Man kan ju undra hur Hovslagaren tänkte där?

Om veterinärerna säljer färre maskmedel för att man tagit maskprov så tjänar de ju mindre pengar.

Det är ju inte veterinärerna som säljer "kolla masken".

Vi brukar två gånger om året göra ett kolla-masken prov på våra hästar. Oavsett om det bara visar på maskangrepp på 2-3 av våra 6 hästar så tycker vilken veterinär man än pratar med att vi ska avmaska alla hästarna. Det brukar alltid vara några av hästarna som har tillräckligt mycket mask för att de bör avmaskas. Så därför blir det alltid att vi avmaskar alla hästarna på veterinärens inrådan. Så det börjar kännas ganska meningslöst att göra kolla-masken provet eftersom det är samma visa varje gång. Gör veterinärerna fel som rekommenderar att avmaska alla hästarna eller finns det en utbredd överskattning av kolla-masken prov?
Vet du vad? PÅ 35 hästar avmaskade vi 5 st !! Allt på inrådan av SVA som höll i vårt avmaskningsprogram (kanske Madick är inblandad). Flera års uppföljning ledde till detta.

Det är normalt att hästar har en viss mängd tarmparasiter.
Ja, men alla är inte aktiva.

Och visst är jag emot slentrianmässighet gällande det mesta men om du har hästar som avmaskas "rutinmässigt" ca varannat år så verkar ju det mindre resistensdrivande än att maska en gång i halvåret även vid låg parasitbelastning.
En tanke ang två av mina inhyrningar..
Du som har koll, hur kan det komma sig att två hästar som går ihopa i samma hage osv där den ena gång på gång har 2000+ epg eller vad det heter medans den andra gång på gång nollar? Kan tillägga att provet som tas är bajs från tre olika högar i tre dagar för båda.
Tycker det är lite märkligt?
Inte ett dugg märkligt, varje individ har sin egen immunitet. Sen kan det ju vara läge att se efter hur den med mycket avmaskas. Skicka gärna pm om du vet så kanske jag kan se något som går att rätta till och få lite bättre i alla fall.

Ja, men alla är inte aktiva.

Inte ett dugg märkligt, varje individ har sin egen immunitet. Sen kan det ju vara läge att se efter hur den med mycket avmaskas. Skicka gärna pm om du vet så kanske jag kan se något som går att rätta till och få lite bättre i alla fall.

Anledningen till att jag tycker det kändes märkligt var att min veterinär har tidigare sagt att blodsmak smittar lätt. Har skickat pm :)

Man kan ju undra hur Hovslagaren tänkte där?

Om veterinärerna säljer färre maskmedel för att man tagit maskprov så tjänar de ju mindre pengar.

Det är ju inte veterinärerna som säljer "kolla masken".

Han verkade inte vara den vassaste kniven i lådan när man hörde honom berätta detta. Trodde han drev med oss först. Men icke. Tyckte dessutom att det lät lite sådär med nån importerad skit som skulle ta precis allt när som.

Vi brukar två gånger om året göra ett kolla-masken prov på våra hästar. Oavsett om det bara visar på maskangrepp på 2-3 av våra 6 hästar så tycker vilken veterinär man än pratar med att vi ska avmaska alla hästarna. Det brukar alltid vara några av hästarna som har tillräckligt mycket mask för att de bör avmaskas. Så därför blir det alltid att vi avmaskar alla hästarna på veterinärens inrådan. Så det börjar kännas ganska meningslöst att göra kolla-masken provet eftersom det är samma visa varje gång. Gör veterinärerna fel som rekommenderar att avmaska alla hästarna eller finns det en utbredd överskattning av kolla-masken prov?
Både stallet jag stod i och det jag nu står i avmaskar endast de hästar som visar på träckprovet att de har mask.
Risken om man håller på att avmaska alla hela tiden är att maskarna blir resistenta mot avmaskningsmedlet.

Både stallet jag stod i och det jag nu står i avmaskar endast de hästar som visar på träckprovet att de har mask.
Risken om man håller på att avmaska alla hela tiden är att maskarna blir resistenta mot avmaskningsmedlet.
Värt att veta är också att det finns nu resistens mot Banminth/Fyrantel i delar av landet, så om man får utskrivet det är det värt att göra en kollaeffekten 10 dagar efter avmaskning för att se så att det medlet fortfarande fungerar på gården.

Nu är jag inte alls med?

Hovslagaren gjorde ju gällande att maskkollen var för att veterinärerna skulle tjäna mer pengar. Men, maskkollen har ju gjort att de säljer mindre maskmedel eftersom man numer bara maskar av de som har tillräckligt mycket mask.

Han pratar skit alltså.....:turd:

Hovslagaren gjorde ju gällande att maskkollen var för att veterinärerna skulle tjäna mer pengar. Men, maskkollen har ju gjort att de säljer mindre maskmedel eftersom man numer bara maskar av de som har tillräckligt mycket mask.

Han pratar skit alltså.....:turd:
Veterinärer säljer inte maskmedel. Det är apoteken som gör. Möjligtvis att veterinärer tar ut en mindre summa för själva receptarvodet.

Veterinärer säljer inte maskmedel. Det är apoteken som gör. Möjligtvis att veterinärer tar ut en mindre summa för själva receptarvodet.

Dessutom. :)
Kontentan är väl iallfall att den enda som kanske tjänar mer pengar på att kolla masken är just "kolla masken" inte varken veterinärer eller maskmedeltillverkare, då de garanterat fått dra ner på antalet maskningar.

Senast ändrad:
Dessutom. :)
Kontentan är väl iallfall att den enda som kanske tjänar mer pengar på att kolla masken är just "kolla masken" inte varken veterinärer eller maskmedeltillverkare, då de garanterat fått dra ner på antalet maskningar.

han hade fått för sig att det är veterinärerna som ligger bakom allt med kolla masken för att få in extra pengar. får dom inte in pengar via maskmedel så kan man sälja svindyra kolla maskenlådor till lättlurade hästmänniskor som betalar för allt :banghead:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar