Arg! Problem i stallet (långt)

Evenstar

Trådstartare
Har min häst i ett kollektivstall. Det har funkat bra så länge jag stått där, ca ett och ett halvt år. I våras var vi 4 stycken så visst blev det en del stallpass att ta men det funkade ändå bra och alla ställde upp och tog sin del.
Nu till hösten har det kommit två nya människor till stallet, med 4 hästar. Så nu är det totalt 8 hästar i stallet, det skulle alltså bara bli 3-4 pass i veckan per häst. Men nu vägrar de vara med på det här schemat, de ska sköta sina hästar själva. Dessutom har två av dem som stod där sen innan sagt att ja, då sköter de sina själva med. Det kan man väl ändå tycka är rätt förståeligt då de står i en egen del av stallet och ändå morgonfodrar/tar ut dem innan jobbet och tar in dem på kvällen när de rider. Så för deras del hade det ju blivit mer att göra om de skulle ta hand om fler.
Så nu står jag och en tjej till här o ska sköta allting själva, varje dag. Fodringar, in- och utsläpp. Vilket inte kommer bli det lättaste då vi jobbar dumma tider båda två. Och jag tycker inte att det låter så lyckat att t.ex. mata alla hästar vid olika tider... Och de som äger stallet säger ingenting utan är bara glada att de får in mer pengar.

Till råga på allt har de nu delat av vår hage och släppt in sina hästar där, utan att fråga oss. Hagen de hade dög visst inte. Vad glad man blir... :(

Sv: Arg! Problem i stallet (långt)

men har ni inga regler eller avtal typ? hur allt ska skötas osv

Nej inte direkt angående skötseln av stall och hästar... i kontraktet står mest regler om när hyran ska betalas, vad som ingår i den, uppsägningstid och sådant... de som har stallet har inga hästar själva, de äger bara stallet så de har inte lagt sig i. Vilket inte heller har behövts innan...

Men i o m dom hyr ut stallet måste dom ha regler för er hur ni ska hantera det, ni hyr ju faktiskt boxarna på samma villkor!

Jo. Den andra tjejen hade pratat med dem (ägarna) igår, de slingrade sig lite. "De vill ju inte vara med på det, vi vet inte riktigt hur vi ska göra...". "-Släng ut dom då", hade hon sagt. Men de mumlade att de fyllde ju i alla fall upp stallplatserna så det blev ju mer pengar...
Men vi ska prata med dem idag båda två tänkte vi så får vi se hur det går... Nu tar de ju upp platser som andra kunde haft, som faktiskt kan tänka sig att samarbeta.
Det man retar sig på också är ju att jag och den andra tjejen rumsterade om i verkligen hela sadelkammaren, tryckte ihop våra grejer så mycket det gick... men det dög ändå inte, varav de kläckte kommentaren "vi måste ju samarbeta"!

men va fan, ni var ju där först! dom får väl göra som ni gör!

Jag kan tycka det ja... vi börjar känna oss smått överkörda...

Man får väl ta seden dit man kommer tycker jag.

Jag tycker att ni ska ha ett möte tillsammans med stallägarna, och prata tillsammans om hu ni vill ha det. Det är bäst att ta det så tidigt som möjligt, innan det hinner snackas en massa skit och innan konflikten är för infekterad. Dom nya uppstallningarna kanske har gjort så på förra stället dom stod, och det är ju inte alltid så lätt att ställa om. Dom kanske inte heller inser att dom besvärar er med sina rutiner, så det är nog bäst att ta det rakt ut, utan att vara otrevlig.

Lycka till!

Ush det låter inte trevligt. De kanske flyttade från sitt gamla stall för att de inte kunde samarbeta där heller? Jag hade försökt ta upp det, fungerar det ändå inte hade jag letat ny stallplats.

Fy vad tråkigt. kollektiv stall är det värsta. gillar stallet där jag står nu fixar allt med min egen in och utsläpp och fodringar men jag bor bar 2min cykel väg från stallet och jag jobbar bra tider så jag kan fixa allt. men är så tråkigt när folk kommer och sätter sig på tvären, ni kan inte ha något stallmöte och disskutera igenom problemen?

Alltså- det är egentligen deras hästar och de får ju välja om de ska sköta sina själva eller inte. Eftersom ni tidigare inte har något kontrakt på vad som gäller och deras hästar fyller upp halva stallet så tycker jag inte att det är särskilt fel i sig- de kan och vill ha hand om sina hästar själva.
Ni får väl försöka diskutera saken och om det inte går och ni inte kan anpassa sig så får ni väl flytta. Tyvärr men det är sanningen om majoriteten av stallet inte vill vara ett kollektivstall längre. (Sex boxplatser vill inte, två vill- do the math)

Det är dock fel av de att dela av hagen bara sådär- sådant berör era hästar och sådant borde ni diskutera om innan det händer.

Till råga på allt har de nu delat av vår hage och släppt in sina hästar där, utan att fråga oss. Hagen de hade dög visst inte. Vad glad man blir... :(

:devil:
Blir arg bara av att läsa detta!
Ok, om det inte finns uppgjorda regler i kontraktet angående skötseln av stallet men att bara ta varandras hagar hursomhelst är väl inget man gör utan att först fastställa det med övriga intressenter!

Jag tycker absolut att du ska ifrågasätta varför dom gjort så men kolla med stallägaren först så inte dom har givit sin tillåtelse att göra det.

Om du och övriga har hyrt platsen med förutsättningen att det är ett kollektivstall och även betalar stallhyra därefter så anser jag att hyran borde sänkas drastiskt eftersom du och den andra tjejen numera måste sköta era hästar själva.
Eller tänker jag fel..?
Jag skulle iaf välja att betala mer för en plats där man kan hjälpas åt än för en där jag måste ta hand om allt själv.

Flyttar man till ett kollektivstall så är det just det som gäller!
Vårt stall sköter allt kollektivt utom morgonfodringarna som stallägaren (utan häst)tar hand om.
Givetvis ska alla hästar fodras samtidigt.
Om vi blir många hästar så blir det få pass men om vi bara är några stycken så får vi ju mycket att göra men det brukar lösa sig även om man tycker att det blir jobbigt.

Skulle inte acceptera att det flyttade in människor som inte är med i kollekivet, det fungerar sällan.
Givetvis får alla ta in och ut och fodra sina hästar efter eget huvud men man slipper inte undan några stallpass för det.

Om inte stallägaren är intresserad av att få ordning på situationen så hade jag letat efter ny stallplats.

Det bästa vore nog om ni kunde komma till och få lite sammarbete, annars är det nog så att var och en får köra sitt race... Ni kan ju inte tvinga dom till kollektivt sammarbete och ibland är det lika bäst att alla gör efter eget huvud...Sammarbeta i så fall med dom du kan och låt de andra sköta sitt..

Tråkigt, hur som helst, att det ska bli sånt här, men tyvärr är det nog ingen ovanlighet... som jag sagt i tidigare trådar... jag är jätteglad att vi har eget stall på vår egen gård där vi bestämmer och fördelar allt själva...
Lycka till i allafall.. Hoppas det löser sig för dig...

stackars dej1 i stallet där jag är medryttare, är det städschema. in å utsläpp å fodring sköts av stallägarna. MEN hästägarna har inte ett smack att säga till om vad gäller fodret. tycker de att det är för mkt hö så tas det bort, krafftfodret ska DE göra iordning mängden å ge. hästarna kommer in å ut på ojämna tider, iallafall vinter tid. då blir de även nattade väldigt tidigt.
kan vara hårt för en häst komma in vid 15-16 tiden, att ätit upp höet till kl 18-19 å sen inte få nåt annat än krafftfoder förrän kanske efter 10 dagen efter..... så har det varit i 30 år å kan inte ändras. e kanske skönt å slippa mocka varje dag, men får mocka åt 6 hästar å lägga upp hö. å ändå så behöver inte kissen tas utan det ska vara hästägarens ansvar. ibland är det svårt hålla tyst i vissa avseenden, när man haft eget stall å skött sej i många år tidigare.
de5t som är bra är att man inte behöver ta in å ut om man jobbar dumma tider.
det konstiga är att hästarna trivs.........:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur