Ärftligt? Spatt och strålbenshälta?

chilling

Trådstartare
Hej!
Jag vet att det pratas om att spatt är ärftligt, jag vet att hingstar som har spatt inte blir godkända. Finns det forskning på detta och vet någon hur man får tag på den? Vet att det finns forskning på islandshästar coh det är det konstaterar nedärvbarhet men enligt min vet. så är det inte konstaterat till 100% att spatt är ärftligt hos ridhästar. Vad säger ni om det? :confused:
Hur hög är nedärvbarheten på spatt, hur många procent?

Är strålbenhälta också ärftligt?? Hingstar som har strälbenhälta blir väl inte heller godkända?

Sv: Ärftligt? Spatt och strålbenshälta?

Spatt är inte direkt nedärvbar, dvs för att en individ har spatt medför inte att avkomman automatiskt får den. Däremot har man ökat dispositionen för spatt väsentligt, invider med spatt ökar dispositionen avsevärt hos avkomman.

När det gäller strålbenhälta vet jag inte ett smack, så där får någon annan ta vid. :D

Det är väl så att strålbenshälta ofta är sammankopplat med vissa exteriöra detaljer, som nedärvs. Ocj därför är det ärftilgt.
Och om jag inte missminner mig så är det väl liknande med spatt???

Ok. Vet ni om det finns forskning på halvblod om spatt och ärftlighet?
Vet ju att det finns på islandshästar.

Tack för era svar ;)

Jag har också för mig att det är så som du säger. Varför jag undrar är för att det verkar som på end el att det är OK att avla på ett sto som har strålbenshälta men inte på ett som har spatt!

Det borde ju vara lika tycker man??

Hästar är hästar, spatt är spatt. Det spelar nog ingen roll vilken ras forskningen utförs på.
Spatt har ju funnits med på defektlistan sen urminnes tider, så det finns förmodligen en hel del forskning på området.

chilling skrev:
Jag har också för mig att det är så som du säger. Varför jag undrar är för att det verkar som på end el att det är OK att avla på ett sto som har strålbenshälta men inte på ett som har spatt!

Det borde ju vara lika tycker man??
Håller HELT med dig!
Det är lika illa att avla på ett sto med strålbenshälta som ett sto med spatt! ABSOLUT!

Att man valt att forska på just islandshästen, kan ju bero på att just den rasen har uppvisat spatt i större utsträckning men också för att alla inte blir oridbara pga åkomman.

Så i det fallet håller jag med, häst som häst oavsett ras.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 629
Senast: Freazer
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Nahar
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 310
Senast: Polibek
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 991
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka