Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Kallt för människor jo :angel: men kallt för nykomna växter 5-8 grader, då blir de inte så rangliga, men det är juh bättre med 16 grader än 23 :D Hade ett år en fläkt som gick på timer, det året blev tomatplantorna riktigt stabila, eftersom det "blåste" :idea:

Här finns noll finesser i form av extraljus, låga grader och fläktar, men Aubretian har i alla fall börjat spria försiktigt på fönsterbrädan.

Just nu är jag så otålig så jag vet inte vart jag ska ta vägen :crazy: jag vänter på mina rosor som inte kommer fören april/maj! :cry: (hoppas nån kan tycka synd om mig) ska plantera tomaterna i slutet på februari. Bara det känns åratal iväg! jag känner dock lite stöd i att jag kan börja planera så smått vad som mer ska planteras.. jag är så vansinnigt sugen på att prova vattenmelon. Men jag har inget riktigt växthus och jag är feg :o

Just det!

Det finns ju en tråd för ogräs ju...Dvs barna/föräldra tråden! Så varför inte en tråd för riktigt gräs!!!:devil:

/KT

Haha! Ja just det! :idea: :D

Gå gärna in på min önske-tråd under Bukefalos-hjälp-forumet, där jag och andra försöker önska, peppa och fjäska fram ett eget Hem och Trädgårds-forum. :)

Vilka härliga bilder! Så fin din ljusby är, vilken mysig idé. :)

Jag ska nog också ta och fota lite runt vår trädgård och visa upp vilka idéer jag har.

Jag har appelblossom, jag tror att den har överlevt.. :angel: Om du vill så kan jag försöka skicka några sticklingar! :) Om jag klipper och sedan skickar så borde de klarar det, de ska ju helst torka något dygn innan man sätter ner dem i jorden.

I övrigt så har min paprikor och chili kommit upp, mitt stora Chilibuske som jag nästan hade lyckats övervintra hade svärmor ihjäl :devil: Jag måste lära mig att inte släppa henne i närheten av mina växter... :crazy:
Jag ska nog ta och sätta tomaterna idag, sen ska jag ta fram ett lågt bord och ställa under fönstret så jag kan ställa min större pelgaoner där och har småttingarna i fönstret! Iår har vi haft vardagsrum där jag brukar dra upp mina plantor så jag måste fundera om lite... ;)

Växthuset måste jag ta och skugga vindruvan lite i, sen ska jag nog ta och fixa upp fiberväven så jag kan börjar härda ut lite taklökar som har fått stått i källaren eftersom jag missade att gräva ner dem i höstas... :angel:

Sen ska jag nog ta och klippa ner houngsrosen som vi ska flytta, för annars blir den kvar ett år till... :crazy:

Gah vad jag längtar till våren!!!!:bump:

Snabbrfåga: Hur lång tid brukar det ta för paprikafrön att gro?

ca en vecka för mej iaf, lite längre ibland!

*hmmm*

Undrar om jag satte mina för djupt.

*kl*
Jag håller på o laddar upp lite bilder på hur min balkong brukar se ut :) Tänkte åka o köpa lite fröer i morgon när jag fått min pension, och sätta igång med vårsådden :banana: På nåt sätt ger det mig lite liv på våren när fröerna gror o man får pyssla med nåt :D

Snabbrfåga: Hur lång tid brukar det ta för paprikafrön att gro?

Det kan ta upp till 20 dagar för vissa paprika fröer, de ska ha det rejält varmt och fuktigt under själva groningen, när de sedan har kommit upp kan man dra ner värmen och bara se till att de håller sig fuktiga! :)

Eftersom jag bor i lägenhet är det balkongen som blir drabbad av min blomsterpassion. Grannarna brukar berömma min balkong o har utsett den till gatans vackraste tre år i rad :love:
Katten älskar att vara där ute, och på sommarnätterna har vi dörren på glänt så hon kan sova i solstolen. Det första vi gjorde var att näta in den när vi flyttade hit, och eftersom den är på 9 kvm så har vi lite yta att utnyttja.

Här är ett par bilder från sommaren 05, då fylldes lådorna av allehanda fröer, och så blev det lite överraskning när de kom upp :D Solrosor, aster, blåklint i olika färger o lite sånt fint. Solrosorna använde jag mycket som snittblommor inne och tog med o gav till farmor som var stor älskare av solrosor.
balkonglåda
balkonglåda

skönt med parasoll
funkar även som insynsskydd
härliga färger

Förra sommaren satte jag upp tunna IKEA-gardiner som solskydd, för det blir som värst över 45 grader varmt där ute. Gardinerna stoppar den värsta hettan och man kunde utnyttja balkongen även på eftermiddagarna. Innan solen kommer runt hörnet kan man ha dem fördragna, och även på kvällarna,

katten på sin favoritplats med bästa utsikten
härligt med blomster

men mellan 12 och 17 så har man dem fördragna så man får lite lagom temp o slipper svettas ihjäl.

solskydd och insynsskydd
drar ner tempen med ca 15 grader

I lådorna såddes det lite allt möjligt, minns inte ens vad allt heter. Men det var i alla fall blomsterkrasse och Prins Gustavs öga, sen en blomma till som jag glömt namnet på.
krassen
knopp

Sen är det denna skönheten som jag inte minns vad den heter:
vad heter de?

Sen har alla tomatplantorna fått bo på balkongen oxå, här är jag mitt i en omplantering.
tomatodling

Som mest hade jag 29 plantor, det var alldeles för mycket :o I år tänker jag inte vara hemma så mycket, så då skippar jag tomaterna hemma, det får bli några i torpet i stället.

I sommarstugan har jag ett helt trädgårdland att fylla. Det odlas potatis, lök, morötter, dill, persilja, rädisor, rödbetor, sallad, vissa år även majs och blomkål, och så har vi det traditionella med jordgubbar o smultron. Nytt för i år är en liten början till hallonhäck bort mot vår lillstuga, vid diket.
yyyta
Och så måste jag visa vår underbara shersminbuske :love:
sprider väldoft

Jag har trädgårdsarbetat ett par timmar idag. Dvs spettat hål till och slagit ner med slägga 9 ekstolpar. Samt samlat ihop stenar ( ca 2 hinkar fulla) och slängt dom i det lerigaste grindhålet!

Håller nu vårvädret i sig kanke jag hinner börja bygga på nya projektet också....

~Växthus~

Nu med nya friggebodslagen kan det ju bli upp till 15 kvadratmeter stort!

/KT

TACK!

det bästa hade nog varit om du kunde rota dem först-jaghar föröskt ta sticklingar av mina pelargoner förr o alla dör....:)

Här svettas det också.Jag var o mockade ut en hel box med kiss igår o red sedan.blev nog lite mkt så jag har feber o lite hjärtproblem idag.ligger för helt öppet fönster o funderar på vad jag skall hitta på me dHundträdgården.tänkte skicka ut assistenten att fota problemområdet sedan så ni kan få ge mig råd.

Vilka fina och stämningsfulla bilder från din sommarbalkong! :)

Här svettas det också.Jag var o mockade ut en hel box med kiss igår o red sedan.blev nog lite mkt så jag har feber o lite hjärtproblem idag.ligger för helt öppet fönster o funderar på vad jag skall hitta på me dHundträdgården.tänkte skicka ut assistenten att fota problemområdet sedan så ni kan få ge mig råd.

Uj, du får vara rädd om dig, så du håller länge!

Hur menar du med Hundträdgård? Är det som en hundgård med blommor i/på/runt eller en egen avdelning för hundar, där de får rota, röja, gräva ner ben etc? Eller ett område på tomten där bara Hund-relaterade växter planteras, tex Hundkäx? :angel: :D

Vill självklart se bilder! :)

Tro't eller ej, men jag har faktiskt lyckats få till några foto idag.

Här är vår småtråkiga trappa med ännu tristare teak-ytterdörr, från anno datzumal (1963). Vill (ska!) byta ytterdörr, vi ska bara bestämma oss för modell. Just nu lutar det åt vit dörr med antingen tre runda eller fyrkantiga små fönster som sitter lodrätt i ovandelen av dörren (nån som förstod?).
18556303.jpg

Nåt sånt här skulle jag vilja ha istället! I alla fall principen med stenarna, inte precis just den här trappan.
18555209.jpg

Och för att matcha vill jag ha samma stenar som på trappan i den lilla murkanten i tomtgränsen. Men jag tror inte det blir svårt att ta bort de gamla och sätta dit nya. Eller vad tror ni? Den gamla, befintliga murkanten:
18555163.jpg

18555207.jpg

*KL*

För att slippa starta en helt ny tråd.
Har varit runt i trädgården i dag (och skottat hundskit bl.a.) När ska jag börja klippa ner mina kryddor egentligen? Har sett att både timjan och oregano redan börjar få grönt vid marken, men det är ju lite tidigt än.
Och hur är det med gråmalva? Ska den klippas ner eller ska den vara som den är? Den är lite väl buskig och jag tänkte mig väl nåt mindre när jag köpte plantan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka