Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!
Eftersom jag bor i lägenhet är det balkongen som blir drabbad av min blomsterpassion. Grannarna brukar berömma min balkong o har utsett den till gatans vackraste tre år i rad
Katten älskar att vara där ute, och på sommarnätterna har vi dörren på glänt så hon kan sova i solstolen. Det första vi gjorde var att näta in den när vi flyttade hit, och eftersom den är på 9 kvm så har vi lite yta att utnyttja.
Här är ett par bilder från sommaren 05, då fylldes lådorna av allehanda fröer, och så blev det lite överraskning när de kom upp
Solrosor, aster, blåklint i olika färger o lite sånt fint. Solrosorna använde jag mycket som snittblommor inne och tog med o gav till farmor som var stor älskare av solrosor.
balkonglåda
balkonglåda
skönt med parasoll
funkar även som insynsskydd
härliga färger
Förra sommaren satte jag upp tunna IKEA-gardiner som solskydd, för det blir som värst över 45 grader varmt där ute. Gardinerna stoppar den värsta hettan och man kunde utnyttja balkongen även på eftermiddagarna. Innan solen kommer runt hörnet kan man ha dem fördragna, och även på kvällarna,
katten på sin favoritplats med bästa utsikten
härligt med blomster
men mellan 12 och 17 så har man dem fördragna så man får lite lagom temp o slipper svettas ihjäl.
solskydd och insynsskydd
drar ner tempen med ca 15 grader
I lådorna såddes det lite allt möjligt, minns inte ens vad allt heter. Men det var i alla fall blomsterkrasse och Prins Gustavs öga, sen en blomma till som jag glömt namnet på.
krassen
knopp
Sen är det denna skönheten som jag inte minns vad den heter:
vad heter de?
Sen har alla tomatplantorna fått bo på balkongen oxå, här är jag mitt i en omplantering.
tomatodling
Som mest hade jag 29 plantor, det var alldeles för mycket
I år tänker jag inte vara hemma så mycket, så då skippar jag tomaterna hemma, det får bli några i torpet i stället.
I sommarstugan har jag ett helt trädgårdland att fylla. Det odlas potatis, lök, morötter, dill, persilja, rädisor, rödbetor, sallad, vissa år även majs och blomkål, och så har vi det traditionella med jordgubbar o smultron. Nytt för i år är en liten början till hallonhäck bort mot vår lillstuga, vid diket.
yyyta
Och så måste jag visa vår underbara shersminbuske
sprider väldoft