Årets hö!

Sv: Årets hö!

Per kg ts
Mj 9,3
smrp 60,7
ca 5,7
p 2,6
mg 1,5

Problemet är att höet blev liggande över helgen i en påse, alltså stämmer inte ts på långa vägar. Det var 93,6 ts och detta är hösilage. Nog för att det var rätt torrt men inte så krut torrt.
Skulle gissa på 75-80 kanske.

Hej
Jag skall lämna mina prover nu för första gången själv.
betalar man per häst?
Eller för ett prov?
Eller för förpackning?

Jag plockar en tuss från flera olika balar, blandar och lägger i en påse.
Sen lämnar jag in den. Har du hö från olika vallar med olika årgång på borde du lämna in flera olika prov.
Se till att du har namn på vallen bara så att du vet vilken som är vilken då svaren kommer.

Mina värden i år:
DSC02481.JPG

DSC02484.JPG

Fick inte alls lika bra värden i år, som det brukar vara... :(
Har köpt av samma hö-bonde i flera år nu och alltid varit helnöjd! Ska påpeka detta nästa gång jag träffar honom. Kanske dags att så nytt?

Dock är det ju inte det sämsta hö jag köpt genom åren. :)

Smrp 36 g/ kg foder
Energi 7,6 MJ/ kg foder
Kalcium 3,1 g/ kg foder
Fosfor 0,9 g/ kg foder
Kalium 9,2 g/kg foder
Magnesium 0,7 g/ kg foder

Fick inga höjdarvärden på mitt hö :mad:

MJ 7,3 mj/kg foder
Smrp 29 g7kg foder
Ca 4 g/kg foder
P 0,9 g/kg foder
Kalium 9 g/kg foder
Magnisium 0,9 g/kg foder
Måste ge protientillägg, soja och linfrö.

Har fått analysvärdena! :banana:

Hö, första skörd:
Mj 8,4 mj/kg
Smrp 61 g/kg
Ca 3,9 g/kg
P 2,7 g/kg
Mg 1,2 g/kg

Kvot: 7,3

Ser ju fint ut! Inget kraftfoder här inte! Behövs möjligen lite magnesium till båda hästarna samt kalcium till lilla tjejen på 2 och halvt år.

Jag förstår faktiskt inte hur vi kan ha sån himla tur varje år. De sista 4 höpartierna har haft supervärden! Våra hästar vet inte ens vad kraftfoder är :D .

Hösilaget:

60% TS
6 MJ/kg foder
45 gr SRP/kg foder
Ingen mineralanalys än (bonden gör inte det, får göra det själv sen)

Jag kunde inte bett om bättre värden, passar mig utmärkt, låg MJ (lägre hade jag inte gråtit över men det är svårt att få med bibehållen kvot) och en kvot på 7.5. Perfekt. Iofs så var jag aldrig oroad över resultatet, bonden vet vad hästägarna vill ha (låg MJ, kvot på 6 -7 ungefär) och skördar därefter. Så ligger i princip alltid på 6 MJ och 40 - 45 gr SRP (förra året 6 MJ och 42 gr SRP).

Höet vet jag inte än, inte analyserat (bara gett som stödfodring än och velat om jag ska ge något hö alls i vinter fast nu har jag bestämt att jag ska det så ska skicka analys i början på nästa vecka). Men jag är inte oroad där heller, det brukar alltid vara stuterivärden på hans förstaskörd. Till och med förra året när förstaskörden blev i augusti (!) så hade han stuterivärden på det. Däremot kommer MJ ligga högre än jag vill ha det.. Brukar landa kring 8 MJ och en kvot på 8 - 8.5.. Kvoten är bra och inget fel på MJ heller egentligen, förutom att jag inte riktigt har hästar som 8 MJ och fri tillgång är en lyckad kombination på *s*

Men återkommer med höanalysen, såvida inget otroligt hänt i år kommer de vara alldeles utmärkta de med.

/Alexandra - med pli på sina leverantörer ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama