Årets grovfoderskörd

Nafayette

Trådstartare
Här hemma har vi slagit rubbet. Ska börja pressa hösilage i morgon och till helgen tar vi in höet hoppas jag.

Och det är nästan på snudd att det är rekordtidigt.

NI som bor bortikring här i detta avlånga land.
Hur går det för er?

Är det fler som sneglat på pressarna och tagit fram elevatorn??

AM

Sv: Årets grovfoderskörd

Bor du söderöver??

Det ska bli roligt och se hur analyserna ser ut detta år.

Förra året hade vi alldeles för mycket regn.
I år är det alldeles för torrt..

Man är aldrig nöjd ;)

AM

det är ungefär en vecka sedan dom började ta in här. pratade i kväll med vår lev. (han är klar för denna gången) det har blivit ca. 1/3 av vad första skörden gav förra året pga. torkan, men värdena skulle visst vara väldigt bra (förra året va kvoten 9.3 på dom åkrarna och skulle tydligen ligga där runt i år med)

Jag bor mellan Vänern och Vättern;)

Ja det ska bli kul att se resultatet!

Nästa vecka har iallafall jag beställt fint sommarregn nätterna igenom:cool: jag önskar att det börjar söndag kväll och slutar på lördag morgon:angel:

Här brukar det inte bli skörd förrän tidigast runt midsommar.

Stallägaren är storproducent och vill inte ha för höga värden för då vill inte hästägarna köpa fodret av honom...
Han håller med mig, men måste samtidigt rätta sig efter kunderna. :grin:

Själv skulle jag ge nästan vad som helst för att slippa ge kilovis med lusern under vintern. :crazy:

Här är höskörden inne sprött och fint

räkna med att allt är 14 dagar tidigare i år än förra året

räkna med att allt är 14 dagar tidigare i år än förra året

Jo, det känns ju så, men jag vet inte om vi har det där riktigt extrema läget som verkar råda längre söderut? ;)

Vi är iaf ombedda att hushålla med det hö som finns, så förmodligen vet han inte riktigt ännu när skörden blir.
Som hästägare med fångest vill jag inte gärna hålla på att trixa med extra foderbyten om höet inte skulle räcka... :crazy:

Även här är småbals hö intaget o klart så när som på några lass som ska eleveras in i dag.
Belv en betydligt mindre 1:a skörd än förra året men man kan ju inte klaga på torkvädret :D

"Vårat" (ja det vi ska köpa av alltså) borde vara inne nu, det slogs för några dagar sen.
Det ska bli spännande att se vad det blir för värden (det är alltid spännande!)
Torrt lär det bli i alla fall.

Dom fick in 75% av det hö dom brukar få in på första skörden. En annan de känner fick bara in 10% :crazy:

Vi fick vårt pressat och plastat igår och analysen är på väg. Så det ska väl vara klart i slutet av nästa vecka.
Vi fick ungefär tre balar per ha, brukar vara fyra till fem. Men det vi fick ser bättre ut för ögat än förra året. För i år fick slaget innan gräset gick blom, så det verkar lovande hittills. Så nu ser vi fram emot regn och en andra skörd här nere.
Kan tillägga att det vekar vara väldig kris med bete för dem som har odlade vallar på platt mark redan nu. Våra naturbeten håller ju alltid fuktan på vissa partier så än har vi gott om bete. Men det skulle kännas bra även för betet om det vill regna lite nu.

Det enda gräs som verkar växa är det som finns på gräsmattan och det är säker bara för att gräsklipparen har gått sönder.:mad:

Här har ju gräset precis börjat komma upp ur backen känns det som. Visst är det lite grönt på åkrarna och i beteshagen, men det dröjer nog innan det är dags att slå.

/M - mitt i Sverige

är det bara vi som fått ganska bra skörd? Vi pressade och plastade igår kväll och vi fick 63 balar på knappt 3 ha. balarna väger nog ca 300 kg.

Just här verkar vara rätt ok skördar faktiskt. Vi fick ju regn för knappt två veckor sen och det gjorde susen.

Jag skördar inte själv, men rapporterar att i sydöstra småland verkar även de bönder som brukar skörda grovfoder i mitten av juli (ja, förstaskörd) ha fått loss tummen och ha fått in det mesta av vallskörden - som ensilage eller hö.
De som funnits här i närheten har sett ut att få normalstora skördad - hoppas jag i alla fall.

Och i övrigt vill även jag ha regn så det kan bli MINST två skördar till på vallarna denna sommar...

tillägg:
Det är 2 veckor sedan arrendatorn körde hem ensilage från åkrarna på granngården... :d

Senast ändrad:

KL

Här är torkan svår, fick släppa mina vallar till bete, slog bara en liten del av dem. Hade turen att grannen hade gott om vall i år så jag fick mitt hösilage i alla fall. Slog idag på morgonen och pressade nu på em. Där strängarna var tunna hann det torka väl mycket kanske men i övrigt blir det nog perfekt. Skall bli kul att se vad analysen säger, ligger färdigpreppad i frysen i väntan på vardag.

Japp...slog min vall idag. Förhoppningsvis håller sig vädret så jag får in det;)

Göteborg, halv skörd. Mkt fin kvalitet. Spännande att se resultatet av analysen men bonden som skördar gissar på MJ 11 och Protein 60.

I såfall kan jag ju skippa allt vad kraftfoder heter :laugh:

Skriv och berätta så snart ni fått svar på analysen, sååå nyfiken.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 133
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 487
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka