Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hepp nu sitter vi med fölis i boxen och väntar på veterinären :(

Hon som var så pigg! Nu vill hon inte röra sig utan lägger sig ner så fort vi får upp henne och dessutom lägger sig på rygg :(

Var det den vars mamma droppat mjölk i flera dagar?
Hoppas att vetten har plasma med sig så hon kan få det på en gång.

Om jag nånsin har ett sto som droppar i många dagar så kommer jag direkt att ta ut vette för foalcheck - (möjligt undantag om jag fått i ungen bra råmjölk från annat sto)

Hon som var så pigg! Nu vill hon inte röra sig utan lägger sig ner så fort vi får upp henne och dessutom lägger sig på rygg :(
Åh vad hemskt :( säger som cirkus hoppas veterinären har plasma med sig och hoppas det inte är försent.

Hur gick det med skäckfölet sen?

Ikväll hade jag grimma på Silvio när jag ledde hem honom från hagen. Han har provat grimman en gång tidigare bara inne i boxen. Lite kli på halsen och rumpan och jag fick lurat på honom grimman och sen ledde jag hem honom, gick bakom lite emellanåt och puttade framåt.

Tyckte han var väldigt duktig, blev rädd och reste sig en gång i hagen när han förstod att han satt fast, men jag gav efter så fort jag hann med och kliade på halsen så han förstod att det inte var någon fara. Samma sak när han någon gång blev lite rädd när jag skulle leda honom hem. Överlag så förstod han lite av att följa med i grimman, måste säg att jag tycker han verkar lättlärd.

Inne i boxen sen så övade jag flera gånger på och av med grimman kombinerat med kliande och kel. Han var snäll och skulle klia tillbaka, han är minsann rätt så hårdhänt o börjar få tänder så snart får man säga ifrån.

Jag har ju aldrig fått föl så här tidigt innan utan fått i juni/juli och då är de bara inne ett par nätter sen ute dygnet runt och då behöver de aldrig läras att ledas utan springer lösa bredvid mamman. Nu är de mycket trafik där vi bor och Silvio har redan tagit större svängar runtom mamman så jag ska försöka leda honom from nu till o från hagen. De ska vara inne på natten minst en vecka till och sen ska ju de andra stoet föla så då blir det att de får vara inne en period till.

Vi var ju flera som läste härinne om att stoet läckte mjölk i flera dagar. Var det någon av oss som sa/skrev något om att en foalcheck borde göras? Nu har jag dåligt samvete :( Vet att jag tänkte det men skrev bara någon rad om att stoet borde övervakas mer men samtidigt vill man ju inte påpeka om precis allt.... Håller tummarna att det går bra.

Ja det är den vars mamma läckt mjölk innan.. :/

Nu är blodprov tagna och veterinären är och analyserar. Fölis har fått dropp, kramplösande och klyx..än så länge har det inte hänt något :(

Fölningen gick ju väldigt okomplicerat och ägaren var med genom hela, fölis var uppe på benen inom 40 minuter ungefär och då flaskmatade vi henne med några dl. Sen har hon vart jätte pigg, ätit och skött magen. Men från kl 18 till 19.30 så vart hon sämre..

@OutOfService Jättetråkigt att läsa...

Eftersom ni klyxat den, misstänker vet att det är magen som krånglar? Min 11.a fick tarmbecksförstoppning ½ dygn gammal, vi åkte in direkt till ultuna och klarade honom, men hade aldrig överlevt hemma. Tänkte på det du sa att den lägger sig på rygg.. försök till att rulla? Ganska typiskt symtom nämligen, min ville även ligga med huvudet bakslaget.

Håller annars med övriga om att man kan misstänka brist på antikroppar (eftersom stoet läckt råmjölk i flera dagar)

Hoppas hoppas ni klarar den lille! Lycka till!

Det positiva var att blodproverna såg bra ut, hon behövde ingen plasma. Så det är väl antagligen förstoppning.

Hon har kissat lite flera ggr, men fick ju 1 liter dropp, äter iallafall hyfsat bra och tillräckligt ofta, men däremellan så ligger hon ner mestadels på rygg och vänder sig från sida till sida.
Men trots klyx vid 22.30 så har hon fortfarande inte bajsat :(
Dock lite piggare nu, är väl tack vare det kramplösande.

@OutOfService men tyckte inte vet att ni skulle åka in nu då??

Låter verkligen som om hon är förstoppad... och att klyxen inte ger effekt.
När färska föl blir dåliga går det snabbt utför, finns ingen tid att fundera, bara att åka om ni frågar mig.

Bra att hon hade antikroppar
Hoppas att fölungen klarat natten.
Säger som Charlottee - det är bara att åka.

Ikväll hade jag grimma på Silvio när jag ledde hem honom från hagen. Han har provat grimman en gång tidigare bara inne i boxen. Lite kli på halsen och rumpan och jag fick lurat på honom grimman och sen ledde jag hem honom, gick bakom lite emellanåt och puttade framåt.

Tyckte han var väldigt duktig, blev rädd och reste sig en gång i hagen när han förstod att han satt fast, men jag gav efter så fort jag hann med och kliade på halsen så han förstod att det inte var någon fara. Samma sak när han någon gång blev lite rädd när jag skulle leda honom hem. Överlag så förstod han lite av att följa med i grimman, måste säg att jag tycker han verkar lättlärd.

Inne i boxen sen så övade jag flera gånger på och av med grimman kombinerat med kliande och kel. Han var snäll och skulle klia tillbaka, han är minsann rätt så hårdhänt o börjar få tänder så snart får man säga ifrån.

Jag har ju aldrig fått föl så här tidigt innan utan fått i juni/juli och då är de bara inne ett par nätter sen ute dygnet runt och då behöver de aldrig läras att ledas utan springer lösa bredvid mamman. Nu är de mycket trafik där vi bor och Silvio har redan tagit större svängar runtom mamman så jag ska försöka leda honom from nu till o från hagen. De ska vara inne på natten minst en vecka till och sen ska ju de andra stoet föla så då blir det att de får vara inne en period till.

Min lilla fick ha mammas grimma som sele första gången de var ute sen har jag haft grimma på henne till o från hagen varje dag.
Vågade aldrig ha henne lös runt mamman eftersom vi måste gå över en väg precis efter en skarp kurva så från ena hållet syns vi inte och de kör bra mycket fortare än tillåtet :(
Men det har funkat fint o nu travar hon på så fint i sin grimma :)

Tänder har hon fått med, AJ! :meh:
Älskar när man kliar henne på rumpan o då har hon stått o kliat mig tillbaka, gulligare när de inte kan bitas ;)

@OutOfService hoppas att allt löser sig med ert fina föl o att hon kommer på fötterna snabbt!

Min lilla fick ha mammas grimma som sele första gången de var ute sen har jag haft grimma på henne till o från hagen varje dag.
Vågade aldrig ha henne lös runt mamman eftersom vi måste gå över en väg precis efter en skarp kurva så från ena hållet syns vi inte och de kör bra mycket fortare än tillåtet :(
Men det har funkat fint o nu travar hon på så fint i sin grimma :)

Tänder har hon fått med, AJ! :meh:
Älskar när man kliar henne på rumpan o då har hon stått o kliat mig tillbaka, gulligare när de inte kan bitas ;)

@OutOfService hoppas att allt löser sig med ert fina föl o att hon kommer på fötterna snabbt!

Silvios tänder har också börjat sticka upp, och han kliar gärna tillbaka. Säger som du AJ!

Han är ju så söt i sin grimma, och han ser ut att ha härlig trav :love:. Han travar bara när man leder honom, i hagen är det mest fullt ös i galopp eller ligga o vila.

Hur länge har ni tänkt ha era inne om nätterna?

Det positiva var att blodproverna såg bra ut, hon behövde ingen plasma. Så det är väl antagligen förstoppning.

Hon har kissat lite flera ggr, men fick ju 1 liter dropp, äter iallafall hyfsat bra och tillräckligt ofta, men däremellan så ligger hon ner mestadels på rygg och vänder sig från sida till sida.
Men trots klyx vid 22.30 så har hon fortfarande inte bajsat :(
Dock lite piggare nu, är väl tack vare det kramplösande.
Ok, då hade hon alltså tillräckligt med antikroppar. Hoppas det löser sig med henne. Jag är fortfarande nyfiken på hur det gick med skäckfölet?

Och nu åt hon lite, plus att det nu kommit en hel del diarré!
Aldrig blivit så glad för bajs innan!! :D

Så nu inväntar vi bara veterinären också..

Å just det, @sassiball skäckfölis mår jätte bra. En riktig lite illbatting som härjar omkring <3

@OutOfService *raderat* läste ditt senaste svar efter, skönt att magen är igång igen samt ffa att hon äter!! de kan sluta dia pga magbesvär, ni får fortsätta hålla den ungen under uppsikt!

@Charlottee i början var det små hårda knortar, sen vart det lite ljust gägg med hårda knortar och nu är det bara ljus brun/gul diarré.

Hon åt nu för en stund sen, så nu vilar hon lite och så ska vi få upp henne igen så hon får äta lite till.

Och åka in är inte mitt beslut, precis som det inte var mitt beslut att inte ta ut veterinären till andra fölisen. Nu ska iallafall veterinären komma ut igen

@OutOfService bra!! kladdigt och ljust ska fölbajs vara ( ej diarre) när det mörka hårda tarmbecket kommit ut. förstår att det inte är ditt beslut men eftersom du valt ( antar med ägarens samtycke) att posta offentligt, blir vi involverade och vill hjälpa. nu verkar ni klarat den lille, hoppas att det fortsätter så! håller alla tummar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 791
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 052
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar