Årets foderstater

Mina islandshästar 8 år och 3 år får 8 kg hö var och 3 dl Krafft pluss protein.
Enkelt och bra så jag är nöjd! :):up:
Får just nu 6,5 kg var men det ska snart ökas till 8 kg.

Dom går på lösdrift och 8 åringen tränas 4 ggr/vecka. 3 åringen har vi påbörjat inridning på och gör egentligen inget som är ansträngande mer än för hjärnan just nu :) 3 åringen är rätt bra i hullet medan 8 åringen har lite fläsk som ska bort fortfarande. Beroende på hur dom tar sig så kanske jag ökar till 10 kg hö i vinter.
 
Det är dock en kort period. Sedan måste jag nämligen fodra med fjolårets hösilage (6,4 MJ och 19 g smb. rp) och då vill jag helst gå och gömma mig. :banghead: :arghh: 1500 kg att ge dem innan det blir analys av årets hösilage som säkert är precis lika dåligt. :yuck:

Jaha, då var min underbara period med bra hösilage över. Det har varit så skönt att inte behöva ta in hästarna varje dag för att fodra kraftfoder, men nu är det bara att bita i det sura äpplet och fodra upp det dåliga hösilaget. Så framöver (i 70 dygn) blir det så här:

Vuxet fjordsto matchvikt 400 kg, nu överviktig, lätt arbete
7 kg hösilage
6 hg krafft muskel
80 g krafft miner blå

Tvåårig fjordvalack matchvikt 400 kg, nu överviktig
7 kg hösilage
1,1 kg krafft pluss protein
90 g krafft miner blå

Vuxet welsh mountainsto matchvikt 250 kg, dräktig i perfekt hull
7 kg hösilage
1,5 hg krafft muskel
30 g krafft miner blå

Sedan är det dags att börja öppna balarna från i år och efter ca en månad bör jag ha en analys... :nailbiting:
 
Vi har fått tag på alldeles för bra hö och jag har en fruktansvärt lättfödd häst.
3 kg hö per dag och fri tillgång på gräsfröhalm (äter ca 4-6 kg). Han har dock aldrig varit så fin i hullet som nu! Vitaminer och mineraler som krubbskrammel. En och annan morot och pepparkaka slinker också ner :).
 
Korsning 11år, vet gissade på en vikt på 600 kg vilket är lite väl tilltaget tror jag, lätt motion.
nästan fritt med hö
lite skrammel lusen
0,5dl Linfröolja
mineraler

Engelskfullblod 3 år, vikt 500 eller lite mer, lite promenader ibland men framförallt så har hon börjat växa.
Nästan fritt med hö
3 kg lusen
1dl linfröolja
mineraler
 
SWB Sto, 11 år. Hobbyrids 5 dagar i veckan. Tillägg: Väger 600 kg.

"Fri tillgång" på proteinfattigt hösilage ute i småmaskigt nät, 4 kg inne på natten.
ca 500 g lusern
100 g potatisprotein
80 g krafft blå mineraler
1 msk salt
 
Fjordkorsning, Lite tjock fortf: ca 5,5kg hö, lite halm och gammalt gräs, 0,5 kg egen müsli på lucernhack, linfrökaka mm. I vinter ca 8 kg hö.

Kallblodstravaren och importponny strl D: 7,5 kg hö, drygt halvkilo müsli, gnaga gräs i hagen. I vinter ca 10-11 kg hö.

Shettis, tjock: typ 3kg hö och lite skrammel i krubban. I vinter ca 4,5-5 kg hö. Motionerar ca 3ggr/v.

Fodras just nu 4ggr per dag.


Uppdatering:

Fjordkorsningen: 7,5 kg hö, 1/2 kg hemmagjord müsli (50% lucernhack= mkt tuggtid) mineraler & lite vetehalm. Hullet går åt rätt håll men får gärna trimmas ner ytterligare. Rids ca 3ggr/v.

Större importponny (fint hull, rids 3ggr/v) plus kallbltravare (lite bukig, sällskapshäst)
9-10 kg hö, 0,75 kg müsli enl ovan, mineraler.

Shettis, tjock som en julgris men börjar äntligen bli bättre. (Mkt höstgrönsaker i år) Körs ca 2-3 dagar/v 3-5 km.
Äter nog ca 3,5 kg hö, lite halm, 1 dl müsli, 30g mineral.

Väntar på höanalys.
 
Jag har väntat sedan i augusti på en sådan här tråd men den verkar inte komma, så nu gör jag en själv :D (den är väl ok hoppas jag? :cautious:)

Många har analyserat sitt grovfoder nu och hunnit pyssla ihop sin foderstat. Jag vill se hur era ser ut! :banana:

Skicka gärna med lite relevant info om hästen det gäller :up:

Min kille är under igångsättning och rids för närvarande bara i skritt och lite trav i princip varje dag. Vissa dagar har vi promenerat för hand (en PRE korsning, 6 år, vikt på ca 450 om jag inte minns fel) och får ca 8 kg hösilage, 0,3 kg betfor och 80 g Krafft miner blå. Ska tilläggas att jag bara haft honom i knappt 2 veckor :)
 
Vi har i år ett hövdingar med 5,4 MJ och smrp 35 / kg, 65% TS.

Häst nr 1, halvblodssto 16 år, går 6 dagar i veckan, ca 560 kg:
12 kg hösilage
0,5 kg lucern
1 kg d&h sixteen plus
Steel-joint + nypon

Häst nr 2, halvblodsvalack 4 år, går 3-4 dagar i veckan, ca 580 kg, svårfödd:
17 kg hösilage (går inte att få i mer Hö)
1 kg lucern
3 kg d&h build up cubes
0,5 kg equi jewel
Nypon

Häst nr 3, shetlandssto 15 år, går 3-4 dagar i veckan:
3 kg hö
2-3 kg halm (fri tillgång)
Steel-joint + nypon
D&h sixteen plus som krubbskrammel.

Hade varit skönt för plånboken om alla hästarna vore lika lättfödda som shettisen! ;) Valacken är dyr att hålla i hull...
 
Woho! Har fått tag på ett betydligt bättre hö, så nu kommer det kunna bli en billig vinter med en höst som teoretiskt sett klarar sig på enbart hö + selentillskott. Bra för pållen och bra för mattes plånbok :)
 
Ännu ett år med tråkigt hö. Jag hade hopp om bättre resultat av analysen i år, då det är en annan leverantör men den här analysen är snarlik förra årets:wtf:.

Så här kommer foderstaten att se ut i vinter (i teorin i alla fall, får väl se vad ögat säger också).
8 kg hö
0, 5 kg Krafft Muskel
80 gram Krafft miner grön
Fri tillgång på havrehalm
Swbsto f. 10. Lättfödd.
Foderstat beräknad på näringsbehov för underhåll eftersom hon går i medeltal tre dagar/vecka, lätt motion. Förra vintern räknade jag med tillägg för lätt motion, men då fick jag dra ner pga överhull:p.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 042
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 842
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 828
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp