Årets foderstater

Evolution

Trådstartare
Jag har väntat sedan i augusti på en sådan här tråd men den verkar inte komma, så nu gör jag en själv :D (den är väl ok hoppas jag? :cautious:)

Många har analyserat sitt grovfoder nu och hunnit pyssla ihop sin foderstat. Jag vill se hur era ser ut! :banana:

Skicka gärna med lite relevant info om hästen det gäller :up:
 
Fri tillgång på hösilage, lite låga proteinvärden så kompletterar upp det med soja och kraft muskel. Ger ca 1kg havre och e-selen till det.
Halvblod som står ute 6,00-20,00 och rids fem dagar i veckan. (uteritter , dressyrträning och tävling då och då.)
 
12 kg hösilage
2 kg krafft groov 150
2 msk salt
Saknas 0,4 mg selen så ska räkna hur stor mängd vimital eplus han ska få utöver detta

Swb på ca 550 kg, rids 5-6 dagar i veckan med mycket trav och galopp.
 
Min får

12 kg hösilage
3 dl betfor
2 dl krafft muskel
1½ dl krafft blå mineraler
foderjäst
magnesium i perioder
2 - 3 morötter

Är ett 560 kg swb-sto som går i hage 8 - 17 samt rids/motioneras 6 dagar/ vecka.
 
16kg hö
30ml protect selen E
30g salt
2-3dl (torr)betfor
+ en näve lucern för att få slut på säcken :p
varken betforet eller lucernen behövs, är bara för att få ner tillskotten.
halvblod på 14 år, vila/lätt träning. normalhull. normal född.
står inne runt 6h på natten på halm vilket de också äter lite av.

ger samma till 22 åringen som bara går i hagen och dräller, hon är dock tjock, funderar på att dra ner höet under natten för henne, men lite svårt då de bara får 5kg och redan nu lämnar en 2kg
 
Fram till typ nu har det sett ut såhär:

Vuxet fjordsto matchvikt 400 kg, nu överviktig, lätt arbete
4 kg hö (7,9 MJ och 29 g smb. rp)
1 kg lusernhack
3,5 hg krafft pluss protein
30 g krafft miner blå

Tvåårig fjordvalack matchvikt 400 kg, nu överviktig
4 kg hö
1 kg lusernhack
7 hg krafft pluss protein
40 g krafft miner blå

Vuxet welsh mountainsto matchvikt 250 kg, dräktig i perfekt hull
6 kg hö
2,5 hg Krafft muskel
1 hg lusernhack
35 g krafft miner blå
 
Men nu är det dags att börja gå över till hösilage och för att slippa en massa kraftfoder medan jag är bortrest, så lyxar jag till det med lite specialbeställt vetfoder. :banana: Analysen är 5,1 MJ och 40 g smb. rp, ts 46 %.

Det gör att jag kan ge hästarna 9 kg hösilage vardera och sedan vara lycklig.... :love:

Det är dock en kort period. Sedan måste jag nämligen fodra med fjolårets hösilage (6,4 MJ och 19 g smb. rp) och då vill jag helst gå och gömma mig. :banghead: :arghh: 1500 kg att ge dem innan det blir analys av årets hösilage som säkert är precis lika dåligt. :yuck:
 
PRE nybliven valack 530 kg , lätt arbete 5 dagar i veckan, hage 06:30-18

13 kg hösilage ( mer än så vill han inte äta upp)
1 kg lusern
4 dl betfor
1 dl linfröolja
100 gram miner vit
E-vitamin

Holländsk import , sjukpensionär går mest i hagen, 500 kg , hage 06:30-18

13 kg hösilage
2 dl betfor
4 dl lusern
1 dl soja
100 gram miner vit
 
D-ponny 19 år, för tillfället halt. Lättfödd

2 kg hö (i vinter 6-7 kg)
~1 kg halm som tidsfördriv
3 dl soja
1 dl vetekli
½ dl mineraler, vit

Går på 3 ha gräshage ca 06.00-20.00.

SWB 3 år, går 3-4 dagar/vecka. 0.7 ha hage ca 06.00-20.00

Fritt hö, äter ca 7-8 kg.
0.5 kg groov 125
0.25 kg lusern
3 dl betfor
2 dl soja
½ dl mineraler, vit

Är helt förundrad över att han håller sig på denna foderstat, är en markant skillnad mot hur han har fodrats tidigare och då har han ändå börjat växa nu äntligen efter att ha stått still sedan han var 1 år + rids. Väntar på att nån ska komma fram och säga att det bara var ett skämt och att jag får trippla all mat igen...:cautious:

SWB, 24 år. Svårfödd och tunn men på uppgång, nu ganska normal. Pensionär, 0.7 ha gräshage ca 06.00-20.00

Fritt hö, äter ca 10 kg.
1,5 kg groov 125
0.5 kg lusern
4 dl olja
½ dl mineraler, vit

B-ponny, 26 år. Kom till oss förra veckan, mager som ett staket. Haft fång några gånger, enorm fångnacke.

Fritt hö, äter ca 4-5 kg
2-3 dl soja
1 dl olja
½ dl mineraler vit.

Går på 3 ha gräshage ca 06.00-20.00. Vi har inga frostnätter ännu.
 
SWB 2 år. Verkar vara relativt lättfödd, skulle gissa på 480kg.

12kg hösilage (kommer inte ihåg kvoten men lågt energivärde)
0,8kg original fiber musli
160g miner blå
1kg lusernhack
 
Varmblodssto, 9 år, ca. 520 kg. Stall om nätterna, hage dagtid. Rids lätt ca. 4 dagar i veckan.

8 kg hö med lågt proteinvärde
0,5 kg soja (på invänjning, men planen är att lägga sig där)
0,5 kg Krafft Pluss Protein
1 kg lusern
Morötter, salt och lite betfor tills säcken tar slut. Nopprar gräs i hagen.
 
SWB sto 550kg, 7 år. Rids varierande dressyr/hopp/ut ca 6 dagar/vecka. MJ 6.4 smrp 38

14kg hösilage (ts 72)
ca 1-1.5kg havre
1dl miner blå.
3dl speedibeet
1,5dl linfrön
 
SWB sto, 14 år, 545 kg dock lite överviktig och vääääldigt lättfödd. Har en "ryggskada" och arbetas lätt 6 dagar i veckan.

9 kg hösilage
1 kg lucernhack
0,2 kg torr betfor
1 dl mineraler (Granngårdens)
E-vitamin
 
NWB sto, digivande med föl 5 mnd. Lösdrift.
- Fri tillgång på hö (äter 18-20 kg)
- Lite betfiber för att blanda in vitaminer etc.

NWB hingst, föl 5 mnd. Lösdrift.
- Fri tillgång på hö (vet inte hur mycket han äter), tillgång till gräshage, diar fortfarande

DWB sto, hopphäst, rids 5-6 dagar i veckan, uppstallad nattestid, stor hage 08-21:
- Fri tillgång på hö (äter ca. 15 kg)
- Lite betfiber för att blanda in vitaminer etc.

Vårat hö har drygt 6 MJ och 60 g smrp/kg om jag minns rätt (kvot 10)
 
Men nu är det dags att börja gå över till hösilage och för att slippa en massa kraftfoder medan jag är bortrest, så lyxar jag till det med lite specialbeställt vetfoder. :banana: Analysen är 5,1 MJ och 40 g smb. rp, ts 46 %.

Det gör att jag kan ge hästarna 9 kg hösilage vardera och sedan vara lycklig.... :love:

Det är dock en kort period. Sedan måste jag nämligen fodra med fjolårets hösilage (6,4 MJ och 19 g smb. rp) och då vill jag helst gå och gömma mig. :banghead: :arghh: 1500 kg att ge dem innan det blir analys av årets hösilage som säkert är precis lika dåligt. :yuck:
Jag har också fjording och en liknande analys på vårat hösilage, det som gör att jag får ihop en vettig foderstat är potatisproteinent. :up: Hon kommer få 8,5kg hösilage i vinter :up:
 
Jag har väntat sedan i augusti på en sådan här tråd men den verkar inte komma, så nu gör jag en själv :D (den är väl ok hoppas jag? :cautious:)

Många har analyserat sitt grovfoder nu och hunnit pyssla ihop sin foderstat. Jag vill se hur era ser ut! :banana:

Skicka gärna med lite relevant info om hästen det gäller :up:

Fjordkorsning, Lite tjock fortf: ca 5,5kg hö, lite halm och gammalt gräs, 0,5 kg egen müsli på lucernhack, linfrökaka mm. I vinter ca 8 kg hö.

Kallblodstravaren och importponny strl D: 7,5 kg hö, drygt halvkilo müsli, gnaga gräs i hagen. I vinter ca 10-11 kg hö.

Shettis, tjock: typ 3kg hö och lite skrammel i krubban. I vinter ca 4,5-5 kg hö. Motionerar ca 3ggr/v.

Fodras just nu 4ggr per dag.
 
Jag har också fjording och en liknande analys på vårat hösilage, det som gör att jag får ihop en vettig foderstat är potatisproteinent. :up: Hon kommer få 8,5kg hösilage i vinter :up:

Jo, just nu lutar det åt att stoet kommer få 7 kg hösilage och 6 hg krafft muskel, men det är ju inte precis en rolig foderstat. :arghh:
 
Jo, just nu lutar det åt att stoet kommer få 7 kg hösilage och 6 hg krafft muskel, men det är ju inte precis en rolig foderstat. :arghh:
Jag har turen att krafftfoder ingår i hyran, annars hade det inte blivit en billig vinter. Du kan inte få tag på potatisprotein?

Hur högt ligger du på energi till dina? Funderar på vad som kan vara rimligt till min, som skall ligga runt 450kg nedbantad, rids 4-5 gånger i veckan och är +20.
 
Jag har turen att krafftfoder ingår i hyran, annars hade det inte blivit en billig vinter. Du kan inte få tag på potatisprotein?

Hur högt ligger du på energi till dina? Funderar på vad som kan vara rimligt till min, som skall ligga runt 450kg nedbantad, rids 4-5 gånger i veckan och är +20.

Nä, potatisprotein måste blandas ut med någonting och jag vill inte blöta foder när det är tjugo minusgrader och jag inte har uppvärmt stall. ;)

Mina skall som sagt banta, så jag har så lågt MJ som jag bara kan. Nu i november ligger stoet på 47 MJ och i december 52 MJ. Räknar med att hon ligger på 45 MJ i underhåll, men sedan går de ju ute dygnet runt så det ökar ju på behovet lite. I och med att jag bantar henne räknar jag inte in någonting för ridning/körning utan ser det mer som en bonus i viktminskningen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 042
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 842
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 828
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp