Årets dummaste fråga...

S

Sirisiri

Kan en foderstat bli för bra?? :o :crazy: Detta är ingen höjning av mig själv till skyarna, men jag har verkligen försökt få till det med alla kvoter och allt.

Min häst har ju som några säkert vet krånglat ganska mycket. Något jag kom att tänka på härom dagen var ett samtal jag hade med hästens förra ägare samma dag jag köpte hästen. Hästen hade gått på bete i ett par månader och hade inte blivit riden under den tiden pga ointresse. Ägaren sa att det ju var bra att få hästen med sitt grundtemperament istället för en som redan är uppfodrad. Hon menade att de kan ändra temperament ganska mycket.

Nu (eller innan jag gav upp för sex veckor sedan) är han ju uppfodrad. Inte så mycket energimässigt, eftersom han lätt blir tjock, men allt stämmer med protein och mineraler och så.

Kan det vara så att hästen får för "bra" mat och att det är därför han krånglar? (Läs "pigg" och rastlös och galen när det inte händer några nya grejer) Han är ju en liten tok som gärna tar saker i egna händer och hittar på konstiga saker, han blir sällan pigg. Och eftersom förra ägaren sa så där. Jag pratade med en tjej i stallet och tanken hade slagit henne också.

Jag har hört om flera hästar som blir "konstiga" när de kommer upp i kondition och foder. Nån som varit med om något dylikt?
 
Jag läste en väldigt intressant artikel i senaste numret av Hästfynd om balansen mellan energivärde i foder och tillgång på mineraler/vitaminer.

"Någon" hade testat utfodra sina hästar med och utan extra mineraler/vitaminer och fått helt olika resultat. Utan extra mineraler/vitaminer tillgodogjorde sig hästarna (som gick mestadels på hö) fodret på ett bättre sätt och var lugnare och mer harmoniska till sättet. Lade hon sedan på extra m/v så blev hästarna rastlösa och ville fortsätta äta även efter att deras giva var slut.

Jag är inte säker på att jag minns rätt och jag är lååångt ifrån någon expert. Kanske nån mer foderkunnig läst samma artikel och känner sig manad att kommentera?
Kanske är det inte ens relevant i din frågeställning heller men ville ändå berätta. (Jag scannar gärna in artikeln och pm:ar till vem som än är intresserad.)
 
det var snarare så att hästarna/ponnyerna MED mineraler hade tillgodogjort sig höet mycket bättre, vilket gjorde att höet blev FÖR näringsrikt egentligen och hästarna blev rastlösa av energiöverskottet.
Utan mineraler kunde de inte tillgodogöra sig allt i höet och då blev hästarna mycket lugnare och mer harmoniska eftersom de fick precis vad de behövde.
Så du hade förstått lite konstigt, men det var ju en lite lustig undersökning.

Jag gav min häst någon deciliter kraftfoder som hon egentligen inte behövde, och den överskottsenergin som blev gjorde henne grinig. Nu får hon inte längre den kraftfodergivan, så jag hoppas på att hon kan bli normal igen.
Överskottsenergi kan antingen ge en väldigt pigg häst eller en häst som surar. Tänk bara när man som människa sitter inlåst pga sjukdom el. liknande. Först blir man bara lite slö och loj, men när man börjar få lite för mycket energi över kan man få väldiga humörsvängningar samtidigt som det känns som om man kan krypa ur skinnet.
 
Ja tack, jag tar gärna emot artikeln! :)

Min häst blir sällan pigg (på sin höjd lite taktig ibland) utan hans överskottsenergi visar sig genom att han pillar och biter extra mycket på saker, slänger med huvudet och får svårt att stå stilla på stallgången. Han vill hela tiden att det ska hända saker. Han kan bli lite mer tittig också. Inte så att han hoppar och far för allt, utan att vissa saker som aldrig varit farliga förut blir döfarliga.

Det kanske blir bättre om jag ger honom så lite kraftfoder som möjligt och ser till att jobba mer på ridbanan. Det var nämligen när snön och isen kom och jag bara red ut som detta problem började. I kombination med rätt mat och att han varit hos mig i ca ett halvår. Det kan säkert ha varit en kombination att foder, uttråkning och testning av matte.

Jag ska börja sätta igång honom i helgen (om veterinären tillåter det), och jag håller tummarna för att 6 veckors vila och minimalt med kraftfoder har förändrat läget...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 760
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 017
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 684
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp