Årets dressyrsadelsadelinventering

Fiorano

Trådstartare
Tja, det var faktiskt ett år sen sist och med tanke på i vilken rasande fart alla byter sadlar ställer jag frågorna:

Vad rider du i nu?
Vad gillar du med den resp. gillar inte?
Vad hade du helst velat ha för sadel (förutsatt att den ligger som ett smäck på hästen)?

...och såklart finns det ett önskemål om bild:p!

Sv: Årets dressyrsadelsadelinventering

Jag kan börja! Enkelt för mig för jag byter inte sadlar i en rasande fart :D

Mina två bruna monster har bägge min gamla slitna Amerigo. Min drömsadel :love:

Den röda hästen, som egentligen är min mors, har en Harry Dabbs, modellen heter Elegant. Helt ok sadel, man hamnar i en bra position men den har lite för bred midja för min smak. Min rumpa har dock vant sig - tyckte att sadeln var helt fasansfull från början men nu efter två veckor får den ändå godkänt.

Bild Amerigon:
sadel1.jpg

Jag har en Luc Childeric DGP. Jag gillar den, man kan inte sitta annat än korrekt i den. Jag gillar den inte för att den är svart.
Funderar dock på om jag inte ska byta ut den mot en DAC sen när Stella börjar komma igång. Jag rider ju mest ut och den är
extremt djup i sätet så det blir lite svårt att rejsa. :d Då hade DACen passat bättre tror jag.

stella3-30.jpg

kl
Har en mörkbrun Amerigo Alto på båda grabbarna. Är halvblodets sadel men när jag åkte och skulle prova ut en till pren så tyckte hon den låg så pass bra på honom också så han får gå med den tills han musklat på sig.
Hoppas på att han ska forma sig till en Amerigo CC sen.

Gillar alton då den inte är så djup och så är den smalare i midjan viket jag behöver för att sitta bekvämt och inte få ont :laugh:
Eftersom jag har ganska mycket rumpa, bakom mig eller vad man ska säga :p så sitter jag bättre i flatare säten :o

Har inga bilder.

Men båda mina har varsin Passier Optimum.

Jag rider i en brun Crown Jessica. Helt underbar sadel som är bekväm och ger en korrekt sits. Dessutom jobbar min kuse väldigt fint med den sadeln på.

Det som hamnar på minussidan är att man sitter lite väl fast och djupt på uteritterna. Så nu har jag skaffat en Crown hoppsadel så att jag kan stå i riktig lätt sits när vi konditionstränar ute.

Tja, det var faktiskt ett år sen sist och med tanke på i vilken rasande fart alla byter sadlar ställer jag frågorna:

Vad rider du i nu?
Vad hade du helst velat ha för sadel (förutsatt att den ligger som ett smäck på hästen)?

...och såklart finns det ett önskemål om bild:p!

Jag har en Crown Arwen,
den är ganska bred och flat i sätet tycker jag, men börjar vänja mej efter ett par år.... :p Köpte den väldigt lätt begagnad och den var sjukt halkig, men efter att ha putsat och putsat så böjar jag bli nöjd!
Och nu när den inte är lika halkig så tycker jag också väldigt mycket mer om den! :love:

Bilden ville inte med, så jag får återkomma där ;)

Önskesadeln är dock en Farmland Coltrane.. Lätt det skönaste jag suttit i :D Provade en, men som hade fel bomvidd, sen hittade jag crownen som också låg som ett smäck till ett riktigt bra pris.. så jag letade aldrig vidare...

Har haft samma sadel sedan 2008 så dåligt med uppdatering här.

Vad rider du i nu?
Childeric DAC med DGP panel

Gillar väl allt utom priset... :p Och att lädret är så känsligt så man får vara väldigt försiktig med det.
Den är mjuk och skön, man sitter rätt utan att sitta fast och man kommer väldigt nära hästen.

Vad hade du helst velat ha för sadel?
Är nöjd med min sadel, just nu är den lite för vid eftersom en idiotveterinär skadade min stackars häst och gjorde han sjuk :mad: men han musklar väl i den igen förhoppningsvis. Om jag måste byta någon gång så kanske en DGP.

DSCN1323.jpg

Senast ändrad:

Har Childeric. Sålde min Amerigo och Schleese förra året. Haft childeric i ca två år....är hel nöjd.

Jag rider i en Passier Optimum och för tillfället ligger det återigen väldigt bra på hästen men tyvärr kommer den väldigt nära manken periodvis. Jag är väldigt nöjd med sadeln och har tidigare haft hemskt mycket problem med skav men inte utav denna.
Min drömsadel är nog en ny passier med stigläderslåsen något längre bak och ett flat säte.

Såhär ligger den för dagen:
2012-02-29095438.jpg

Har en Jeremy Rudge med Flair. Har legat som en smäck på raka, bredryggade fuxen och hyfsat på den bruna men nu börjar den bli för liten för fuxen så nu ska den väck, jag har aldrig riktigt tyckt om den, även om jag vant mig. Önskesadeln just nu är en Amerigo CC. Självklart brun. Provred häromdagen i en sådan på fuxen och den gav en stabil sits och ändå viss frihet som jag saknade i min Classic jag hade före JR. CC ligger bra på hästarna, men DJ ligger bättre på fuxen, dock har jag själv svårare för den..

Har en Röösli Pilatus.
Jag gillar den, mjuk och skön att sitta i. Stort plus att de är korta stroppar på sadeln för jag vill ha lång gjord, pga sadeltvång.
Har ingen önskan att byta sadel just nu, båda jag och hästen trivs med den vi har.

Har albion i både hopp och dressyr o haft ca tre år. Passar både mig o hästen bra.:)
Skulle gärna prova deras nya modell.

Har en äldre Frank Baines (elegance, har jag för mej). Köpt begagnad. Provat ett stort antal sadlar som inte passat svårsadlad pålle, innan jag hittade denna. Supernöjd, den är bekväm att rida i - kunde dock önskat mer stöd vid knäna.

Rider just nu i en lånad sadel eftersom min gamla blev stulen, det är en Star Trekk Espaniola.Den är, enligt mig, helt värdelös att rida i, bra för hästen dock. Den är iofsbättre än inget, speciellt som jag är handikappryttare och måst ha en sadel men den inte ger något stöd alls.

Har beställt min nya sadel som kommer om ett par veckor.

http://deuber-partner.com/deuber_de...ge/product/Maxima_Arte_Flow_4e27f41d32fd4.jpg

Och ja jag valde den mest för att den var tvåfärgad, jag bytte däremot det mörkbruna till svart läder istället. Den fanns att få enfärgad, men det är ju inget kul alls, dressyren behöver förnyas lite ;)

Senast ändrad av en moderator:

Rider i en Cobra vilket både jag och hästen trivs förbannat bra med. Har ingen bild annat än under ridning men det går alltid att fixa!

Jga rider i följande:

* Santa Cruz Leopold, (ser likadan ut som Childericarna som har visats tidigare i tråden, en riktig kopia...). Tycker om den för att man sitter korrekt, det är lagom mjuk, enkelkåpa!

* Knights hoppsadel, vet inte vad den heter, denna rider jag inte i så jättemycket, men den är helt okej!

Hade velat ha:
En Ordo Equester Venus, underbart skön att sitta i, har aldrig ridit i den dock..(A) Synd att den inte låg bra på hästen, annars hade jag nog köpt en sådan!!

En hoppsadel med betydligt mer stöd än den jag har, men det får bli sen när jag har sparat pengar och har börjat hoppa mer!

Vad rider du i nu?

En gammal Wintec Isabell.

Att den börjar falla i bitar... Och att min rumpa har blivit för stor för den (jobbar på det). :o

Har dålig koll på märken, men en slimmad close contact med smal midja och singelkåpa och ullstoppning i riktigt bra läder. Inga stora fula klossar heller, och ganska flat sits.

Nu har jag en Childeric Dac till hästarna och jag är jättenöjd! Dessvärre tror jag att min lille häst kommer växa ur den. Tycker att det är en väldigt bekväm sadel och jag tycker att man sitter bra i den. Skulle nu den lille växa ur den så får jag försöka spara ihop till en ny. Har även en Amerigo Alto som är ute på försäljning som jag också tyckte väldigt mycket om.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka