Årets betäckningssiffror från ASVH är här!

Ja det skulle vara en offentlig uppgift det också med hur dräktigheten ser ut station för Seminstation .
 
Ja det skulle vara en offentlig uppgift det också med hur dräktigheten ser ut station för Seminstation .

Absolut.
Och jag kan tänka mig att en station med mycket bra resultat kommer att få ngt sämre resultat året därpå pga folk med krångelston söker sig dit. Men som vanligt så spelar ett eller annat krångelsto ingen roll om det finns många vanliga ston.
 
Absolut.
Och jag kan tänka mig att en station med mycket bra resultat kommer att få ngt sämre resultat året därpå pga folk med krångelston söker sig dit. Men som vanligt så spelar ett eller annat krångelsto ingen roll om det finns många vanliga ston.
Fast jag får för mig att om man redan har ett krångelsto så söker man sig medvetet till en Seminstation med duktig personal ? Men det kanske bara är jag som tänker så ?
Se n kan ju ett sto krångla ett år men inte nästa .
Dock så skulle det vara fruktansvärt bra med statistik på seminstionerna eftersom det skiljer stort mellan endel i dräktighet och även i antal semineringar / skick och hur många gånger de seminerar innan ny avgift ....
Skulle var synnerligen intressant information ....
Alltså om det är sämre dräktighet på de seminstationer som tar ny avgift efter 3 seminerar brunster mot de som kör säsongsavgift ?
 
Fast jag får för mig att om man redan har ett krångelsto så söker man sig medvetet till en Seminstation med duktig personal ? Men det kanske bara är jag som tänker så ?

Eh, ja. Jag menar att en seminstation inte får bra resultat för att de har guldprydda boxgaller utan för att personalen är skicklig. Så logiken blir att bra resultat ena året genererar fler ston året därpå.

Jag har aldrig hört talas om en station som tar ny avgift efter 3 brunster däremot så finns det hingstar som man får betala ny avgift efter x brunster(där x kan vara lite olika)
 
Jag tycker tyvärr det ser ut som samtliga halvblodshingstarna som stått på Björkhaga har dåliga siffror? briar och flore star har ju urkassa siffror. Det kan ju vara en tillfällighet......

Dalle var inte pigg heller, hoppas det blir bättre nästa år, det är ju en sån fiiin hingst!

Askö har fin fina siffror på alla sina tycker jag, till och med gamla fighting Alpha ligger högt på procenten :).

Verkar vara lite för mycket för att bara vara en slump. Alla hingstarna som är i dokumentet på Björkhaga ligger ju nere på ca 50-60% Cornet Obolensky 25% men det sägs att han har dåliga simmare så kan ju bero på det, men oavsett så hamnar de ju långt under snittet. Och att rekommendera Stoägare att byta från dalwhinne till flore star är ju obegripligt. De hade lika dålig dräktighet båda två. Dock står VH själv som språngägare på Dalle.
Inte snyggt i mina ögon
 
Exakt och det var också det jag menade i mitt inlägg #18.

Speciellt de hingstar som fått många ston har ju en hyffsat sanningsenlig statistik.

Sen tycker jag också att trenden per hingsthållare är intressant. Vissa hingsthållare har genomgående bra dräktighet på alla sina hingstar, det måste ju betyda nånting. Det är också intressant som stoägare att veta hur många ston som stationen fått dräktigt i procent

Jag tycker oxå att den statistiken är väldigt intressant, det kan inte bara vara en slump att snittdräktigheten skiljer så mycket mellan olika hingsthållare, iallafall inte om de har ett par stycken hingstar. Någon hingst borde ju lyfta snittet då tycker man?
 
Jag tycker oxå att den statistiken är väldigt intressant, det kan inte bara vara en slump att snittdräktigheten skiljer så mycket mellan olika hingsthållare, iallafall inte om de har ett par stycken hingstar. Någon hingst borde ju lyfta snittet då tycker man?
Fy sjutton att vara hingstägare i det läget också .. .. Dels hade man ju funderat på om hingsten verkligen har dålig fertilitet ? Sen hade jag nog sörjt de förlorade fölintäkterna det kostat mig i år och framförallt nästkommande år ... Inte många stoägare som väljer en 50 % , så roligt är det inte att betala dygnsavgifter . Och inte är det billigt att ta fram en hingst direkt ....
 
Hmm, nästa år kommer vi alltså inte välja hingstar efter exteriör och prestation , utan efter vart de står uppstallade under säsongen ;). Ett kliv 50 år tillbaka i tiden alltså ;)
 
Det är ju nu man önskar gabby ossi statistik professorn kunde sätta tänderna i att räkna fram lite mat nyttig statistik utifrån det där excel dokumentet också ..;)
Undrar om vi kan få fakta serverat på silverfat angående de största hingsthållarna om vi är tillräckligt många som frågar henne snällt ?:):angel:
 
Det är ju nu man önskar gabby ossi statistik professorn kunde sätta tänderna i att räkna fram lite mat nyttig statistik utifrån det där excel dokumentet också ..;)
Undrar om vi kan få fakta serverat på silverfat angående de största hingsthållarna om vi är tillräckligt många som frågar henne snällt ?:):angel:

Jag har börjat. Blir nog klar imorgon bitti :)
 
Det är morgon nu spagan ... Vakna !;)

Ok :)
Publicerar preliminära siffror stationsvis. Beräknat på antalet dräktighetsundersökta ston, och stationer med fler än 5 hingstar som betäckt minst 5 ston var. Jag kan inte gå i god för att siffrorna speglar exakt varje station då en hel del hingstar inte är stationerade på den stationen de "tillhör".

Lövstas hingstar hade ett snitt på 77,6%
Flyinge&Partners 77,5%
Gränsbo 84,8%
Hästak 83,6%
Eklunda 79,2%
Tullstorp 79,9
Blädde 87,3%
Björkhaga 49% (Endast 4 hingstar)


Snittet för alla hingstar i dokumentet 79,75
Snittet för alla hingstar AI: 86,7
Snittet för alla hingstar TAI: 78,1
Snittet för alla hingstar FAI: 71,1
 
Ok :)
Publicerar preliminära siffror stationsvis. Beräknat på antalet dräktighetsundersökta ston, och stationer med fler än 5 hingstar som betäckt minst 5 ston var. Jag kan inte gå i god för att siffrorna speglar exakt varje station då en hel del hingstar inte är stationerade på den stationen de "tillhör".

Lövstas hingstar hade ett snitt på 77,6%
Flyinge&Partners 77,5%
Gränsbo 84,8%
Hästak 83,6%
Eklunda 79,2%
Tullstorp 79,9
Blädde 87,3%
Björkhaga 49% (Endast 4 hingstar)


Snittet för alla hingstar i dokumentet 79,75
Snittet för alla hingstar AI: 86,7
Snittet för alla hingstar TAI: 78,1
Snittet för alla hingstar FAI: 71,1
Tack ! Det är ju jättebra information , nu e ju inte alla rapporterade ännu bla bla bla... Men det är ju superb info till stoägarna !:) Gud va jag är tacksam för att jag har världens bästa semin station som alltid får mina ston dräktiga trots att jag varje år lyckas beställa från 60 % arna ...:). .
 
Undrar va blädde trollar med i sina semin vätskor ? Flyger de ut sina hingstar till stona ?;) 87 % e ju nästan för bra !:)
 
"Min" seminstation har över 90% dräktighet i snitt för sina tre hingstar i år (även om hingstarna har fått väldigt olika antal ston).
 

Liknande trådar

Avel Nu är årets betäckningssiffror ute på SWB:s hemsida...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 026
Senast: Freazer
·
Avel http://www.swb.org/avel/siffror-och-statistik Min första reaktion är, hur kan två så tilltalande hingstar som Magic Park och Hasard...
Svar
15
· Visningar
1 714
Senast: Vingra
·
Avel Hittas här http://www.asvh.se/avel/siffror-och-statistik Flest ston fick Armani Code 99 stycken. Inte en enda hingst fick över 100...
2
Svar
35
· Visningar
3 758
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Såg i morgonens Ridsport att det kommit lite "smakprov" på de nya Blup-indexen för hingstarna! Hittar inget på ASVHs hemsida eller på...
Svar
16
· Visningar
2 353
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp